عصر خودرو

تسهیلات جدید دولت چشم بسته پرداخت نشود!

عصر بازار-یک فعال کارگری خواهان حمایت از کارگران کارخانه‌هایی شد که در روزهای اوج انتشار کرونا مشغول کار و تولید هستند و گفت: اولویت پرداخت تسهیلات ارزان دولت باید با کارخانه‌هایی باشد که از سال گذشته تاکنون دست از تولید نکشیده و نیروهای کار خود را اخراج نکرده اند.

تسهیلات جدید دولت چشم بسته پرداخت نشود!
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، رحمت الله پورموسی با اشاره به مصوبه دولت در اختصاص 75 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان به بنگاه‌های اقتصادی اظهار کرد: اگر این کمک به بنگاه‌های اقتصادی صورت گیرد خوب است ولی وام و تسهیلات ارزانی که دولت می‌دهد نباید چشم بسته پرداخت شود بلکه کارفرمایانی که دلسوزانه پای کار ایستاده‌اند و با وجود مشکلات زیاد دست از تولید نکشیدند باید شناسایی و این وام به آنها داده شود.

    وی افزود: حمایت مالی از بنگاه‌ها باید در طول سال انجام شود و فقط به ایام انتشار کرونا محدود نشود. دولت در بحث بیمه و مالیات و استمهال وام‌ها در طول سال به کارفرمایان کمک کند تا تولید سرپا بماند.

    این فعال کارگری به شرط حفظ کارگران به عنوان ملاک پرداخت این تسهیلات اشاره و اظهار کرد: متاسفانه بعضا می‌بینیم این وام و تسهیلات گرفته و در جای دیگری هزینه می‌شود؛ در حالی که باید اولویت با کارآفرینان و کارفرمایانی باشد که با وجود مشکل تامین مواد اولیه یا نبود نقدیندگی، نیروهای کار خود را از سال قبل تاکنون نگه‌داشته و اخراج نکردند.

    پورموسی در عین  حال نظارت بر پرداخت تسهیلات مذکور را مهم خواند و گفت: نباید به صرف یک گزارش از بنگاه اقتصادی این مبالغ پرداخت شود بلکه بنگاه‌هایی که درخواست می‌دهند باید درخواستشان با دقت بررسی شود تا تخصیص اعتبار به تولید کنندگان واقعی صورت گیرد.

    وی خواهان حمایت از کارگران کارخانه‌هایی شد که با شرایط فعلی  و در روزهای اوج انتشار کرونا مشغول تولید هستند و گفت: برخی از مشاغل که در حال حاضر تولید آنها ضرورتی ندارد، می‌توانند موقتا تعطیل شوند ولی در مورد آن دسته از کارخانه‌هایی مثل کارخانه‌های تولید مواد غذایی و خوراکی، لوازم بهداشتی، ماسک و مواد ضدعفونی که وجود آنها ضروری است و 24 ساعته در حال فعالیت هستند، نکات بهداشتی و مراقبت‌های پزشکی جهت حفظ سلامتی کارگران باید رعایت شود.

    این فعال کارگری تصریح کرد: کارخانه‌ها و کارگاه‌هایی مثل نساجی و تولید فرش که لزومی به ادامه فعالیت آنها در این شرایط نیست، بهتر است فعالیت خود را موقتا متوقف کنند و به کارگران مرخصی بدهند و چنانچه به دلیل سفارشهای خود ناچار به ادامه تولید هستند، کارگران را مشمول کاهش ساعات کار کنند یا با یک سوم نیروهای کار به فعالیت خود ادامه دهند.

    پورموسی در پایان از دولت خواست کارخانه‌هایی که تعطیلی آنها برای یک یا دو ماه مشکلی در بازار کار ایجاد نمی کند را به منظور حفظ جان کارگران و برای قطع زنجیره کرونا و ریشه کنی آن موقتا تعطیل کند.

     در جلسه اقتصادی ستاد مقابله با ویروس کرونا مصوب شد مبلغ 75 هزار میلیارد تومان اعتبار با نرخ سود 12 درصد به منظور به کمک به بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا به شرطی که کارگران خود را اخراج نکنند اختصاص یابد.