عصر خودرو

نگاه کارشناس بازار سرمایه به صنایع پس از برجام؛

افزایش سود صنایع بورسی در سال ۹۵

عصر بازار- آثار عملیاتی اجرای برجام و رفع تحریم های بین المللی بر سودآوری شرکت های بورسی نیازمند زمان است و به یکباره سود و زیان و صورت های مالی شرکت ها از این اتفاق دگرگون نخواهد شد.

افزایش سود صنایع بورسی در سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، حمیدرضا صفری، کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر اجرای برجام بر بازار سهام گفت: نمایان شدن آثار اقتصادی این اتفاق زمان بر است.

    وی درباره اینکه رفع تحریم های بین المللی و گشایش های اقتصادی چقدر در سودآوری شرکت های بازار سرمایه تاثیر گذار است، گفت: شرکت ها تا زمانی که با افزایش حجم فروش مواجه نشوند، افزایش سود نخواهند داشت و تا زمانی که در صورت های مالی آنها شاهد رشد سودآوری نباشیم نمی توانیم شاهد رشد قیمت سهام به صورت پایدار در بازار سرمایه باشیم.

    صفری زمان رونق بازار سرمایه را سال 95 دانست و بیان کرد: تا زمانی که تغییر و تحولی بنیادی در اقتصاد کشور رخ ندهد تا به دنبال آن شرکت‌ها از سودآوری برخوردار شوند، بازار سرمایه با رشد دنباله دار مواجه نخواهد شد.

    وی با اشاره به اینکه شرکت‌هایی که مواد اولیه‌شان از خارج از کشور تامین می‌شود، از اجرایی شدن برجام تاثیر مثبت بسیاری می‌گیرند، تاکید کرد: از جمله این گروه ها، شرکت های دارویی هستند، زیرا رفع تحریم‌ها موجب می‌شود این مواد با قیمت مناسب‌تری به کشور وارد شود و در نتیجه سودآوری شرکت‌های دارویی را افزایش می دهد.

    این کارشناس بازار سرمایه به فضای محدود کاری شرکت‌های حمل و نقل در زمان تحریم ها  نیز اشاره کرد و گفت:‌ در گذشته فضای کاری شرکت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل به شدت محدود شده بود، اما با آزادی مراودات بین‌المللی، به‌طور قطع این‌گونه شرکت‌ها نیز می‌توانند در مدت زمان کمتری از سودآوری بیشتری برخوردار شوند.

    این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه کدامیک از صنایع از رفع تحریم های بین المللی بیشترین سود را می برند، گفت: صنایعی که در زمان تحریم‌ها آسیب بیشتری را متحمل شدند در زمان لغو آنها از سودآوری بیشتری نیز برخوردار خواهند شد.

    وی همچنین یکی دیگر از مهمترین مشکلات بنگاه های اقتصادی و صنایع را بدهی های بالای دولت به آنها دانست و افزود: حجم بدهی های دولت به بخش خصوصی در این سالها افزایش پیدا کرده است.

    به گفته وی به دلیل کمبود نقدینگی دولت نتوانسته بدهی خود را به شرکت‌های پیمانکاری بپردازد، اما اگر پول‌های بلوکه شده ایران آزاد شوند، دولت قسمتی از این پول‌ها را صرف پرداخت بدهی‌های معوق خود خواهد کرد و به این ترتیب رونق در این گروه به وجود می‌آید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها