عصر خودرو

شاخص ارزی دومین کاهش هفتگی را تجربه کرد

دو پیش‌بینی متفاوت برای سکه و دلار

عصر بازار- هفته گذشته یکی از پدیده‌های بازار داخلی، قاچاق طلای ایران به سمت کشورهای همسایه بود، امری که می‌تواند روندهای هفته جدید را تحت‌تاثیر قرار دهد.

دو پیش‌بینی متفاوت برای سکه و دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، علت این قاچاق، حبابی بودن قیمت سکه و پایین بودن ارزش طلای داخلی نسبت به کشورهای همسایه بود. به این ترتیب، اگر حباب قیمت‌ها در بازار طلای داخلی مدیریت نشود، می‌تواند دو اثر در بازار داشته باشد: اولین اثر تحریک بیشتر قاچاق طلاست و دومین مورد، کوچ سفته‌بازان ارزی به بازار سکه خواهد بود. در این شرایط، سیاست‌گذار بهتر است که با جامع نگری بیشتری بازار را مدیریت و تلاش کند مانع استفاده سفته‌بازان از ناترازی قیمت سکه شود. در این فضا، نوسانات افزایشی اونس در انتهای هفته گذشته نیز موجب شده که دو پیش‌بینی متفاوت در بازار شکل بگیرد. برخی فعالان اعتقاد دارند که با توجه به روند اونس، سکه ممکن است رکوردهای جدید افزایشی را ثبت کند. حال آنکه برخی دیگر معتقدند که نوسانات اونس جهانی، امکان دارد جدا از سبزه‌میدان در پاساژ افشار و استانبول نیز احساس شود؛ یعنی افزایش اونس منجر به کاهش دلار در بازار داخلی شود.

    شنبه طلایی سکه؟

    نوسانات انتهای هفته طلای جهانی ممکن است روند بازار داخلی در روز شنبه را تحت‌تاثیر قرار دهد. رشد سکه در حالی مورد انتظار است که فلز گرانبهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته 7 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 976 هزار تومان رسید. فاصله‌گیری اونس جهانی از مرز 1200 دلار تا ساعت 3 بعدازظهر روز چهارشنبه و ادامه کاهش قیمتی دلار دو عاملی بودند که به پایین آمدن سکه از کانال 980 هزار تومان کمک کردند. چهارشنبه دلار 10 تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 520 تومان رسید. به گفته فعالان، پایین آمدن نرخ حواله درهم، روند نزولی و افزایش انتظارات کاهشی از عواملی بودند که به افت قیمت دلار کمک کردند. کاهش چهارشنبه به افت هفتگی 3/ 2 درصدی این ارز کمک کرد. این در حالی بود که کاهش پنجمین روز هفته سکه نتوانست روند هفتگی این فلز گرانبها را معکوس کند. هفته گذشته، سکه تمام، 4/ 1 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. در ادامه این روند افزایشی، اکثر معامله‌گران انتظار دارند که با توجه به عبور اونس از مرز 1200 دلار، ‌سکه در روز شنبه با قیمت بالاتری معاملات خود را آغاز کند. انتظاری که موجب شد، پنج‌شنبه در بازار غیررسمی، سکه با قیمت بالای یک میلیون نیز معامله شود.

    مرزشکنی دلار؟

    هفته گذشته بهای اونس جهانی و قیمت دلار در بازار داخلی روند نسبتا معکوس داشتند. این موضوع به دلیل عبور اونس از مرز 1200 دلار موجب شده که این انتظار در بازار ارز بیشتر شود که دلار در روز شنبه کاهش قیمت را تجربه کند و حتی به کانال 3 هزار و 400 تومان وارد شود.به گفته فعالان، هفته گذشته تصور کسب سود در بازار طلا موجب شد برخی معامله‌گران ارزی به‌سوی بازار موازی حرکت کنند. از سوی دیگر حبابی بودن قیمت‌ها در بازار طلا موجب شد طلا از بازار داخلی خارج شود و جای طلای خارج شده به کشورهای همسایه، دلار و درهم به بازار داخلی وارد می‌شود، حادثه‌ای که موجب تقویت ورودی ارز بازار و کاهش قیمت دلار می‌شد. حال ادامه مجموع این دو عامل می‌تواند به کاهش قیمتی دلار در روز شنبه کمک کند. دلار در بازارغیررسمی و در معاملات پشت خطی روزهای پنج‌شنبه و جمعه، قیمت‌های نزدیک به 3 هزار و 500 تومان را تجربه کرد. با این حال، برخی معامله‌گران اعتقاد دارند که دلار به کف قیمتی خود نزدیک شده است و در اولین روز هفته جاری به‌سوی قیمت‌های بالاتر حرکت خواهد کرد.

    چهارمین رشد هفتگی سکه

    هفته گذشته، سکه توانست چهارمین رشد هفتگی خود را ثبت کند. روند افزایشی فلز گرانبهای داخلی از همان ابتدای هفته مشهود بود؛ شنبه گذشته سکه معاملات خود را با 2 رکورد افزایشی آغاز کرد. در اولین روز هفته گذشته، سکه بالاترین قیمت خود در سال 94 را تجربه کرد و با 2 کانال رشد به قیمت 985 هزار تومان رسید. افزایش بهای سکه ناشی از جهش 31 دلاری اونس در 2 روز آخر هفته گذشته بود. افزایش 3/ 2 درصدی سکه نیز بیشترین میزان رشد روزانه آن از 17 فروردین 94 بود. یکشنبه، سکه تمام از سقف قیمتی سال 94 پایین آمد و با 7 هزار تومان افت به قیمت 978 هزار تومان رسید. کاهش دلار و ثبات اونس به‌دلیل تعطیلی بازارهای جهانی از عواملی بودند که به کاهش قیمت کمک کردند. کاهش سکه در روز دوشنبه نیز ادامه یافت و این فلز گرانبها با 6 هزار تومان کاهش به قیمت 972 هزار تومان رسید. این کاهش نیز بیش از هر چیزی مربوط به افت قیمت دلار بود. پس از 2 روز کاهش قیمت، سکه در روز سه‌شنبه در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 11 هزار تومان رشد به قیمت 983 هزار تومان رسید. چهارشنبه، سکه 7 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 976 هزار تومان رسید. ادامه افت دلار در روز چهارشنبه موجب شد سکه بار دیگر در مسیر کاهشی قرار بگیرد.


    دلار در مسیر کاهشی

    هفته گذشته شاخص بازار ارز عمدتا در مسیر کاهشی قرار داشت و از 5 روز کاری هفته،‌4 روز آن را با کاهش قیمت پشت سر گذاشت. شنبه گذشته، دلار برای اولین بار از آبان 94 از کانال 3 هزار و 600 تومان خارج شد و به قیمت 3 هزار و 590 تومان رسید. بنابر گفته‌های حاضران در بازار، کاهش تقاضا در بازار و چشم‌انداز یکسان‌سازی نرخ ارز دو عاملی بودند که به کاهش انتظارات افزایشی منجر شدند. نرخ حواله درهم روز شنبه تا زیر 980 تومان پایین رفت. یکشنبه این ارز 25 تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 565 تومان رسید. با این حال، روز دوشنبه شاخص ارزی در برابر کاهش بیشتر قیمت مقاومت کرد و توانست با 5 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 570 تومان رسید. به گفته فعالان، برخی معامله‌گران با رسیدن قیمت به نزدیکی 3 هزار و 550 تومان در روز دوشنبه احساس کردند که دلار به کف قیمتی خود رسیده است؛‌ بنابراین خریدهای ارزی خود را افزایش دادند و موجب شدند قیمت برای یک روز از فاز کاهشی خارج شود. البته معامله‌گران در تخمین کف قیمتی اشتباه کردند؛ ‌چراکه دلار در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه نیز به افت قیمتی خود ادامه داد. سه‌شنبه دلار 40 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 530 تومان رسید. این ارز چهارشنبه نیز با 10 تومان افت دیگر، قیمت 3 هزار و 520 تومان را ثبت کرد تا به دومین کاهش هفتگی خود کمک کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها