عصر خودرو

مدیرعامل فرابورس خبر داد:

خرید اوراق بدهی های وزارت راه و شهرسازی توسط سرمایه گذاران خارجی

عصر بازار- مدیرعامل شرکت فرابورس ایران گفت: سرمایه گذاران خارجی برای خرید اوراق بدهی متعلق به وزارت راه و شهرسازی سرمایه گذاری کرده اند.

خرید اوراق بدهی های وزارت راه و شهرسازی توسط سرمایه گذاران خارجی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، امیر هامونی افزود: در این هفته شاهد پذیرش 5 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی در فرابورس بودیم که این 5 هزار میلیارد تومان متعلق به پیمانکاران طلبکار از دولت است.
    وی اضافه کرد: نیمی از این مبلغ (حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان) مربوط به تسویه بدهی های وزارت راه و شهرسازی با پیمانکاران است که از سوی این دستگاه دولتی به طلبکاران واگذار شده است.
    مدیرعامل شرکت فرابورس ایران ادامه داد: این 5 هزار میلیارد تومان در بازار دوم فرابورس پذیرش شد که تاکنون، پیمانکاران بیش از 10 درصد آن (512 میلیارد تومان) را در بازار سرمایه به معامله گذاشته و به نقدینگی رسیده اند.
    وی با بیان اینکه تابلوی اختصاصی معاملات اسناد اخزانه با نمادهای مختلف شامل اخزا 1، اخزا 2 و اخزا3 در فرابورس ایجاد شده است، افزود: سرمایه گذاران خارجی در هفته گذشته چند ده میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه اسلامی را خریداری کرده اند که بخشی از آن متعلق به اوراقی است که وزارت راه و شهرسازی به جای مطالبات پیمانکاران به این شرکت ها واگذار کرده است.
    مدیرعامل شرکت فرابورس ایران ادامه داد: این سرمایه گذران بیشتر از کشورهای شرق آسیا، حاشیه خلیج فارس و همچنین اروپایی هستند.
    این مقام سازمان بورس و اوراق بهادار به استقبال خوب صندوق های سرمایه گذاری، شرکت های تأمین سرمایه و بانک ها از خرید اوراق اسناد خزانه اسلامی اشاره کرد و گفت: نکته بسیار مهم در این ابزار، نظم بخشی به سیستم مالی دولت است؛ حجم بدهی های دولت با این ابزار منظم شده و سرمایه گذار خارجی نیز با مشاهده این سیستم منظم و شفاف به خرید بیشتر اوراق اسناد خزانه اسلامی علاقه مند می شود.
    وی با بیان اینکه اوراق اسناد خزانه اسلامی اکنون تنها ابزار موجود در بازار سرمایه است که ضمانت خرید آنها از سوی دولت و وزارت امور اقتصادی و دارایی وجود دارد، اضافه کرد: توزیع اوراق اسناد خزانه میان طلبکاران دستگاه های دولتی در بودجه 95 هم دیده شده و سیاست توسعه بازار بدهی های دولت در سال آینده همچنان ادامه می یابد که البته مبلغ آن به 12 هزار میلیار تومان خواهد رسید.
    مدیرعامل شرکت فرابورس ایران با بیان اینکه بازار بدهی در سال 94 نسبت به 93 بیش از 30 درصد رشد داشته است ادامه داد: ایران از نظر وسعت بازار بدهی بعد از ترکیه و مصر با 7 میلیارد دلار جایگاه سوم کشورهای منطقه و شمال آفریقا قرار دارد.
    این مقام بازار سرمایه گفت: ذی حسابان و مشاوران اقتصادی وزارت راه و شهرسازی برای نحوه طراحی اوراق اسناد خزانه اسلامی، کمک فکری و قانونی فراوانی به شرکت های زیرمجموعه سازمان بورس و اوراق بهادار کردند.
    وی با بیان اینکه اگر اوراق اسناد خزانه نبود، حجم مطالبات پیمانکاران این وزارت و سایر دستگاه های عمرانی دولت روز به روز افزایش می یافت، افزود: به عنوان مثال وزارت نیرو توانست با استفاده از واگذاری اوراق اسناد خزانه به طلبکاران و فروش آنها در فرابورس، در یک روز با 20 پیمانکار که مطالبات کلانی داشتند، تسویه کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها