عصر خودرو

بلومبرگ گزارش داد

ارتباط افت قیمت نفت با ریزش شاخص بورس‌های آمریکا

عصر بازار- بلومبرگ طی گزارشی از افت دامنه دار شاخص بورس های آمریکا به موازات افت قیمت نفت نوشت: البته نفت ارزان، مصیبت بزرگی نیست زیرا افزایش قیمت انرژی موجب بروز رکود می شود، اما کاهش ها باعث این اتفاق نمی شود.

ارتباط افت قیمت نفت با ریزش شاخص بورس‌های آمریکا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از تسنیم بلومبرگ  طی گزارشی نوشت: وضعیت نگران کننده است، افت شاخص ها در بازارهای بورس تقریبا از اول ژانویه آغاز شد و در اوایل ماه فوریه اوضاع بدتر شد، به نحوی که شاخص سهام استاندارد اند پورز 500 از ابتدای امسال 9 درصد افت داشته است. این بدترین شروع این شاخص از زمان بحران مالی سال 2008 محسوب می شود.

    افت قیمت نفت، عامل اصلی این افت محسوب می شود. نشست بین وزرای نفت ونزوئلا و عربستان با هدف کاهش تولید بدون دستیابی به نتیجه ای مشخص پایان یافت. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا باز هم به زیر 28 دلار رسیده که بیش از 70 درصد کمتر از بالاترین رقم های سال 2014 است.

    سرمایه گذاران گوش به زنگ دیگر عادت کرده اند که هر موقع قیمت نفت پایین می آید، سهام های خود را بفروشند. با توجه به اینکه وضعیت مازاد عرضه در بازار نفت جدی است، برقراری یک روند رو به رشد پایدار در وال استریت دشوار به نظر می رسد.

    توبیاس لوکویچ، استراتژیست بازار بورس در موسسه سیتی گروپ می گوید: «بدترین مشکلی که سرمایه گذاران باید با آن کنار بیایند، این است که بازار بورس با نوسانات بازار نفت پیوند خورده است.»

    هر یک از این بازارها به سمتی می رود، باز دوم نیز پشت سر آن می رود. اقتصاددانان سیتی گروپ اسم این وضعیت را آخرالزمان نفتی گذاشته اند. در این وضعیت باید چند نکته را در نظر داشت.

    اولا، نفت ارزان، آن مصیبت بزرگی که شما با خواندن سرخط خبرها تصور کرده اید نیست. افزایش قیمت انرژی موجب بروز رکود می شود، اما کاهش ها باعث این اتفاق نمی شود.

    قیمت بنزین در آمریکا نسبت به تابستان گذشته یک دلار و یک سنت پایین آمده است. پولی که از ارزان شدن انرژی صرفه جویی می شود، صرف خرید کالاهای دیگر می گردد و این موجب رونق اقتصاد آمریکا می شود.

    ثانیا، این مفهوم که نفت ارزان نشان دهنده رکود است و اینکه افت قیمت ها نشان از کاهش تقاضای جهانی برای نفت دارد، سخن درستی نیست. بر اساس آمارهای آژانس بین المللی انرژی، مصرف جهانی نفت در طی دو سال منتهی به سه ماهه سوم 2015، 3.1 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. اتفاقا افت قیمت موجب رشد سریعتر تقاضا شده است.

    برچسب ها