عصر خودرو

رابطه حل پرونده موسوم به بابک زنجانی دوم با کاهش قیمت دلار در هفته گذشته

بدهی شرکت امارتی چقدر بود؟

عصر بازار- هفته گذشته بازار ارز شاهد کاهش قیمت دلار بود اما کسی دقیقا نمی دانست علت این افت چیست؟ یکی از اعضای اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفتی اما با اعلام خبر تسویه بدهی شرکت اماراتی اینوک با ایران، پرده از علت ارزانی دلار برداشت.

رابطه حل پرونده موسوم به بابک زنجانی دوم با کاهش قیمت دلار در هفته گذشته
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، سیدحمید حسینی عضو شناخته شده اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی روز پنجشنبه در سایت شخصی خود نوشت:« ... از طرف دیگر بخشی از منابع ایران هم در حال آزاد شدن است. کمتر کسی فکر می‌کرد که شرکت «اینوک» امارات بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها و بازشدن حساب بانک مرکزی ایران در بانک مرکزی امارات، پنج میلیارد و 400 میلیون دلار از بدهی خود را پرداخت کند. خوشبختانه ابهاماتی که درباره عدم وصول پول و بابک زنجانی دوم مطرح می‌شد با این اقدام خنثی شد و روسیاهی آن متعلق به کسانی است که با آبروی مردم بازی کردند».

    وی در بخشی دیگر از نوشته اش این گونه تحلیل می کند که « بخشی از این پول به بانک ملی ایران در دبی تزریق شد و با عرضه درهم در بازار شاهد کاهش قیمت دلار تا 3500 تومان بودیم».

    درباره اینکه افت قیمت دلار طی هفته گذشته چقدر تحت تأثیر این اتفاق بوده است نمی توان به دقت اظهارنظر کرد اما بدون شک در آینده نزدیک هم با گشایش های بیشتر در دستیابی به منابع ارزی، می توانیم نسبت به کاهش قیمت ارز خوش بین باشیم.

    اما شاید پاسخ به این پرسش هم خالی از لطف نباشد که بدهی شرکت اماراتی اینوک به ایران بابت چه بود؟

    شرکت اینوک بابت خرید میعانات گازی بیش از 5 میلیارد دلار به ایران بدهکار بود و ظاهرا به علت تحریم ها نمی توانست این پول را پرداخت کند و  در حسابی مسدود شده بود.

    بیژن زنگنه وزیر نفت ایران آبان ماه گذشته در پی هیاهوهایی که بر سر بدهی این شرکت بوجود آمده بود و برخی رسانه های منتقد دولت از آن به بابک زنجانی دوم تعبیر می کردند، گفته بود: « وزارت نفت در سالهای قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم، مقداری میعانات گازی را به شرکتی دولتی در امارات فروخته بود که این پول به دلیل تحریم، بلوکه شد، اما از بین نرفت. این روال تا ابتدای سال 93 ادامه داشت و از آن پس، با پیدا کردن راهکاری تازه و با حصول توافق، به راهی رسیدیم که بر مبنای آن پول خود را قبل از تحویل محموله دریافت می کنیم و به همین دلیل از اردیبهشت سال گذشته، دیگر به این رقم بدهی اضافه نشده است. این پول همانند پول های بلوکه شده در ژاپن یا هند است و هیچ خطری تهدیدش نمی کند».

    اکنون پس از حدود سه ماه درستی سخنان زنگنه تأیید شد و طلب ایران به حساب های ملی بازگشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها