عصر خودرو

سهم سهامدار از کارمزد فناوری

چرا سامانه معاملاتی بورس قفل می‌کند؟

عصر بازار- در حالی که ۳ در ده هزار ارزش هر معامله ای روزانه تحت عنوان کارمزد از جیب سرمایه گذاران به حساب شرکت مدیریت فناوری سرازیر می شود اما هنوز سامانه های اطلاعاتی این شرکت تابعه سازمان بورس قادر به ارایه خدمات استاندارد نیست.

چرا سامانه معاملاتی بورس قفل می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، در حالی که ترغیب مردم برای سرازیر کردن اندوخته‌های خود به بازار سرمایه همواره از سوی متولیان بورس تاکید می شود، اما باقی ماندن مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری در سامانه معاملاتی ، طعم سرمایه گذاری در بورس را هر چند وقت یکبار  برای هر معامله گری تلخ می‌کند.

    این در حالی است که  3 در ده هزار (0.03 درصد) ارزش هر معامله‌ای از جیب سرمایه گذاران به حساب شرکت مدیریت فناوری بورس تحت عنوان کارمزد پرداخت می‌شود.

    به عبارتی بهتر هر معامله‌ای در بازار سهام اگر تا سقف 20 میلیون تومان باشد، تا 60 درصد این مبلغ توسط فروشنده و 40 درصد توسط خریدار به عنوان کارمزد شرکت فناوری پرداخت می‌شود.

    اصلی ترین وظیفه و تخصص شرکت مدیریت فناوری بورس تهران که از سال 73 تاسیس شده، راهبری عملیاتی و فنی سامانه معاملات رایانه‌ای بورس است.

    تجزیه و تحلیل هسته نرم افزارهای معاملات (Trading Engine) و طراحی و ساخت نرم افزارهای کاربردی روی آن، تخصص اصلی این شرکت بوده و ارائه خدمات Trading Engine به شرکت های بورس (اوراق بهادار، کالا، فرابورس و نظایر آنها) شامل نرم افزار، سخت افزار، ارتباط های مخابراتی و سامانه های پشتیبان دیگر محور فعالیت در این حوزه است.

    مدیر عامل جدید این شرکت مرتضی آنالویی است که دانش آموخته رشته برق تا مقطع دکترا از دانشگاه آکایاما ژاپن است، روز گذشته در نشست خبری محمد فطانت رییس سازمان بورس اوراق بهادار در حالی از 5 دستاورد فناوری اطلاعات این سازمان رونمایی کرد که سامانه اطلاع رسانی شرکت مدیریت فناوری بورس موسوم به TSETMC برای دقایقی با مشکل نرم افزاری در ارایه و گزارشگری برخی داده های بازار از جمله حجم و ارزش معاملات مواجه شد.

    این مشکل در ابتدای شروع معاملات دیروز و همزمان با واگذاری صف خرید میلیونی بانک صادرات از سوی سهامدار عمده ، بهانه ای برای دامن زدن به یک نگرانی با عنوان قفل شدن سامانه معاملات در بازار شد.

    این موضوع در شرایطی که اغلب معامله گران با گام های محتاط و پر دلهره ای در بازار حضور دارند، باعث شد تا در ادامه ساعت رسمی معاملات ، معامله گران بازار سهام شاهد واگذاری صف های خرید در گروه خودرویی ها و سپس در سایر گروه های معاملاتی این بازار باشند .

    هجوم عرضه در سامانه معاملات و شائبه قفل شدن سامانه معاملاتی در حالی که حجم و ارزش معاملات در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس به دلیل مشکل نرم افزاری، اعداد و ارقام دیگری را نمایش می داد، باعث شد تا بازار دچار نگرانی شود.

    اتفاقی که به منفی شدن بازار امروز در ابتدای شروع معاملات بورس منجر شده که هیجان منفی معامله گران نگران را در بر داشته است.

    به دور از واقعیت نیست؛ در شرایط جدید بازار سهام که حجم و ارزش معاملات بورس با افزایش تدریجی مواجه شده و با توجه به اظهار نظرهای مختلفی که برای ترغیب سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران منتشر می شود ، سامانه های معاملاتی فعلی دیگر گنجایش و ظرفیت پاسخگویی به حجم های میلیونی سفارش های خرید و فروش سرمایه گذاران تازه نفس بازار را نخواهد داشت.

    این نکته نیز قابل تامل است که صاحبان سرمایه ترسو و محتاط که در شرایط رکود کسب و کار فعلی شاید ورود به بازار سهام را با همه اما و اگر ها به سختی انتخاب کرده اند، به محض کوچکترین زمزمه و یا حتی ایراد نرم افزاری ترجیح می هند سرمایه خود را از هر گزندی حفظ کنند.

    اینکه فرمان بورس در شیب صعودی شکل گرفته گاهی از جاده خود منحرف شود با انتظارهایی که هر سهامدار یا سرمایه گذاری به دلیل کارمزدی که به متولیان بازار سرمرمایه پرداخت می کند در تناقض است.

    هم اکنون هر سرمایه گذاری در بورس تهران برای معاملات سهام، کارمزدهای زیر را پرداخت می کند:

    4 در هزار (0.4 درصد) ارزش معاملات تا  سقف 100 میلیون ریال که توسط  هم فروشنده و هم خریدار به عنوان کارمزد کارگزاران پرداخت می‌شود.

    8 در ده هزار ( 0.08 درصد)  ارزش معامله تا سقف 200 میلیون ریال به عنوان کارمزد بورس که 60 درصد توسط فروشنده و 40 درصد توسط خریدار پرداخت می‌شود.

    8 در ده هزار (0.08 درصد) ارزش معامله تا سقف 200 میلیون ریال به عنوان کارمزد حق نظارت سازمان که 60 درصد توسط فروشنده و 40 درصد توسط خریدار پرداخت می‌شود.

    2.5 در ده هزار (0.025 درصد) ارزش معامله تا سقف 200 میلیون ریال به عنوان کارمزد شرکت سپرده‌گذاری (کارمزد تسویه) که 60 درصد توسط فروشنده و 40 درصد توسط خریدار پرداخت می‌شود.

    3 در  ده هزار (0.03 درصد) ارزش معامله تا سقف 200 میلیون ریال که به عنوان کارمزد شرکت فناوری 60 درصد توسط فروشنده و 40 درصد توسط خریدار پرداخت می‌شود.

    همچنین 5در هزار (0.5 درصد) ارزش معامله به عنوان مالیات نقل و انتقال که توسط فروشنده پرداخت خواهد شد.  غیر از مالیات یاد شده سهامداران مالیات دیگری نخواهند پرداخت.

    بر اساس این گزارش،کل کارمزد پرداختی توسط خریدار در این فرایند  4.86 در هزار (0.486 درصد) ارزش معامله و کل کارمزد پرداختی توسط فروشنده 5.29 در هزار ارزش معامله (0.529درصد) است.

    به عبارت دیگر کارمزدی که خریدار باید به حساب شرکت کارگزاری واریز نماید برابر است با 1.00486 ضرب در ارزش خرید  و کارمزدی که شرکت کارگزاری به حساب فروشنده، از محل فروش سهام پس از کسر کارمزد و مالیات پرداخت خواهد کرد، برابر است  با  0.98971 ضرب در ارزش فروش .

    بر اساس این گزارش، کارمزد معاملات آتی نیز به گونه ای است که 4 در هزار (0.4 درصد) ارزش معاملات تا  سقف 100 میلیون ریال به عنوان کارمزد کارگزاران که توسط  هم فروشنده و هم خریدار پرداخت می‌شود.

    چهل و هشت در  صد هزار (0.048 درصد) ارزش قرارداد توسط فروشنده و سی و دو در صد هزار  ( 0.032 درصد) ارزش قرارداد توسط خریدار به عنوان کارمزد بورس در معاملات آتی تخصیص می یابد.

    کارمزد سپرده گذاری نیز چهل و هشت در صد هزار (0.048 درصد) ارزش قرارداد توسط فروشنده و سی و دو در صد هزار (0.032 درصد) ارزش قرارداد توسط خریدار است.

    کارمزد تسویه و تحویل(سپرده گذاری) نیز  پنج در هزار ارزش قراداد بر حسب قیمت تسویه آخرین روز معاملاتی است.

    در مجموع باید گفت کارمزدی که خریدار باید بپردازد ،0.5  درصد است ، مثلا اگر یک میلیون تومان به حساب کارگزاری جهت خرید سهام واریز شود مبلغ 5000 تومان از آن کسر شده و از مابقی آن برای مشتری سهام خریداری می شود . اما در زمان فروش کارمزد 1.05 درصد وجه حاصل از فروش است .

    مثلا اگر کل مبلغ فروش سهام مشتری یک میلیون تومان شود در عمل مبلغ 10 هزار و 500 تومان از آن  به عنوان کارمزد فروش ، مالیات و تسهیلات بورس از جمله کارمزد شرکت فناوری کسر می شود و مابقی به فروشنده سهام داده می شود.

    بر اساس این گزارش، با توجه افزایش فروش به نسبت خرید در بازار سهام امرزو و برای جلوگیری از هر گونه صدمه و خسارت به اعتماد سرمایه گذاران متولیان بورس باید قبل از هر چیز با اعتقاد به اینکه سامانه های معاملات فعلی پاسخگوی معاملات پر حجم سهام در دوران پسا برجام نیست، به سرعت با خریداری سامانه های معاملاتی بروز و استاندارد  که بی شک تامین و خرید آن در شرایط فعلی کار پیچیده و مشکلی نیست ، مانع از هر گونه نشت اطلاعات و یا بروز ایراد نرم افزاری در جریان رسمی معاملات بازار سهام شوند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها