عصر خودرو

رئیس سازمان بورس در نشست خبری مطرح کرد:

صندوق های جسورانه از امروز کار خود را آغاز می کنند/سرمایه گذاران خارجی ۵۲۰ میلیارد تومان سهام در بازار ایران دارند

عصر بازار- رییس سازمان بورس در نشست خبری امروز از افزایش میزان ورود نقدینگی به بازار سرمایه و هجوم پول از سایر بازارها، به بازار سرمایه خبر داد. همچنین اعلام کرد آغاز به کار صندوق های جسورانه از امروز آغاز شده است.

صندوق های جسورانه از امروز کار خود را آغاز می کنند/سرمایه گذاران خارجی ۵۲۰ میلیارد تومان سهام در بازار ایران دارند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، محمد فطانت، رییس سازمان بورس اوراق بهادار در نشست خبری که امروز در محل سازمان بورس تشکیل شد، گفت: شاخص کل بورس اوراق بهادار از ابتدای سال از 62 هزار و 461 واحد با رشد بیش از 23 درصدی به رقم 78 هزار واحد رسیده است. همچنین شاخص هم وزن با رشد 27 درصدی به 12 هزار 562 واحد رسید.

    او افزود: شاخص فرابورس نیز از ابتدای سال افزایش 22 درصدی داشته است و ارز بازار بورس هم اکنون به 320 هزار میلیارد تومان و فرابورس به 95 هزار میلیارد تومان رسیده است که مجموع ارزش بازار سرمایه را به 420 هزار میلیارد تومان یا 120 میلیارد دلار رسانده است.

    عضو شورای عالی بورس یکی از دلایل مهم در افزایش حجم فرابورس را رشد بازار بدهی خواند و گفت: معاملات اوراق بدهی، حجم معاملات در بازار فرابورس و بورس را به هم رساند به گونه ای که هم اکنون ارزش هر دو بازار 32 هزار و 800 میلیارد تومان است. متوسط معاملات روزانه بازار قبل از 21 روز گذشته از ابتدای سال 100 میلیارد تومان بوده است که این عدد طی سه هفته گذشته به 385 میلیارد تومان رسیده است که البته این میزان، بدون در نظر گرفتن معاملات بلوک و عمده است. این پارامتر نشان می دهد نقدینگی، بازار سرمایه را به عنوان بازار هدف انتخاب کرده است.

    همچنین فطانت ازارسال نامه وزیر راه و شهر سازی به معاون اول رییس جمهور برای عرضه 10 هزار میلیارد تومان اوراق جدید رهنی خبر داد و اضافه کرد: در راستای اصلاح سامانه معاملات در ماه جاری جرایم نقدی در هیات‌های تجدید نظر قطعی شده که شامل 1 میلیارد و 750 میلیون تومان جریمه نقدی است. به این ترتیب سازمان در برخورد با افرادی که قوانین را رعایت نمی کنند، جدی است و برای انتظام بخشی به بازار این جرایم را اجرا می‌کند.

    فطانت گفت: سرمایه گذاران خارجی باید برای ورود به بازار صکوک ترغیب شوند. البته در این بازار، اوراق خزانه اسلامی بهترین گزینه هستند. به این دلیل که ریسک این اوراق صفر است و سرمایه گذار خارجی می‌تواند منابعش را وارد بازاری کند که کاملا بدون ریسک جریان دارد

    او در ادامه با اشاره به معاملات بورس کالا و انرژی گفت: حجم معاملات فیزیکی بورس کالا 19 میلیون تن به مبلغ 25 هزار و 600 میلیارد تومان است و بازار مشتقه بورس کالا 11 هزار و 700 میلیارد تومان است. بازار فیزیکی بورس انرژی نیز تا کنون شاهد معامله 1800 میلیار تومان کالا بوده است و در بازار مشتقه بورس انرژی، برق 719 میلیارد تومان و نفت کوره 167 میلیارتومان معامله شده است.

    فطانت درخصوص سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا نیز گفت: سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی به عنوان یک رخداد با اهمیت، اجرایی شد که امیدواریم این روند اساسی در سایر محصولات نیز تعمیم پیدا کند.

    آغاز به کار صندوق های جسورانه
    رییس سازمان بورس اوراق بهادار در پاسخ به سوال خبرنگار «عصربازار» در خصوص وضعیت بررسی صندوق های جسورانه گفت: برنامه ایجاد صندوق های جسورانه در هیئت مدیره سازمان بورس تصویب شد و امیدنامه و روش اجرای این صندوق ها ابلاغ شده است. این صندوق ها از امروز می توانند با پذیرش تقاضا، کار خود را آغاز کنند.

    فطانت افزود: نوع فعالیت این صندوق ها به شکلی است که عرضه عمومی ندارد، حجم یونیت صندوق ها از سایر صندوق ها بیشتر است و علت آن ضرورت ورود افراد آگاه است. همچنین این صندوق ها برای تامین مالی شرکت هایی است که شروع به ایجاد یک کسب و کار جدید می کنند. به همین دلیل همخوانی زیادی با سیاست های اقتصاد مقاومتی دارد. هر صندوق جسرانه در واقع هلدینگی از چند شرکت نوظهور است که اگر تمام آن ها سودده نباشند، حداقل بیش از نیمی از آن ها سودده است، اما ریسک بالایی دارد، به همین دلیل سرمایه گذاران ریسگ پذیر باید وارد این صندوق ها شوند.

    تحلیل های مشاور سرمایه گذاری معتبر تایید می شود
    ریس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص افزایش روز افزون تحلیل در بازار و سیگنال های خرید وفروش گفت: در تحلیل تکنیکال فقط نباید چارت کشیده شود، بلکه تمام مفاهیم باید در چارت ها درج شود . شرکت های مشاور سرمایه گذاری معتبر، مرج مناسبی برای ارائه تحلیل به سرمایه گذاران هستند و سازمان این شرکت ها را تایید می کند.
    فطانت در ادامه به موضوع پر اهمیت سرمایه گذاران خارجی اشاره کرد و گفت: حجم متوسط سرمایه گذاری خارجی روزانه به 2 میلیارد و 400 میلیون تومان رسیده و حجم پرتفوی سرمایه گذاران خارجی که کد معاملاتی خارجیاخذ کردند به 520 میلیارد تومان رسیده است.

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص تأمین مالی از طریق افزایش سرمایه ها گفت: از لحاظ حجم تأمین مالی به افزایش سرمایه 21 هزار میلیارد تومانی نزدیک شدیم که تا پایان سال به 30 هزار میلیارد تومان خواهیم رسید.

    او درباره تأمین مالی از طریق بازار سرمایه خاطر نشان کرد: از ابتدای سال تا کنون جمع تأمین مالی از طریق صندوق های سرمایه گذاری به 50 هزار میلیارد تومان رسیده که در بخش تأمین مالی، با احتساب تأسیس شرکتهای سهامی عام، افزایش سرمایه نهادهای مالی و هلدینگ ها ، عدد تأمین مالی نسبت به سال های گذشته از رشد بسیار بالایی برخوردار بوده است.

    وی تصریح کرد: امیدواریم بدین ترتیب امسال عدد 90 هزار میلیارد تومان تأمین مالی را از طریق بازار سرمایه ثبت کنیم.

    فطانت به انتشار 5 هزار میلیارد تومان اوراق خزانه با سررسید 23 اسفند 94 اشاره کرد و گفت: این اوراق برای اولین بار عرضه شد و این اقدام مهم به عنوان راهکاری برای پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران آغاز شده که امیدواریم با این روند مثبت، شرکتهای بورسی نیز از این طریق مطالبات خود را وصول کنند که به صورت مستقیم و غیر مستقیم اثر آن در بازار سرمایه دیده می شود. لازم به ذکر است که خزانه دار کل کشور، تسویه اوراق خزانه در زمان سررسید را مهم ترین هزینه خزانه کشور دانسته است تا با این کار این اوراق کاملا مصون از ریسک بماند.

    سخنگوی سازمان بورس افزود: در سال جاری تا کنون 514 میلیارد تومان عرضه اولیه در فرابورس و بورس داشتیم که حاصل پیوستن 13 شرکت به بازار سرمایه بوده است.

    وی گفت: در صندوق های سرمایه گذاری 650 هزار نفر سرمایه گذاری کردند که حاکی از پتانسیل جدید در صندوق های سرمایه گذاری است که این افراد وارد بازار سرمایه شدند.

    به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در سال جاری ابزارهای متعددی با هدف تأمین مالی به بازار سرمایه برای نخستین بار معرفی شده است.

    فطانت در این باره توضیح داد: انتشار اوراق استصناع با رقم 160 میلیارد تومان که در کمتر از یک روز به فروش رسید. همچنین ما در هفته های گذشته 200 میلیارد تومان تأمین مالی نفت از طریق اوراق را داشتیم که در کمتر از 2 روز معاملاتی به فروش رسید.

    او همچنین به تأمین مالی یک هزار میلیارد تومانی وزارت نفت و زیر مجموعه های شرکت نفت از طریق بورس انرژی اشاره کرد و گفت: وزارت نفت و زیر مجموعه های آن 1000 میلیارد تومان از طریق بورس انرژی برای نخستین بار تأمین مالی کردند.

    فطانت با بیان اینکه برای این تأمین مالی ها هدف گذاری و برنامه ریزی شده است، گفت: کشورهایی که به عنوان سرمایه گذار وارد مذاکره با سازما بورس و اوراق بهادار شده اند، همواره طراحی ابزارهای جدید را به عنوان یک واقعه مهم تلقی می کنند.

    عضو شورای عالی بورس به برنامه ریزی صندوق های سرمایه گذرای اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی های صورت گرفته پتانسیل خوبی برای رونق و رشد بازار بدهی فراهم کرده است و پیش بینی ما این است که برای دو تا سه سال آِینده به اندازه بازار سهام، بازار بدهی داشته باشیم.

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به اوراق جدید مانند اوراق رهنی که دستور العمل آن توسط سازمان ابلاع شده، اشاره کرد و گفت: مصوبه این اوراق در ارکان مختلف اخذ شده و وزیر مسکن در نامه به معاون اول رییس جمهور با انتشار اوراق رهنی به مبلغ 10 هزار میلیارد تومان اعلام آمادگی کرده است.

    فطانت تصریح کرد: در خصوص بازار بدهی با تمهیداتی که از طریق صندوق ها صورت گرفته، منابع آن منفک از منابع سهام است. در این بازار بدهی، به نحوی عمل می شود که رشد بازار بدهی در کشور در کنار بازار سهام آثار زیان باری بر بازار سهام و اوراق نداشته باشد.

    رییس سازمان بورس درباره اوراق رهنی توضیح داد: اوراق رهنی مطالباتی است که بانک مسکن بابت وام هایی که پرداخته کرده در قالب فروش به نهاد واسط انجام می دهد و سود حاصل از آن به دارندگان اوراق تعلق می گیرد. در دنیا بازار بدهی MBS ها حجم متنابهی را به خود اختصاص می دهد .

    وی خاطر نشان کرد: بازار رهنی تحول اساسی در نظام تأمین مالی کشور ایفا می کند و همچنین می تواند بازار مسکن را که در رکود فرو رفته با منابع جدید از این طریق تحریک کند که امیدواریم تا پایان سال با مشارکت و همکاری ذی نفعان روی تابلو برود.

    عبور از روزهای سخت

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه یکی از سخت ترین دوران تاریخ بازار سرمایه با خروج از ابهامات فراوان سپری شد، گفت: بحث تحریم ها به عنوان ریسک زیاد در بازار با اجرای برجام برطرف شد و طبیعتاً منابعی که از کاهش هزینه های نقل و انتقال و سایر منافع برجام حاصل می شود، در بازار سرمایه به خوبی اثر خود را می گذارد.

    وی با اشاره به وعده ای که در نشست خبری سال گذشته خود به خبرنگاران داده بود، گفت: سال گذشته در چینن موقعی قول دادم که با پیگیری در کمیته تثبیت بازار برخی از زمینه های ریسک های سیستماتیک برطرف شد که امروز شاهد بازگشایی نماد پالایشگاهی، تعویق کیفی سازی پالایشگاهی ها، کاهش نرخ خوراک پتروشیمی ها و حقوق مالکانه هستیم.

    فطانت به یکی دیگر از مطالبات فعالان بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: یکی از مطالبات تعیین تکلیف بدهی دولت به شرکتها بود که یکی از بزرگترین مطلبات را شرکت مپنا داشت که این بدهی در قالب اسناد خزانه اسلامی تعیین تکلیف شد. در این رابطه 140 هزار میلیارد تومان در بودجه سال 94 پیش بینی شده که همه این مبلغ وارد بازار نمی شود. اما در یک بازه زمانی دو تا سه ساله وضعیت مطالبات دولت تعیین تکلیف می شود که حل شدن آن یک تحرکی را در شرکت های پیمانکاری و بانکها ایجاد می کند.

    سخنگوی سازمان بورس در ادامه به باز کردن دامنه نوسان و حجم مبنا به عنوان یک گام برای نزدیک شدن بازار سرمایه ایران به استانداردهای جهانی اشاره کرد و گفت: اینکه امروز آثار اخبار مثبت با سرعت بیشتری در بازار سرمایه آزاد می شود و روزانه افزایش های هزار واحدی و بیشتر را شاهد هستیم به دلیل تصمیمی است که به عنوان مطالبه بازار انجام شد که امیدواریم بتوانیم در همین جهت با استانداردهای جهانی تطبیق پیدا کند و در یک وضعیت میان مدت به سطح جهانی نزدیک شویم.

    فطانت به طراحی نقشه استراتژیک سازمان به عنوان یک گام اساسی در ارتقاء برنامه ها و اهداف سازمان بورس اشاره کرد و گفت: این مدل بر اساس یک مدل جهانی برای ارکان و بخشهای زیر مجموعه طراحی شده است که بر اساس این مدل 60 هدف به صورت همگن و هموزن در نقشه استراتژیک ملاحظه شده است.

    او افزود: با توجه به اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار بر طبق اصول مندرج در قانون، سازمان توسعه ای تلقی می شود به همین دلیل برای اینکه تمام ارکان در جهات توسعه بازار حرکت کنند و برآیندهایشان و حرکاتشان هم جهت شود این مدل طراحی شد تا زبان مشترک در کل بازار سرمایه ایجاد شود و همه بر اساس شاخص های مشترک درک مشابهی داشته باشند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها