عصر خودرو

یک متخصص اقتصاد مالی مطرح کرد

۳ اولویت سرمایه‌گذاری ایران در پسا تحریم

عصر بازار- یک متخصص اقتصاد مالی نفت و انرژی، بانکداری و توریسم را به عنوان سه اولویت سرمایه‌گذاری ایران در دوره پسا تحریم پیشنهاد کرد و گفت: با تشویق و ترغیب چین برای ورود به سیستم پولی و مالی کشور؛ به گمانم سریعتر از جاده ابریشم به صرفه اقتصادی می‌رسیدیم.

۳ اولویت سرمایه‌گذاری ایران در پسا تحریم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، علی کاشمری، دارای دکترای تخصصی اقتصاد مالی از  دانشگاه پوترا مالزی است. عنوان رساله دکترای وی «بررسی تاثیر اندازه بانک، قدرت بازار و مالکیت بر بهره وری و عملکرد بانکهای کشورهای حاشیه خلیج فارس» است. همچنین در رساله کارشناسی ارشد خود به «بررسی تاثیر هزینه های دفاعی بر رشد اقتصادی ایران» نیز پرداخته است.

    او دبیر اسبق انجمن علمی اقتصاد، مالی و حسابداری (EFA) دانشگاه های جنوب شرق آسیا و عضو انجمن بین المللی اقتصاددانان ایران (IIEA) است. وی همچنین مسلط به زبانهای انگلیسی، مالایی و عربی است. عمده فعالیتهای پژوهشی و تحقیقی کاشمری بر حوزه اقتصاد دفاعی و حوزه های پولی و بانکی متمرکز است.

    وی که امسال به عنوان پژوهشگر برتر نظام بانکی هم از طرف بانک مرکزی و پژوهشکده پولی بانکی انتخاب شده  بر این باور است که  تشویق و ترغیب چین برای ورود به سیستم پولی و مالی کشور، سریعتر از جاده ابریشم، ایران را به صرفه اقتصادی می رساند.

    کاشمری معتقد است، در سال آینده رشد اقتصادی افزایش می‌یابد ولی نه به اندازه 6 یا 7 درصدی که بانک‌ جهانی اعلام کرده است چون آمار پیش بینی شده بانک جهانی با فرض ایجاد امنیت در منطقه، عدم کاهش بیشتر قیمت نفت و بهبود زیرساخت تولید نفت ایران است.

    دیگر نظرات این فارغ التحصیل دکترای اقتصاد از مالزی را  در ادامه می خوانید:

    • بهتر است با کشورهای اروپایی صنعتی همکاری کنیم
    • توسعه همکاریها در بخش خدمات بانکی با جنوب شرق آسیا
    - به نظر شما ایران پسابرجام باید با چه کشورهایی بیشتر همکاری کند چرا؟ بطور کلی همکاری با چه کشورهایی برای ایران ایجاد مزیت خواهد کرد؟
    کاشمری: با توجه به اینکه بیشتر پیش‌بینی‌ها نشان‌می دهد قیمت نفت در سال آینده هم افزایش خاصی نخواهد داشت، بهتر است با کشورهای اروپایی صنعتی کار کنیم که نیازمند نفت ارزان هستند و مشتاق رشد بیشتر اقتصادی. در ارتباط با کشورهای شرق مخصوصا جنوب شرق آسیا هم به نظرم برای توسعه‌ بخش‌های خدمات بانکی لازم است ارتباطاتی بر قرار شود، چون این کشورها سیستم بانکی تازه توسعه یافته‌تری نسبت به بانکداری غرب دارند و تطابق پذیری دو طرف شاید راحت‌تر باشد. در ارتباط با کشورهای همسایه هم به علت بحران‌های منطقه تغییر چندان موثری نخواهیم داشت. مسلما کشورهایی که بتوانند کالاهای سرمایه‌ای مناسب و فناوری‌های جدید قابل اجرا با توجه به زیر ساخت‌های کشور را بدهند مزیت خوبی دارند. در این زمینه حتی نوع و مفاد مندرج در قرارداد به همان اندازه کشور منتخب، برای ایجاد مزیت مهم است؛ به عبارتی باید توجه کنیم که در هر معامله‌ای چه ‌می‌دهیم و چه می‌گیریم تا بتوانیم خلق مزیت کنیم.

    • اولویتهای سرمایه گذاری ایران نفت و انرژی، بانکداری و توریسم است
    -در کدام حوزه ها و بازارها نیاز به همکاری، مشارکت و سرمایه گذاری خارجی است؟
    کاشمری: در تمامی حوزه‌های اقتصادی احتیاج داریم ولی اولویت‌های ذهن من نفت و انرژی، بانکداری و توریسم است که اگرچه زیر ساخت‌های به روز نشده‌ای دارند ولی قابلیت جذب سریع سرمایه‌گذاری خارجی دارند.

    • چین را وارد سیستم پولی و مالی و بازار سرمایه ایران کنیم
    - شما اگر جای روحانی بودید اولین سرمایه‌گذاری و مشارکت شما چه بود و با چه کشوری؟
    کاشمری:  با تشویق و ترغیب چین برای ورود به سیستم پولی و مالی کشور؛ به گمانم سریعتر از جاده ابریشم به صرفه اقتصادی می‌رسیدیم.

    - چرا چین؟
    کاشمری: چین دارای بانکهای بزرگی است بسیار مشتاق هستند که بانکداری بین المللی شان را توسعه دهند. بانکهای صنعتی و تجاری چین به دنبال این هستند که در خاورمیانه شعبه بزنند. به عنوان مثال این بانکها در کشورهای عربی شعبه زده اند چه بهتر که ما نیز از این فرصت استفاده کنیم.

    - ارتباط با بانکهای چین چه نفعی برای کشور ما دارد؟
    کاشمری: نفع آن این است که ما از طریق آنها سیستم بانکداری خودمان را در مقایسه با دنیا، سیستم قدیمی است به روز کنیم. چینی ها برای این انطباق راغب تر از بانکهای اروپایی و... هستند.

    ما برای به روز کردن ساختار و سیستم پولی و بانکی خود نیازمند اتصال با بانکهای دنیا هستیم. به دلیل قدیمی بودن ساختار ما نمی توانیم با همه بانکهای دنیا ارتباط برقرار کنیم که بسیار از ما جلوتر هستند، بنابراین ناچاریم با بانکهای که کمی از ما جلوترند این ارتباط را برقرار کنیم.

    از طرف دیگر، ایران نزد چین منابعی دارد که چه بهتر این منابع از طریق سیستم مالی و پولی حل و فصل شود. حتی می توان شرایطی را برای ورود چین و دیگر کشورهای مشابه به بازار سرمایه کشور فراهم کرد و در این زمینه فراهم کردن زیرساختارهای قانونی ضروری است.

    • لزوم برقراری حساب مشترک و ایجاد روابط کارگزاری بین بانک‌ مرکزی ایران و سایر کشورها
    - شعب خارج از کشور بسیاری از بانک‌های داخلی مجددا فعالیت‌های خود را از سرگرفته‌اند، چه توصیه‌ای به آنها دارید؟
    کاشمری: در وهله اول برقراری حساب مشترک و ایجاد روابط کارگزاری بین بانک‌ مرکزی ایران و سایر کشورها می‌تواند به برقراری روابط بین بانک‌های تجاری در گسترش روابط تجاری نقش مهمی را ایفا کند. بانک‌های ما باید به این موضوع توجه کنند که مدت زیادی از روابط مختلف کارگزاری با بانک‌های خارجی دور مانده‌اند و برای تقویت بخش بین‌الملل خود و حتی به‌روز رسانی ساختار و پرسنل خود اقدامات و برنامه‌های موثری را در نظر بگیرند و بازارهای خارجی را برای سرمایه‌گذاری خوب بشناسند؛ این در حالی است که قبل از تحریم‌ها نیز حضور کم‌رنگی در عرصه بین‌الملل داشتیم.

    • نگران سرگردانی سرمایه های مردم در بازارهای طلا و ارز هستم
    • سال آینده رشد اقتصادی زیر 6درصد خواهیم داشت
    - با این رفع تحریم‌ها آینده اقتصاد کشور را چگونه می‌بینید؟
    کاشمری: آینده‌ای روشن می‌بینم ولی از دید یک اقتصادی و نه آحاد مردم. اصولا خروجی مثبت گرفتن از تحولات اقتصادی خیلی سخت‌تر و زمان‌برتر است؛ چون مردم در زندگی روزمره خودشان به عبارتی کوتاه‌مدت، به سختی می‌توانند تغییرات مثبت اقتصادی را درک کنند و در بلندمدت هم سختی گذشته را فراموش می‌کنند. بطور مثال سیاست‌های دولت و بانک مرکزی برای کاهش تورم از نظر اقتصادی خیلی موثر بود ولی برای مردم حتی رشد گرانی کمتر از گذشته هنوز همان تورم است چون قدرت خریدشان هم کم شده است.

    در سال آینده، رفتارهای شتابزده هم زیاد خواهیم داشت؛ مثلا ممکن است به علت دید مثبت مردم از آینده بازارهای مختلف اقتصادی، کوچکترین شایعات مثبت بازار بر تصمیم‌گیری آنها برای ورود به بورس تاثیر بگذارد و بعد مدتی با نامیدی مواجه شوند و سرمایه خود را در بازارهای طلا و ارز سرگردان کنند.

    از طرفی با توجه به الگوی فعلی جمعیت و تقاضای کم نیروی کار نیز بعید می‌دانم مشکل بیکاری هم به این زودی‌ها حل و فصل شود، مگر آنکه دولت بخواهد با یکسری استخدام‌های وسیع دستوری این آمار را کمی کاهش دهد.

    در سال آینده رشد اقتصادی هم افزایش می‌یابد ولی نه به اندازه 6 یا 7 درصدی که بانک‌ جهانی اعلام کرده است چون آمار پیش بینی شده بانک جهانی با فرض ایجاد امنیت در منطقه، عدم کاهش بیشتر قیمت نفت و بهبود زیرساخت تولید نفت ایران است. بطورکلی در یکی دو سال آینده اگرچه شاخص‌های اقتصادی بهتری از چند سال اخیر خواهیم داشت ولی با فرض ثبات تمام شرایط امیدوارم 10 سال آینده در اقتصاد منطقه حرفی برای گفتن داشته باشیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها