عصر خودرو

سال شادی در اقتصاد جهانی

عصر بازار- این گزارش توسط موسسه مطالعاتی اکونومیست تهیه شده و به بررسی وضعیت اقتصاد جهان طی سال جاری میلادی می پردازد.

سال شادی در اقتصاد جهانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از صدای اقتصاد، شاید در سال 2015 خبری از جشن و شادی نبود اما در سال 2016 همه چیز جبران می‌شود. کشورهای توسعه‌یافته حامیان رشد اقتصادی جهان خواهند بود اما رشد بسیار ملایمی، حدود 3/2، درصد خواهند داشت؛ هر چند ژاپن و اروپا مقاوم‌تر خواهند شد. کاهش قیمت نفت به مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی کمک خواهد کرد.

    بازارهای نوظهور به دست‌وپا زدن می‌افتند. روسیه و برزیل به­لحاظ اقتصادی در میان اقتصادهای نوظهور از پا می‌افتند. در چین نیز خدمات صنعتی به داد تولید کارخانه‌ای می‌رسد و کمبود آن را جبران می‌کند. رشد تجارت جهانی بسیار ملایم خواهد بود اما انتظار می‌رود با روابطی که میان 12 کشور حوزه اقیانوسیه رخ می‌دهد، وضعیت تجارت جهانی بهبود پیدا کند.

    وسایل نقلیه

    به­ نظر می‌رسد این سه مورد، «توسعه»، «کاهش هزینه» و «خلاقیت»، به­راحتی با هم همراه نشوند اما در صنعت خودروسازی، هر سه مجبور شده‌اند با هم دوست باشند و حاضر شوند. بخشی از این ماجرا به خودروسازانی باز می‌گردد که در این صنعت فعالیت می‌کنند و تلاش می‌کنند سرمایه‌گذاران را راضی نگه دارند. در سال 2016، در اروپای شرقی و مرکزی،ثبت‌نام برای خودروهای مسافربری حدود 9درصد رشد خواهد کرد. روسیه که چند سالی است در این زمینه تحت فشار قرار گرفته، دوباره به حالت عادی باز می‌گردد. اما در دیگر مناطقی که در حال توسعه هستند، رشد ثبت‌نام خودروهای مسافربری چیزی بین 4تا 5درصد خواهد بود. البته این بالاتر از 4درصد متوسط جهانی است. در عین‌حال، بازارهای توسعه‌یافته نیز به حرکت آهسته خود در کنار سایرین ادامه خواهند داد. اما در اروپای غربی، حتی رشد 3درصدی برای سال 2016، نسبت به استانداردهای پس از رکود بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. بیشترین و سریع‌ترین فروش مربوط به خودروهای الکتریکی پیش­بینی. فروش این خودروها در اروپا تا اواخر سال 2016 نزدیک به 80درصد رشد خواهد داشت. به محض این­که تسلا (Tesla) در ماه مارس فروش مدل 3 را، که ارزان‌ترین مدل است، آغاز کند، سرعت فروش خودروهای الکتریکی در سطح جهان بیشتر نیز خواهد شد.

    مدل‌های جدید خودرو نیز با سرعت بیشتری به بازار می‌آیند: فولکس‌واگن در سال 2015 تا 2016 حدود 50مدل جدید ارائه خواهد کرد؛ البته بدون نرم‌افزاری که میزان انتشار دی‌اکسیدکربن آن را کمتر نشان می‌دهد، چرا که اعتبار و شهرت این شرکت به­اندازه کافی خدشه‌دار شده‌است. اختراعات پیچیده‌ای که در سطح جهان صورت گرفته به سازندگان خودرو کمک می‌کند که هزینه تولید خود را کاهش بدهند و در حالی‌که پول بیشتری پس‌انداز می‌کنند، خودروهایی مطابق سلیقه افراد مختلف بسازند.

    مارک‌های بین‌المللی، در میان کشورهای در حال توسعه، روی کشورهای کلیدی تمرکز می‌کنند: برای مثال مکزیک جایی است که بازار خودروی آن در سال 2016 حدود 8درصد رشد خواهد داشت. اما در مورد چین شرایط عجیب‌وغریبی حاکم می‌شود. اقدامات ضد آلودگی هوا و مصرف‌کنندگان نگران باعث خواهند شد رشد بازار خودرو در این کشور در سال 2016 تنها 5درصد باشد. البته با تمام این حرف‌ها باز هم بازار خودروی چین در برابر آمریکا بهتر خواهد بود، چرا که رشد بازار در آمریکا کاهش خواهد یافت.

    دیدبان: جنرال موتورز (GM)، با احیای هند، عقب‌نشینی خواهد کرد. سومین تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان برای این­که جلوی کاهش خود را بگیرد، حداقل به یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. این شرکت، هنوز در شرایطی است که اگر یک کارخانه را افتتاح کنند یک کارخانه دیگر ناچار به تعطیلی خواهد بود، چرا که مازاد ظرفیت زیادی وجود دارد. طرح صادرات خودروهای ارزان تولید هند (و در مکزیک، برزیل و چین) به بازارهایی که کمتر نوظهور هستند، باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.

    در کانون 2016

    ارتشی از شرکت‌ها (از استارتاپ‌های کوچک گرفته تا جنرال‌الکتریک، گوگل و بیدو چین) دور هم جمع شده‌اند تا انقلابی در فن­آوری درمانی و دارویی ایجاد کنند. درآمد فن­آوری پزشکی هزاران میلیارد دلار ارزش دارد و این انقلاب مدتی‌است که آغاز شده‌است. یکی از موارد انقلابی «سلامت موبایلی» است.گوشی‌های هوشمند این روزها این امکان را به انسان‌ها می‌دهند که سلامتی خود را کنترل کنند. کاشت مردمک می‌تواند ضعف بینایی را برطرف کند. ربات‌ها به کمک جراحان می‌آیند. نانوتکنولوژی، که می‌تواند با دقت بالایی سلول‌های سرطانی را از بین ببرد، همه‌جا مورد استفاده قرار خواهد گرفت. یک روز نیز کامپیوترهایی در مغز انسان‌ها کار گذاشته می‌شوند که می­توانند جلوی لخته­شدن خون را بگیرند. قرص‌هایی تولید خواهد شد که با سرعت بالایی اثر می­گذارند و به بهبود آنی کمک می‌کنند.

    دفاع و هوافضا

    تماشای وضعیت بازار هوافضا مثل تماشای کتک‌کاری دو جمبوجت روی دور آهسته است. دو شرکت هواپیمایی ایرباس و بوئینگ تلاش می‌کنند برای قراردادهای بزرگ و درازمدت از یکدیگر سبقت بگیرند. در سال 2016 آسمان باید برای رقابت این دو به­قدر کافی فراخ باشد، چرا که قرار است 1400 هواپیما از سوی این دو شرکت وارد بازار شود. به­نظر می‌رسد هیچ تهدید جهانی نیز برای بازار آن‌ها به­وجود نخواهد آمد.

    علی­رغم انگیزه ضعیفی که کاهش قیمت نفت برای سفارش هواپیماهای کارآمدتر ایجاد می‌کند، باز هم نیاز و تقاضای بازارهای هواپیمایی نوظهور افزایش پیدا خواهد کرد. مؤسسه اعتبارسنجی مودی پیش‌بینی کرده‌است که رشد تحویل هواپیما 2درصد خواهد بود. اما وزن تولید هواپیماهای نظامی و ارتشی روی دوش شرکت‌های غربی خواهد بود. پیش‌بینی هزینه صنعت دفاع ایالات متحده آمریکا، که دو پنجم مجموع صنایع هوایی را تشکیل می‌دهد، کار بسیار دشواری است، چرا که بخش عظیمی از آن به این نکته مربوط می‌شود که آیا هزینه نهایی از سقف 498میلیارد دلار کنگره تجاوز خواهد کرد یا خیر. حتی قوی‌ترین پیش‌بینی‌ها نیز از مشکلاتی که ممکن است برای بودجه پیش بیاید، عقب می‌مانند. اما به­صورت کلی، برآورد می‌شود که هزینه دفاع در کل جهان یا کاهش می‌یابد یا در سطح فعلی باقی می‌ماند.

    خوشبختانه جهان در حال‌توسعه در زمینه صنعت دفاعی، خیلی سریع خود را مسلح خواهد کرد. ایران روابط حسنه خود را با کشورهای غربی دنبال خواهد کرد و همسایگانش نیروهای نظامی خود را تقویت خواهند کرد. در آسیا، قاطعیت چین باعث افزایش فروش صنعت نظامی خواهد شد. دولت فیلیپین در سال 2016 سرمایه‌گذاری خود را برای مدرنیزه­کردن نیروهای از کار افتاده‌اش دوبرابر می­کند. اما چین در این زمینه 50برابر فیلیپین تلاش خواهد کرد.

    دیده‌بان: محدودیت‌های آسمانی! مانورهای مداوم روسیه از یک سو و نیاز اروپا به رصد کردن بحران مهاجرت از سوی دیگر، تقاضا برای هواپیما و کشتی‌های بدون سرنشین را افزایش خواهد داد. فناوری اروپا در این زمینه قدری پیشرفت خواهد کرد و اتکای آن به اسرائیل و ایالات متحده آمریکا کاهش خواهد یافت. اسپانیا در سال 2016 حدود 25میلیون یورو (28میلیون دلار) برای خرید هواپیماهای بدون سرنشین به آمریکا پرداخت خواهد کرد؛ این مبلغ بخشی از 171میلیون یورویی است که در بودجه پنج‌ساله بران آن اختصاص داده شده‌است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها