عصر خودرو

معاون طیب نیا پاسخ داد:

درآمد ۱۶ هزار میلیارد تومانی دولت از واگذاری‌ها محقق نمی‌شود

عصر بازار- معاون وزیر اقتصاد گفت: برای تحقق رقم ۱۶ هزار میلیارد تومان درآمد دولت از محل واگذاری‌ها در لایحه بودجه ۹۵ باید ۸۰ تا ۹۰ هزار میلیارد تومان سهم بفروشیم که این شدنی نیست.

درآمد ۱۶ هزار میلیارد تومانی دولت از واگذاری‌ها محقق نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، عبداله پورحسینی امروز در نشستی خبری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در لایحه بودجه سال 95 مبلغ 16 هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت از طریق واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در نظر گرفته شده است، با توجه به وضعیت واگذاری سهام در سال 94، آیا پیش بینی این میزان درآمد غیر واقعی نیست؟ گفت: تعهدات تابع مستقیم از فروش‌ها نیست. در داخل این رقم، سود سهام عدالت و اقساط واگذاری‌های سنوات قبل هم در نظر گرفته شده است اما ارقام باید واقع بینانه تر باشد، معمولاً ارقامی که در بودجه مطرح می‌شود، رقم پیشنهادی سازمان خصوصی سازی نیست و به ارقام پیشنهادی این سازمان در دولت و سهم مجلس اضافه می‌شود اما ما تلاش می کنیم که آنچه را که به سازمان ابلاغ می شود، اجرایی شود.

    رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به اینکه در رقم مذکور تعهدات بودجه ای 60 شرکت سرمایه پذیر در نظر گرفته شده است، اظهارداشت: اقساط واگذاری‌های سنوات قبل که در سال 95 سررسید می‌شود، لحاظ شده است. در عین حال حدود 8 تا 9 هزار میلیارد تومان مربوط به واگذاری‌های قبلی است، اما اگر بخواهیم رقم 16 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده در لایحه بودجه 95 را محقق کنیم، لازم است که 80 تا 90 هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی را بفروشیم که این شدنی نیست.

    وی با بیان اینکه انتظار می رود طی چند ماه آینده شاهد حضور سرمایه گذاران خارجی در مزایده های سازمان خصوصی سازی باشیم، خاطرنشان کرد: از 1100 شرکت مشمول واگذاری از سال 80 تاکنون حدود 50 درصد یعنی 950 شرکت واگذار شده اند و تعدادی نیز از لیست خصوصی سازی خارج شده اند.

    وی با اشاره به اینکه شرکت‌هایی مانند توزیع برق و پالایشگاه‌های گاز به دلیل عدم آزادسازی نرخ‌ها و یارانه ای که به آنها تعلق می گیرد، امکان واگذاری برایشان فراهم نشده است، گفت: در حال حاضر 120 شرکت در لیست واگذاری قرار دارند اما تا پایان دی ماه امسال به دلیل شرایط خاص نتوانستیم سهام زیادی را واگذار کنیم اما سعی می کنیم تا پایان سال شرکت‌های باقی مانده را حداقل یک بار عرضه کنیم، این در حالی است که اغلب شرکت‌ها نیز لااقل یک بار عرضه شده اند.

    رئیس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: اگر شرایط اقتصادی به همین نحو باشد، قبل از انتهای سال 95 شرکت‌های باقی مانده را به بخش خصوصی واگذار و در دهه فجر سال آینده ختم واگذاری‌ها را اعلام می‌کنیم.

    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهارداشت: از ابتدای سال 80 تاکنون 140 هزار میلیارد تومان سهام دولتی واگذار شده که 30 هزار میلیارد تومان آن در قالب رد دیون، 30 هزار میلیارد تومان در قالب سهام عدالت و 80 هزار میلیارد تومان به صورت سهم به عموم مردم واگذار شده است.

    پورحسینی با اشاره به مقاومت‌هایی که بر سر راه خصوصی سازی وجود دارد، تصریح کرد: در برخی موارد این مقاومت‌ها افکار عمومی را مکدر می‌کند.

    وی با اعلام اینکه در سال 95 پرونده سهام عدالت با اتمام دوره 10 ساله بسته می‌شود، گفت: شرکت‌های مشمول موظف هستند تا تیرماه سال 95، صورت‌های مالی خود را تصویب و در اختیار سازمان قرار دهند و تا مردادماه نیز سود شرکت‌های سرمایه پذیر را محاسبه می‌کنیم، همچنین اوایل مهرماه سال 95 میزان سود قابل واگذاری به خزانه و میزان سهام عدالت قابل آزادسازی را اعلام خواهیم کرد. در عین حال سهامداران در صورت تمایل می توانند از محل آورده نقدی، الباقی مبلغ یک میلیون تومان را به خزانه بپردازند و در نهایت مانده بدهی خود را طی یک فرصت 6 ماهه پرداخت کنند.

    واگذاری مذاکره‌ای سرخابی‌ها را تائید نمی‌کنیم

    وی در مورد آزادسازی سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و انتقادهایی که نسبت به اهمال این سازمان در واگذاری آنها صورت گرفته است، تاکید کرد: شهادت می‌‌دهم که در واگذاری استقلال و پرسپولیس هیچگونه ضعفی از سوی سازمان خصوصی سازی وجود نداشته است بلکه ما نهایت دقت را به کار بردیم، این در حالی است که طی چند سال متوالی واگذاری آنها در قانون بودجه حکم شده بود، ما چندین بار مزایده ها را برگزار کردیم اما در نهایت موفقیت آمیز نبودند.

    پوری حسینی گفت: مهمترین مسئله در واگذاری آنها شرط اهلیتی بود که برای خریداران در نظر گرفته شده بود، وزرا (وزیران اقتصاد، دادگستری، ورزش و جوانان) داور اهلیت بودند و سازمان خصوصی سازی نقشی در آن نداشت اما آنها اعلام کردند که شرایط تامین نیست، در نهایت قرار شد که با یک تنفس دو ماهه این شرکت‌ها واگذار شوند اما این کار انجام نشد و این دو باشگاه مشمول شرکت‌های فرهنگی قلمداد شدند که در فرآیند دیگری واگذار شوند.

    رئیس سازمان خصوصی سازی خاطرنشان کرد: در حال حاضر احتمال تجدیدنظر هیات وزیران در مصوبه مربوطه و اصلاح آن وجود دارد و سازمان خصوصی سازی کار را با جدیت ادامه خواهد داد. این سازمان به هیچ وجه همراهی با خروج آنها از لیست واگذاری نداشته و تنها از مصوبه هیات وزیران تبعیت کرده است.

    وی درباره واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش تعاون هم گفت: در حاشیه یکی از جلسات، این موضوع توسط معاون وزیر تعاون به صورت سرپایی مطرح شد و ما از هرگونه تلاش و توانایی شرکت‌ها برای ورود به بحث واگذاری سرخابی‌ها استقبال می کنیم اما اینکه بخواهد سهام این باشگاه ها خارج از مزایده و به صورت مذاکره ای واگذار شود، به هیچ وجه مورد تائید ما نیست.

    رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه رد دیون اصلا خصوصی سازی تلقی نمی‌شود و واگذاری سهام در قالب رد دیون ممنوع است، انحراف در خصوصی سازی را منتفی دانست و گفت: پیش از این از توانمند کردن بخش خصوصی غفلت شده اما در حال حاضر برای تشویق بخش خصوصی به شرکت در مزایده‌ها تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.

    پوری حسینی اضافه کرد: تا پایان شهریورماه سال 92 میزان 17 درصد از واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده که 5 درصد آن به صورت سهام ترجیحی و تدریجی به کارمندان و کارگزاران و سهام ریز به بخش خصوصی 12 درصد بوده است. در کل سال 92 این رقم به 43 درصد، در سال 93 به 78 درصد و در 9 ماهه اول امسال به 100 درصد رسیده است. اما فعلا برای تشویق بخش خصوصی برنامه ریزی بیشتری نداریم.

    وی گفت: مزایده های سازمان خصوصی سازی، آسیب شناسی و گزارش آن به هیات وزیران ارائه شده است. پوری حسینی درباره واگذاری اپراتورها گفت: واگذاری اپراتورها به سازمان خصوصی سازی مربوط نمی شود و واگذاری مخابرات هم کامل شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها