عصر خودرو

سخنگوی بوئینگ آمریکا:

عجله‌ای برای برگشتن به ایران نداریم

عصر بازار- در حالی که بر اساس توافق هسته ای شرکت بوئینگ آمریکا می تواند همکاری های خود را با ایران از سر بگیرد سخنگوی این شرکت گفت: بوئینگ عجله ای برای برگشتن به ایران ندارد. گام های زیادی هست که اگر ما بخواهیم به ایران هواپیما بفروشیم باید برداریم.

عجله‌ای برای برگشتن به ایران نداریم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، سابقه همکاری ایران و شرکت بوئینگ به گذشته های دور بر می گردد. این شرکت قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، بزرگترین تامین کننده هواپیماهای مسافربری ایران بود. به رغم قطع روابط ایران و آمریکا بعد از انقلاب، ایران همچنان دهه هاست با این هواپیماها پرواز می کند.

    با لغو تحریم های ایران، بوئینگ یک بار دیگر اجازه پیدا کرده که به ایران هواپیما بفروشد. ایران هم می خواهد ناوگان حمل و نقل هاویی خود را نوسازی کند.

    اما انتظار نمی رود در آینده ای نزدیک قراردادی به امضا برسد. همین هفته پیش، ایران طرح های اولیه برای خرید 118 فروند هواپیما از شرکت ایرباس به ارزش 27 میلیارد دلار منعقد کرد.

    گوردون جاندرو، سخنگوی شرکت بوئینگ می گوید این شرکت عجله ای برای برگشتن به ایران ندارد.

    وی افزود: «گام های زیادی هست که اگر ما بخواهیم به ایرلاین های مجاز ایرانی هواپیما بفروشیم باید برداشته شود. اما فعلا، ما به ارزیابی وضعیت ادامه می دهیم.»

    دکتر آدام پیلارسکی، نایب رئیس شرکت آویتاس، یک گروه مشورتی در زمینه هوانوردی می گوید، بوئینگ مراقب است که در هرگونه معامله ای با ایران محتاط عمل کند.

    وی افزود: «مسائل حقوقی پیچیده مختلفی وجود دارد که وکلای زیادی باید آنها را بررسی کنند... برای مثال، آیا ممکن است هر کدام از تکنولوژی های نوین به کار رفته در هواپیماها برای اهداف نظامی به کار گرفته شوند؟»

    بوئینگ و ایرباس همواره برای فروش هواپیما در نقاط مختلف جهان با یکدیگر رقابت می کنند. اما به گفته پیلارسکی، بوئینگ نیازی ندارد درباره فروش هواپیما به ایران نگران باشد.

    وی می گوید، احتمالا بوئینگ مدتی است بی سر و صدا در حال بررسی انعقاد چنین قراردادی با ایران است.

    «من خیلی متعجب خواهم شد اگر ایران تنها از ایرباس هواپیما بخرد و هواپیمایی از بوئینگ خریداری نکند. این یک سورپرایز بزرگ برای من خواهد بود. این معنی ندارد.»

    اردوان امیر اسلانی، یک وکیل ایرانی فرانسوی که در حال مذاکره در باره قراردادهای شرکت های فرانسوی با تهران است می گوید، قرارداد ایرباس غیرقابل تغییر نیست. «توافقاتی که به امضا رسیده اند، اسنادی قطعی و نهایی نیستند.»

    وی می افزاید، تامین مالی قرارداد با ایرباس یک چالش است، زیرا این کار باید بدون استفاده از سیستم مالی امریکا انجام گیرد. بانک های آمریکایی همچنان از همکاری با ایران ممنوع هستند و اکثر بانک های خارجی هم با بانک های امریکایی همکاری دارند. وی اضافه می کند، بین اعلام یک قرارداد با ایرباس و در دست داشتن یک قرارداد واقعی تفاوت وجود دارد.

    «ما داریم در مورد یادداشت تفاهم ها یا توافقات اولیه صحبت می کنیم. بنابراین اجرای واقعی این قراردادها قرار است در طول زمان اتفاق بیافتد.»

    ایران ممکن است در بخش های دیگر از بازسازی زیرساخت ها گرفته تا مدرنیزه کردن میادین نفتی اش، بیشتر به صرف پول خود نیاز داشته باشد. ریچارد ابولافیا، تحلیلگر گروه هوانوردی تیل گفت، ایران ممکن است تصمیم بگیرد به جای خرید، هواپیماهای جدیدی را اجاره کند. وی افزود، از دست دادن یک قرارداد تاثیر خیلی زیادی بر بوئینگ نخواهد گذاشت.

    «من فکر نمی کنم این تاثیر خیلی زیادی داشته باشد. منظورم این است که ما داریم درباره صنعتی صحبت می کنیم که سالانه 1400 جت مسافربری تولید می کند.»

    ابولافیا گفت، حتی اگر بوئینگ هواپیما هم به ایران نفروشد، می تواند از طرق دیگر پول فراوانی به جیب بزند. بسیاری از هواپیماهای قدیمی ای که هنوز هم در ایران پرواز می کنند نیاز شدیدی به قطعات یدکی و خدمات تعمیر و نگهداری شرکت بوئینگ دارند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها