عصر خودرو

بگذارید حقوقی‌ها سهام خود را بفروشند

بهترین حمایت از بورس، شفافیت است

عصر بازار- مدیر عامل شرکت بورس تهران از عرضه اولیه سهام دو شرکت خبر داد و گفت: سهام شرکتهای لیزینگ ملت و پتروشیمی فجر بعد از اعلام آمادگی سهامدار عمده در بورس عرضه می شود.

بهترین حمایت از بورس، شفافیت است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، قالیباف اصل همچنین نسبت به ایجاد شفافیت در صنایع مختلف تاکید کرد و گفت: بهترین حمایتی که از بازار مالی می شود و جلب اعتماد سرمایه گذاران را به دنبال دارد، موضوع شفافیت است، لذا هر چقدر دولت و نهادهای تصمیم گیر کمک کنند که فضای واقعی اقتصاد شفاف شود، بزرگترین حمایت از بازار سرمایه صورت می گیرد.

    او می گوید هر چقدر فضای ابهام را کمتر کرده و شفافیت فضای واقعی اقتصاد را بیشتر کنیم، بیشترین حمایت را از بازار سرمایه انجام می دهیم بنابراین بهترین حمایت از بازار سرمایه این است که بخش واقعی اقتصاد شفاف شود و تصمیمات خلق الساعه گرفته نشود.

    او همچنین دنباله روی حقیقی ها از حقوقی ها را مطلوب ندانسته و می گوید: اگر حقوقی ها سهام خود را بدون مطالعه می فروشند، حقیقی ها از آن استقبال کنند و بگذارند تا سهام خود را بفروشند چون نهایتا آنها ضرر می کنند، بنابراین اینکه حقوقی ها سهم می فروشند مهم نیست بگذارید بفروشند!

    او همچنین گفت که در بودجه سال آینده میزان تامین مالی دولت از طریق بازار سرمایه افزایش قابل توجهی پیدا کرده و به 37 هزار میلیارد تومان رسیده است.

    قسمت دوم گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت بورس را در ادامه می خوانید:

    قالیباف اصل گفت: وقتی در بازار سرمایه فضای رونق ایجاد می شود فعالین بازار باید بتوانند از این فرصت استفاده کنند به عنوان مثال با مثبت شدن بورس، فضای تامین مالی برای بنگاه های اقتصادی ایجاد می شود زیرا فضای رونق، فضای تامین مالی است.

    ادامه عرضه های اولیه با 2 شرکت
    مدیرعامل شرکت بورس از عرضه اولیه سهام دو شرکت خبر داد و گفت: علاوه بر این، فضای رونق فضایی است که می توان در آن عرضه های جدید انجام داد، زیرا شرکت هایی وجود دارند که در فرآیند پذیرش هستند و این فضا فرصتی را برای آنها فراهم می کند تا در بورس تهران پذیرفته شده و عرضه اولیه انجام دهند.

    وی در خصوص زمان عرضه های اولیه شرکتهای آماده عرضه گفت: در حال حاضر شرکت هایی همچون لیزینگ ملت و پتروشیمی فجر آماده عرضه در بورس تهران هستند که هر زمان به صورت رسمی اعلام آمادگی کردند بورس می تواند برنامه ریزی کرده و عرضه آنها را انجام دهد.

    قالیباف اصل اضافه کرد: علاوه بر این بازار سرمایه در حوزه ابزار بدهی پتاسیل بالایی دارد، اما بازار بدهی در ایران بسیار کوچک بوده و هنوز یک درصد ارزش بازار سرمایه هم نیست این در حالی است که بازار بدهی در دنیا دو برابر بازار سهام است.

    ایجاد فرصت های مناسب تامین مالی برای سرمایه‌گذاران
    مدیرعامل شرکت بورس یادآور شد: در این میان در حوزه ابزار صکوک و اوراق مشارکت توسعه خوبی انجام شده و جزو برنامه های بازار سرمایه است که بتواند به تامین مالی بودجه دولت و شرکت ها از طریق ابزار بدهی کمک کند. در این میان هفته گذشته عرضه اوراق مشارکت صندوق نفت برای تامین مالی پروژه میدان نفتی انجام شد که این صندوق توانست 200 میلیارد تومان از بازار سرمایه تامین مالی کند، لذا بازار سرمایه فرصت خوبی برای تامین مالی دارد و با گشایش هایی که اتفاق افتاده مطمئنم فرصت های مناسب تامین مالی برای سرمایه گذاران وجود دارد.

    بهترین حمایت از بورس شفافیت فضای واقعی اقتصاد است
    وی در پاسخ به این سوال که چرا در شرایط مختلف حمایت های لازم از بازار سرمایه صورت نمی گیرد و حمایت از بازار سرمایه در شرایط رونق به چه صورت انجام می شود؟ گفت: بازار مالی آیینه بازارهای اقتصاد واقعی کشور است و بهترین حمایتی که از بازار مالی می شود که جلب اعتماد سرمایه گذاران را به دنبال دارد ، موضوع شفافیت است لذا هر چقدر دولت و نهادهای تصمیم گیر و دست اندرکاران کمک کنند که فضای واقعی اقتصاد شفاف شود، بزرگترین حمایت از بازار سرمایه صورت می گیرد.

    مدیرعامل شرکت بورس گفت: در این راستا باید تکلیف نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی مشخص و ابلاغ شود و به دست شرکت ها و بازار برسد تا سرمایه گذاران بتوانند تصمیم گیری کنند این در حالی است که خوشبختانه این نرخ به صورت بلندمدت تعیین شده و قرار است تکلیف نهاده‌های تولید صنعت پتروشیمی از تصمیمات کوتاه مدت دولت جدا شود علاوه بر این از 6 ماهه دوم سال 1394 و با نرخ مبادله ای اجرایی می شود؛ لذا تعیین بلندمدت نرخ خوراک به شفافیت بازار کمک می کند.

    وی عنوان کرد: در همین راستا در حوزه سنگ آهن باید کمک شود تا فضا شفاف شود و سرمایه گذاران بتوانند تصمیم درستی بگیرند و آینده را پیش بینی کنند و بر این اساس اقدام به سرمایه گذاری کنند، لذا هر چقدر ما به شفافیت کمک کنیم می توانیم به تخصیص درست سرمایه هم کمک کنیم.

    قالیباف اصل افزود: اگر سرمایه گذار تصویر آینده یک فعالیت را ببیند تصمیم درست تری می گیرد، لذا هر چقدر فضای ابهام ر ا کمتر کرده و شفافیت فضای واقعی اقتصاد را بیشتر کنیم ، به همان میزان کمک می کنیم که بیشترین حمایت از بازار سرمایه صورت بگیرد؛ بنابراین بهترین حمایت از بازار این است که بخش واقعی اقتصاد شفاف شود و تصمیمات خلق الساعه گرفته نشود زیرا این تصمیمات روی آینده صنایع اثرگذار است، لذا هر چقدر بتوانیم آینده را برای سرمایه گذاران شفاف تر کنیم بیشترین حمایت را از بازار سرمایه انجام داده ایم.

    مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران یادآور شد: لذا باید اجازه دهیم تا جایی که بازار دچار بحران نشده است از آن حمایت شود و ابهاماتی که در حوزه بازار پول وجود دارد برطرف گردد و در بازار کشف قیمت صورت بگیرد و قیمت ها بر اساس متغیرهای اقتصادی تعیین شود که بهترین حمایت از بازار همین است.

    حقیقی ها از فروش حقوقی ها استقبال کنند
    مدیرعامل شرکت بورس در خصوص حمایت نکردن حقوقی ها از بازار سرمایه و فروش سهم در زمان رونق بورس و خرید حقیقی‌ها گفت: در این شرایط در مورد فروش سهم از سوی سرمایه گذاران حقوقی صحبت های زیادی می شود اما اگر حقوقی ها بدون مطالعه نسبت به فروش سهم اقدام کنند و کار کارشناسی انجام ندهند مطئمن باشند که ضرر می کنند زیرا آینده و خرد جمعی بازار نشان می دهد که چه کسی اشتباه کرده و چه کسی تصمیم درستی گرفته است.

    وی با بیان اینکه دنباله روی حقیقی‌ها از حقوقی ها خوب نیست، تصریح کرد: اگر حقوقی ها سهام خود را بدون مطالعه می فروشند، حقیقی ها از آن استقبال کنند و بگذارند تا سهام خود را بفروشند چون نهایتا آنها ضرر می کنند، بنابراین اینکه حقوقی ها سهم می فروشند مهم نیست بگذارید بفروشند.

    عملکرد حقوقی ها سیاسی نیست
    قالیباف اصل در پاسخ به این سوال که آیا اعتقادی به سیاسی بودن عملکرد حقوقی ها دارید؟ گفت خیر چون بازار سرمایه بازار حرفه‌ای هاست و حدود هشت میلیون کد معاملاتی در این بازار وجود دارد که حداقل یک میلیون کد فعال است. علاوه بر اینکه قیمت ها از فعل و انفعالاتی که حقیقی و حقوقی در بخش عرضه و تقاضا انجام می دهند، شکل می گیرد پس چرا باید کار سیاسی انجام شود و چه نفعی از انجام کار سیاسی برده می شود؟

    وی با بیان اینکه خریداران و فروشندگان بازار متنوع بوده و اینطور نیست که کسی به تنهایی بتواند بازار را خراب کند، تاکید کرد: ما باید اجازه دهیم که بازارسرمایه کار خود را انجام دهد زیرا مکانیزم بازار همین است و عده ای می خرند و عده ای می فروشند و کسی که می خواهد کار سیاسی بکند یا سهمی می فروشد و تصمیمش درست است یا تصمیمش غلط است، باید هزینه اش را بپردازد و پول باید پرداخت کند.

    مدیر عامل شرکت بورس ادامه داد: قیمت سهم اگر ارزنده باشد سهامداران مطمئن باشند که به آن عدد می‌رسند زیرا نمی‌شود قیمت سهام را همواره سرکوب کرد همانطور که نرخ ارز نتوانست سرکوب شود و در یک سال سه برابر شد. بنابراین در بازار سرمایه تنوع زیادی وجود دارد و بعید است که یک بخش خاصی این قدرت را داشته باشد که بتواند قیمت سهم را افزایش یا کاهش دهد و این نکته با هیچ منطقی جور در نمی‌آید.

    تسهیل ورود سرمایه گذاران خارجی به بورس
    قالیباف اصل در ادامه این گفت‌وگو در خصوص ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس تهران و تمهیدات مورد نیاز برای جذب این سرمایه‌گذاران اظهار کرد: قانون به اندازه کافی جذب سرمایه‌گذاران خارجی را تسهیل کرده و آیین‌نامه مصوبه وزیران در این خصوص تکلیف را روشن کرده است.

    وی ادامه داد: در آیین‌نامه دستورالعملی در خصوص گشایش حساب توسط اشخاص خارجی در بانک‌های کشور وجود دارد تا سرمایه گذاران بتوانند پول خود را به آنجا منتقل کرده و بدون مراجعه حساب باز کرده و خرید و فروش آنلاین انجام دهند که این پیشنهاد از سوی شرکت بورس ارائه شده است اما انجام آن در دست شرکت بورس نیست با این حال اگر این موضوع حل شود به میزان زیادی می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاران خارجی موثر باشد.

    مدیر عامل شرکت بورس ادامه داد: علاوه بر این با ایجاد نهادها در بورس تهران و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، عمده سرمایه‌گذاران خارجی از این طریق در بازار سرمایه حضور پیدا می‌کنند ضمن اینکه توسعه‌ای که در ابزار بدهی ایجاد می‌شود می‌تواند به جذب آنها کمک کند زیرا تنها 30 درصد سرمایه‌گذاران خارجی وارد سهام می‌شوند و مابقی آنها در اوراق بدهی سرمایه‌گذاری می‌کنند، لذا توسعه اوراق بدهی به میزان زیادی می‌تواند برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب باشد.

    وی اضافه کرد: علاوه بر این وقتی گفته می‌شود که سرمایه‌گذار خارجی وارد ابزار بدهی می‌شود به این معنا نیست که موجب رونق بازار سهام نشود، زیرا بازارها به یکدیگر مرتبط هستند و رونق یک بازاری موجب رونق بازار دیگر می‌شود. لذا حضور سرمایه‌گذاران خارجی به هر شکلی می‌تواند به نفع اقتصاد کشور و بازار سرمایه باشد.

    مدیر عامل شرکت بورس تصریح کرد: طی دو سال گذشته مراجعه‌کنندگان زیادی از بورس تهران بازدید کردند اما در سال جاری 270 نفر از بورس تهران بازدید کردند و همه به دنبال گشایش‌های سیاسی بودند تا بتوانند سرمایه خود را به کشور منتقل کنند با این حال تاکنون 500 کد سرمایه‌گذار خارجی در بورس تهران صادر شده است که 400 کد مربوط به اشخاص حقیقی و 100 کد مربوط به اشخاص حقوقی است.

    قالیباف اصل با بیان اینکه بازار سرمایه‌ یکی از بازارهای جذاب برای سرمایه‌گذار خارجی بوده و یک بازار بکر و نوظهور است که از تنوع قابل توجهی برخوردار است، تاکید کرد: بنابراین مراجعه سرمایه‌گذاران خارجی و در خواست گشایش کد‌ها افزایش یافته است علاوه بر اینکه قطعا با لغو تحریم‌ها و سوئیفت، نقل و انتقال پول تسهیل شده و بازکردن حساب شخص حقیقی خارجی در ایران می‌تواند حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور را تسهیل کند.

    افزایش تامین مالی دولت از بازار سرمایه
    مدیر عامل شرکت بورس در ادامه به بودجه سال 1395 اشاره کرد و گفت: اتفاق خوبی که امسال رخ داده و در بودجه سال آینده نیز پررنگ‌تر شده است بحث تامین مالی از طریق بازار سرمایه است که خوشبختانه دولت به جد آن را دنبال می‌کند، زیرا در گذشته دولت‌ها دست‌شان در جیب بانک مرکزی و بانک‌ها بود، اما اکنون دولت از بازار سرمایه تامین مالی می‌کند.

    قالیباف اصل با بیان اینکه فروش صکوک و اسناد خزانه ای که در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است تامین مالی از طریق سرمایه است، گفت: زمانی که دولت از طریق بازار سرمایه تامین مالی می‌کند، تامین مالی نظم خاصی پیدا می‌کند زیرا پولی که دولت می‌گیرد باید در آینده با سود مشخصی برگرداند و این باعث می‌شود دولت در مخارج خود دقت کند.

    وی یادآور شد: طبق بودجه سال آینده حجم تامین مالی برای دولت از محل بازار سرمایه 37 هزار میلیارد تومان است که این میزان نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. همچنین در بودجه سال 1395 حدود 16 هزار میلیارد تومان واگذاری دارایی دیده شده است که می‌تواند برخی از آنها عرضه سهام شرکتها از طریق بورس باشد.

    مدیرعامل شرکت بورس در پاسخ به این سوال که در حال حاضر مهم‌ترین خواسته بازار سرمایه چه بوده و چه مانعی می‌تواند جلوی روند صعودی بورس را بگیرد، گفت: متغیر‌های زیادی در بازار سرمایه اثر‌گذار است به‌طوری که قیمت‌های جهانی، قیمت نفت و همچنین رکود و رونق در اقتصاد جهانی می‌تواند در وضعیت بورس در آینده اثر‌گذار باشد، اما این موارد بحث‌های تجاری بوده و آنچه که در کنار این عوامل می‌تواند به توسعه بازار سرمایه کمک کند موضوع شفافیت در صنایع و بخش‌هایی است که در آن ابهام وجود دارد. به‌طوری که شفافیت در صنایع مختلف باعث اعتماد بیشتر و برنامه‌ریزی بهتر سرمایه‌گذاران برای آینده شود.

    وی ادامه داد: علاوه بر این سرمایه‌گذاران خارجی که وارد بورس می‌شوند به ابزار مدیریت ریسک نیاز دارند که در این زمینه تلاش‌هایی در حال انجام است تا ابزارهای مدیریت ریسک، بازار مشتقه به عنوان یک ابزار استاندارد در دنیا مورد استفاده قرار بگیرد و معرفی آن می‌تواند به جذابیت بازار سرمایه کمک کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو