عصر خودرو

چشم آمریکا به بازار ۱۴۰ میلیون دلاری کنسول بازی و رایانه ایران

عصر بازار- با پایان تحریم‌های ظالمانه غرب، بازار رایانه و کنسول های بازی ایران بیش از گذشته مورد توجه شرکت های فناوری خارجی قرار گرفته است.

چشم آمریکا به بازار ۱۴۰ میلیون دلاری کنسول بازی و رایانه ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، بررسی‌های موسسه Newzoo نشان می‌دهد که در سال 2015 ارزش بازار رایانه های شخصی و کنسول های بازی در ایران از مرز 140 میلیون دلار گذشته و انتظار می رود ارزش این بازار در سال 2016 از مرز 167 میلیون دلار بگذرد.

    اگر چه با توجه به نبود مجاری رسمی توزیع محصولات رایانه ای در بازار ایران و دهه‌ها تحریم وضعیت بازار فناوری ایران شفاف نیست، اما تلاش ها برای شناسایی پتانسیل های این بازار دست نخورده آغاز شده است.

    نتایج یک بررسی اینترنتی که با دریافت پاسخ های 743 کاربر ایرانی در ماه ژانویه 2016 صورت گرفته نشان می دهد که استفاده از کنسول های بازی در ایران بسیار محبوب است، زیرا تمامی پاسخ دهندگان کاربر و مالک یکی از انواع کنسول های بازی بوده اند.

    در میان کنسول های مختلف بازی، Xbox 360 با 42 درصد مالکیت محبوب ترین کنسول بازی است و PS3 و PS4 سونی با 33 و 31 درصد مالکیت در رتبه های دوم و سوم هستند.

    رتبه چهارم هم با سهم 14 درصدی متعلق به Xbox One مایکروسافت است. کنسول Wii نینتندو هم دارای سهم 8 درصدی از بازار مذکور است.

    کارشناسان معتقدند، استقبال از دو کنسول نسبتا قدیمی Xbox 360  و PS3 در بازار بازی های ویدیویی ایران تا چند سال آینده ادامه می یابد، زیرا این بازار مملو از کپی های ارزان قیمت بازی های مختلف قدیمی تر و محلی شده است.

    قیمت نسخه اصلی این نوع بازی ها 15 تا 20 برابر بیش از مبلغی است که ایرانی ها برای خرید آنها می پردازند.

    در این گزارش به درجه بندی بازی های رایانه ای از سوی بنیاد ملی بازی های رایانه ای هم اشاره شده و با توجه به اعمال این درجه بندی ها بر روی کپی های غیرقانونی بازی‌های خارجی از چنین کاری انتقاد شده است.

    در گزارش مذکور روند تهیه و انتشار بازی های ویدیویی خارجی در ایران توصیف و ادعا شده شرکت های توزیع کننده بازی های یاد شده داستان، بخش های هنری و متون بازی ها را به گونه ای تغییر می دهند که با خط مشی های اخلاقی در جمهوری اسلامی ایران مطابقت داشته باشند و سپس بنیاد ملی بازی های رایانه ای با بررسی بازی آن را درجه بندی کرده، اجازه توزیعش را صادر می کند و از این طریق کسب سود می کند.

    البته با توجه به غیرقابل دست کاری بودن نسل هشتم کنسول های بازی و بازی های طراحی شده برای آنها، علاقمندان به این بازی ها مجبور به خریداری نسخه های اصل و گران قیمت آنها خواهند بود.

    با توجه به خرید قابل توجه کنسول بازی PS4 در ایران می توان نتیجه گرفت که ایرانیان به خرید بهترین ها صرف نظر از هزینه این کار علاقه دارند و می توان پیش بینی کرد خرید و فروش کپی های غیرقانونی بازی ها در ایران متوقف شده و راه برای فعالیت توزیع کنندگان قانونی بازی های ویدیویی هموار شود.

    62 درصد از علاقه مندان به بازی های ویدیویی کنسول ها و بازی های خود اعم از قانونی یا غیرقانونی را از فروشگاه های داخل ایران تهیه می کنند و بسیاری از فروشگاه های بازار فناوری ایران فعالیت خود را مدیون غیبت توزیع کنندگان رسمی در سه دهه اخیر بوده اند. البته خرید آنلاین هم در ایران رو به افزایش است و 27 درصد ایرانیان به خرید محصولات مختلف از سایت های تجارت الکترونیک روی آورده اند. این فروشگاه‌ها هم کپی‌های غیرقانونی بازی های ویدیویی را به فروش می رسانند.

    از مجموع کاربران ایرانی بازی های ویدیویی 49 درصد حداقل روزی یک بار و 26 درصد چند بار در روز این بازی ها را اجرا می کنند.

    54 درصد روزی یک ساعت و 22 درصد سه ساعت یا بیشتر از وقت خود را صرف بازی های ویدیویی می کنند. 5 درصد هم بیش از 5 ساعت در روز درگیر اجرای این بازی ها هستند.

    در میان ژانرهای مختلف بازی های ویدیویی، بازی های اکشن و ماجراجویی توجه 47 درصد کاربران را جلب کرده و در رتبه اول است و بازی های ورزشی با جلب نظر 21 درصد کاربران در رتبه دوم است.

    اجرای بازی های آنلاین در ایران هم علیرغم سرعت پایین اینترنت و قطع و وصل شبکه پررونق است. 58 درصد کاربران گفته اند در زمان بازی آنلاین چنین مشکلی داشته اند و یک سوم این افراد آن را تقریبا همیشگی دانسته و به شدت از این امر اظهار نارضایتی کرده اند.

    27 درصد کاربران روزی یک بار و 15 درصد چند بار درروز بازی های ویدیویی آنلاین انجام می دهند. 30 درصد افراد هم از خدمات یا امکانات داخل بازی ها بهره می گیرند.

    ارزش 73 درصد این خریدها در ماه کمتر از 30 دلار است و 21 درصد کاربران هم هر ماه بین 30 تا 85 دلار صرف خرید در محیط بازی های ویدیویی می کنند.

    تنها 4 درصد از کاربران بازی های آنلاین ماهانه بین 85 تا 142 دلار صرف خرید در این محیط می کنند و در مورد 3 درصد هم این رقم حتی به بیش از 285 دلار در ماه می رسد.

    همچنین 33 درصد افراد با رایانه های شخصی خود بازی می کنند که 35 درصد این افراد این کار را حداقل یک بار در روز و 21 درصد چندین بار در روز صورت می دهند.

    شبکه اجتماعی بازی استیم هم در ایران طرفداران زیادی دارد و 35 درصد از این طریق بازی های ویدیویی انجام می دهند و 22 درصد این افراد روزی چند بار و 19 درصد حداقل روزی یک بار بازی های یاد شده را اجرا می کنند.

    با توجه به این آمار می توان پیش بینی کرد، بازار بازی‌های ویدیویی در ایران ظرف سال‌های آینده محبوب تر از قبل شود.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها