عصر خودرو

موج تامین مالی در بورس کالا راه افتاد

صنایع در صف

عصر بازار- با تامین سرمایه بلندمدت شرکت‌های معدنی، پتروشیمی و سیمان از طریق اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالای ایران از سال پیش تا کنون، حالا به نظر می‌رسد موجی از تامین مالی‌ها در صنایع مختلف به راه افتاده و این‌بار شرکت‌ها، تامین مالی از طریق بازار سرمایه را به سیستم بانکی ترجیح می‌دهند. به این ترتیب اکنون شرکت‌هایی از صنایع مختلف در صف انتشار اوراق سلف برای تامین مالی بلند مدت از طریق بازار سرمایه قرار دارند.

صنایع در صف
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، در همین راستا بورس کالا که بارها از آمادگی کامل برای تامین مالی صنایع کشور خبر داده است، می تواند برای شرکت‌های صنایع مختلف، بازار مالی تشکیل دهد و محصولات آنها را براساس اوراق بهادار معامله کند. البته این اقدام، نیازمند تعامل و همکاری دوجانبه میان بورس و صنایع است و به عبارت دیگر داد و ستد کالاها بر اساس اوراق بهادار بازار مالی را تقویت می‌کند.
    اما اوراق سلف موازی استاندارد که مبتنی بر دارایی، طراحی و به پشتوانه دارایی ها منتشر شد، نگاه و رویکرد متفاوتی در حوزه تامین مالی مطرح کرد که مورد استقبال خریداران نیز قرار گرفت و باب همکاری شرکت‌های تامین سرمایه را با بورس کالا باز کرد. در واقع این اوراق که دارای مزیت انتشار به پشتوانه کالا هستند، ریسک های موجود را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. ضمن این که بخش عمده‌ای از مشکلات تضمین هم به پشتوانه دارایی‌ها کاهش می یابد. بنابراین این اوراق می تواند به تقویت حضور شرکت‌های تامین سرمایه در بورس کالا کمک کند و فعالیت‌ها در این حوزه را به سمت مناسب تری سوق دهد.

    گل‌گهر پیشتاز
    سال پیش اولین تامین مالی بلند مدت از طریق بازار سرمایه شروع شد و نخستین اوراق سلف موازی استاندارد برای شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در بورس کالای ایران منتشر شد. به این ترتیب گل گهر ظرف مدت سه روز کاری توانست 83 میلیارد تومان تامین مالی شود که در نهایت در سال جاری به دلیل اینکه متقاضی برای تحویل فیزیکی کالا این شرکت وجود نداشت و کلیه اوراق به تسویه نقدی منجر شد.

    گام دوم را پتروشیمی برداشت
    گام دوم را در این راه پتروشیمی‌ها در آبان ماه امسال برداشتن و به این منظور اوراق سلف استاندارد پی وی سی برای تامین مالی صنعت پتروشیمی در شرکت بورس کالای ایران معامله شد. به این ترتیب با اوراق سلف موازی استاندارد، امکان تامین مالی بلندمدت یک و چند ساله مجتمع‌های پتروشیمی فراهم شد و شرکت پتروشیمی آبادان با انتشار اوراق استاندارد پی وی سی به صورت یکساله، به میزان 50 میلیارد تومان سرمایه در گردش خود را تامین کرد.
    همچنین این اوراق با نام و معاف از مالیات بوده و حداقل سود 24 درصد و حداکثر سود 27.5 درصد برای آن تضمین شده است و در طول دوره نیز نرخ بازده این اوراق 23 درصد بصورت روزشمار است. انتشار اوراق سلف استاندارد پی وی سی در دو مرحله شد. عرضه اولیه اوراق سلف استاندارد PVC شرکت پتروشیمی آبادان به روش " عرضه گسترده با قیمت ثابت" تا سقف 9500 تن و با قیمت 26 هزار و 316 ریال به ازای هر کیلوگرم ( سیزده میلیون و 158 هزار ریال به ازای هر قرارداد)، از طریق شبکه کارگزاران بورس کالای ایران انجام شد.

    چادرملو در گام سوم 80 میلیارد تومان تامین مالی کرد
    در گام سوم شرکت صنعتی و معدنی چادرملو که تجربه موفق گل گهر را دیده بود و در پی استقبال فعالان بازار صنایع معدنی کشور، بیش از 800 میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد سنگ آهن دانه بندی شده خود را در بورس کالای ایران در دقیقه اول عرضه فروخت.
    عرضه اوراق سلف موازی استاندارد سنگ آهن دانه بندی شده شرکت صنعتی و معدنی چادر ملو به میزان یک میلیون تن و به قیمت 806 هزار و 380 ریال در هر کیلو به روش عرضه با قیمت ثابت از طریق بورس کالای ایران صورت گرفت که بلافاصله فروش رفت و بدین ترتیب شرکت صنعتی و معدنی چادرملو با انتشار اوراق استاندارد سنگ آهن دانه بندی بصورت یکساله، برای طرح های توسعه ای خود بیش از 800 میلیارد ریال تامین مالی جذب کرد. همچنین این اوراق با نام و معاف از مالیات بوده و حداقل سود 25 درصد و حداکثر سود 28 درصد برای آن اعلام شده است و در طول دوره نیز نرخ بازده این اوراق 22 درصد بصورت روزشمار است.

    گام چهارم؛ سیمان / 130 میلیارد تومان تقاضا برای تنها 20 میلیارد تومان عرضه
    در همین راستا این بار صنعت سیمان هم به این موج پیوست و شرکت سیمان سپاهان هم با انتشار اوراق سلف موازی از طریق بورس کالای ایران توانست به میزان 200 میلیارد ریال تامین مالی کند. بر این اساس روز دوشنبه 5 بهمن ماه، شرکت سیمان سپاهان با فروش 200 هزار تن سیمان پرتلند تیپ 2 در قالب اوراق سلف موازی استاندارد توانست 200 میلیارد ریال از طریق این ابزار مالی در بورس کالای ایران تامین مالی کند.
    نکته جالب توجه در این میان این است که در روز عرضه، تقاضای 1300 میلیارد ریالی اوراق سلف سیمان سپاهان در

    مقابل عرضه 200 میلیارد ریالی این اوراق قرار گرفت و تنها طی یک ثانیه اول کل اوراق عرضه شده به فروش رسید. در واقع حجم عرضه اولیه سلف موازی استاندارد سیمان حداکثر برای 200 هزار تن سیمان پرتلند تیپ 2 بود که تقاضای موجود در بازار نشان داد، چندین برابر عرضه های فعلی در بازار متقاضی خرید این مدل از اوراق برای تامین مالی صنعت سیمان وجود دارد.
    همچنین سود این اوراق 23 درصد روز شمار و بازدهی اوراق در سررسید 24 تا 28 درصد خواهد بود که در پایان دوره خریدار می‌تواند نسبت به تحویل فیزیکی یا تسویه نقدی با توجه به قیمت دارایی پایه در سررسید و بر اساس قیمت اعمال اختیار فروش تبعی یا اختیار خرید تبعی اقدام کند.
    طلا می‌آید تیتانیوم و پالایش در راه / دیگر صنایع در صف
    اخبار منتشر شده حاکی از آن است که در حال حاضر صنایع مختلفی در صف انتشار اوراق سلف هستند تا بتوانند از این طریق تامین مالی بلند مدت انجام دهند. طبق شنیده‌ها قرار است به زودی صنایع دیگر و شرکت‌های بزرگی نیز این روش از تامین مالی را تجربه کنند. به این ترتیب برنامه انتشار اوراق سلف استاندارد برای «تیتانیوم کهنوج» و «پالایشگاه قطران» (استان کرمان) نیز در دستور کار قرار دارد که انتظار می رود از ابتدای سال آینده نیز این دو طرح اجرایی شود.
    در همین راستا مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر از انتشار اوراق سلف استاندارد و گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران به منظور تامین مالی معدن طلای زرشوران از بهمن ماه امسال داده و گفته: یکی از اصلی ترین معضلات واحدهای تولیدی و بنگاه ها، تامین مالی و سرمایه در گردش است که امروز با توجه به محدودیت های سیستم بانکی برای ارائه تسهیلات، اقداماتی از سوی بورس کالای ایران برای برعهده گرفتن این وظیفه صورت گرفته است.
    وی تامین مالی از راه نظام بانکی را همیشه گزینه نخست صنایع دانست و افزود: اکنون بورس کالای ایران با در نظر گرفتن همه جوانب لازم، توانسته مسیر قابل اطمینان و راحتی را در قالب اوراق سلف موازی و گواهی سپرده کالایی در اختیار متقاضیان قرار دهد تا شرکت‌ها بتوانند با بهره گیری از این دو ابزار تامین مالی لازم را داشته باشند.
    به گفته مسئولان، عرضه این اوراق نهایی شده و قرار است در بهمن ماه اوراق معدن طلای زرشوران به ارزش 600 میلیارد ریال، اجرایی شود. همچنین طلای استخراجی زرشوران، پس از تولید در بورس کالای ایران عرضه می شود. زرشوران، بزرگترین کارخانه و معدن طلای خاورمیانه محسوب می شود که با ظرفیت سه تن در سال کار می کند. اما براساس طرح توسعه دو سال آینده به 6 تن خواهد رسید .پیشتر اعلام شد این معدن 55 تن طلا دارد، اما اکنون برآورد 110 تن شده و مجوزهای حفاری در عمق 10 هزار متری نیز اخذ شده و پیش بینی می شود ظرفیت ذخیره طلای این معدن به 150 تن هم برسد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها