عصر خودرو

روس‌نفت روسیه از ونزوئلا خارج شد

عصر بازار- بزرگترین تولیدکننده نفت روسیه اعلام کرد به فعالیت‌هایش در ونزوئلا پایان میدهد و اموالش در این کشور را به فروش می‌رساند.

روس‌نفت روسیه از ونزوئلا خارج شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، شرکت روس‌نفت در بیانیهای اعلام کرد این شرکت با شرکتی که 100 درصد متعلق به دولت روسیه است برای فروش سهام و خاتمه حضور در پروژههای ونزوئلا شامل سهام در پروژه تولیدی پتروموناگاز، پتروپریخا، بوکرون، پترومیراندا و پترو ویکتوریا به توافق رسیده است.

    بر مبنای نتایج این توافق، تمامی اموال و فعالیت‌های تجاری روس‌نفت در ونزوئلا یا مربوط به ونزوئلا فروخته یا تعطیل میشوند.

    اقدام روس‌نفت در فروش دارایی‌هایش در ونزوئلا در پی وضع تحریم‌های آمریکا علیه زیرمجموعههای این شرکت به دلیل تجارت نفت ونزوئلا در سال گذشته انجام شده است.

    فروپاشی توافق اوپک پلاس و ریزش قیمت‌های نفت که متعاقب آن روی داد، تنش‌های انرژی میان روسیه و آمریکا را افزایش داده است. مقامات روسی اظهار کردهاند که میتوانند در برابر قیمت‌های پایین تاب بیاورند اما انتظار دارند نفت شیل آمریکا بازار را ترک کند. سناتورهای آمریکایی روسیه و عربستان سعودی را به آغاز جنگ اقتصادی علیه آمریکا متهم کرده اند.

    آمریکا در 18 فوریه شرکت "روس‌نفت تریدینگ" را به دلیل تجارت نفت ونزوئلا هدف تحریم قرار داد و به شرکت‌های دیگر 90 روز فرصت داد تا معاملاتشان با این شرکت را کامل کنند. ونزوئلا به عنوان وثیقه وام 1.5 میلیارد دلاری که در سال 2016 دریافت کرده بود، به روس‌نفت 49.9 درصد سهم در شرکت سیتگو داده بود و این سهام در کنترل "روس‌نفت تریدینگ" بود.

    این تحریم‌ها به دلیل همکاری "روس‌نفت تردینگ" با شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا، پنهان کردن صادرات و کمک به فروش بیش از نیمی از نفت ونزوئلا وضع شدند.

    روس‌نفت و مقامات دولت روسیه در واکنش به این تحریم‌ها، آن‌ها را غیرقانونی خوانده و اعلام کردند فعالیت‌های روس‌نفت در ونزوئلا مطابق با قانون بین المللی بوده و روی روابط روسیه با ونزوئلا تاثیر نمی گذارد. یک ماه بعد دولت آمریکت "شرکت تی ان کی تریدینگ" که یک زیرمجموعه دیگر روس‌نفت بود را به اتهام تجارت نفت ونزوئلا هدف تحریم قرار داد.

    وزارت خزانهداری آمریکا اعلام کرد "روس‌نفت تردینگ" و "تی ان کی تردینگ" بخش اعظمی از صادرات نفت ونزوئلا در سال 2019 و ژانویه سال 2020 را مدیریت کرده اند و تی ان کی حدود 14 میلیون بشکه نفت از شرکت PDVSA خریداری کرده است.

    روس‌نفت اعلام کرده بود تجارت نفت ونزوئلا، بازپرداخت وام 6.5 میلیارد دلاری بود که به شرکت PDVSA داده شده بود. طبق اعلام این شرکت روسی، تا سه ماهه سوم سال 2019 حدود 800 میلیون دلار از بازپرداخت این وام مانده بود.

    بر اساس گزارش پلاتس، روسیه مدت‌ها حامی ونزوئلا و بخش انرژی این کشور بود. علاوه بر شرکت در پروژه‌های تولید نفت، دولت روسیه و روس‌نفت وام‌هایی به ونزوئلا و شرکت PDVSA داده بودند. روس‌نفت تاکنون در برابر فشار تحریم‌ها مقاومت کرده و به تولید نفت در ونزوئلا ادامه داده بود.

    شرکت PDVSA مارس سال گذشته به دلیل نگرانی نسبت به اموال اروپایی خود در پی تحریمهای آمریکا، دفترش در لیسبون را به مسکو منتقل کرده بود که از افزایش وابستگی ونزوئلا به روسیه حکایت داشت.

    برچسب ها