عصر خودرو

صنایعی که سود خوبی دادند

عصر بازار- بهبود اوضاع و احوال بورس تهران بعد از برجام و جلو افتادن این بازار از سایر بازارها موجب شد تا تمام صنایع حاضر در بورس تهران به جز چند صنعت، بازدهی‌های قابل توجهی نصیب همراهان خود کرده و کام همراهان خود را شیرین کنند.

صنایعی که سود خوبی دادند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بهبود وضعیت بورس تهران بعد از دو سال رکود و هجوم دوباره خریداران برای خرید سهم و همچنین ورود نقدینگی جدید به این بازار موجب شد تا در کنار افزایش قیمت سهام شرکتها،صنایع بورسی با رشد قابل توجهی مواجه شوند و بازدهی های خوبی بدهند.

    به این ترتیب لغو تحریم‌های سیاسی بعد از اجرای برجام و خوش بینی ناشی از بهبود وضعیت اقتصادی باعث شد تا بورس تهران روزهای خوبی را برای سهامداران خود رقم بزند و با افزایش قیمت ها، اندکی از زیان‌های رفته آنها را جبران کند به طوری که افزایش مشارکت سهامداران برای خرید سهام شرکتها و ورود سرمایه جدید به این بازار موجب شد تا میانگین بازدهی بورس تهران به حدود 19 درصد برسد و تمام صنایع بورسی با تغییر رویه مواجه شوند.

    بر این اساس مثبت شدن بورس تهران بعد از ماه‌ها انتظار موجب شد تا اکثر صنایع بورسی به خصوص صنایع مرتبط با لغو تحریم‌ها با رشد بیشتری مواجه شوند و بازدهی قابل توجهی نصیب همراهان خود کنند.

    بررسی ها از وضعیت بازدهی صنایع بورسی در یکماه اخیر نشان می دهد که در این میان از میان 39 صنعت بورسی 34 صنعت با بازدهی مثبت مواجه شدند و تنها 3 صنعت روند نزولی به خود گرفتند و مابقی صنایع نیز بدون تغییر به کار خود پایان دادند.در این میان 16 صنعت نیز بازدهی بیشتری از بازدهی شاخص بورس کسب کردند و سهامداران خود را خشنود کردند.

    بر این اساس با لغو تحریم های بین المللی صنایع متاثر از لغو تحریم ها بیشتر مورد توجه اهالی تالار شیشه ای قرار گرفتند و موجب مثبت شدن سایر صنایع شدند به طوری که لغو شدن تحریم ها و انعقاد قراردادهای جدید موجب افزایش قیمت سهام شرکتهای خودرویی، پالایشگاهی، انبوه سازی، بیمه، دارویی، حمل و نقلی و فلزات اساسی شد.از میان صنایع مختلف بورسی، شرکتهای بانکی با وجود لغو تحریم‌های سوئیفت به همراه شرکتهای رایانه‌ای، سیمانی و قندی از اقبال کمتری برخوردار شدند و بازدهی اندکی نصیب همراهان خود کردند.

    به این ترتیب از میان صنایع مختلف بورسی، صنعتی که با بیشترین بازدهی در این مدت مواجه شده و مورد توجه اهالی تالار شیشه ای قرار گرفته است، صنعت خودرو است که در این مدت با انعقاد قراردادهای جدید و همچنین افزایش سرمایه برخی شرکتها مورد توجه شدید اهالی تالار شیشه ای قرار گرفته و با تشکیل صف های میلیونی خرید توانسته بازدهی 60 درصدی را در یکماه اخیر نصیب همراهان خود کند.

    بعد از صنعت خودرو، سایر معادن با در اختیار داشتن تک سهم تامین ماسه و ریخته گری توانسته بازدهی چشمگیر 49 درصدی را نصیب همراهان خود کند و در رتبه دوم جدول قرار بگیرد؛ استخراج نفت که شرکت حفاری را در دل خود دارد با کسب بازدهی 41.5 درصدی بیشترین بازدهی را بعد از دو صنعت دیگر کسب کرده و در رتبه سوم قرار گرفته است.

    محصولات فلزی با کسب بازدهی 41 درصدی، فنی و مهندسی با بازدهی 39 درصدی و فرآورده های نفتی با در اختیار داشتن شرکتهای پالایشگاهی بازدهی 33 درصدی در یک ماه اخیر کسب کردند و موجب خوشحالی همراهان خود شدند.

    صنعت سایر مالی با 27 درصد بازدهی، صنعت ماشین آلات با 26 درصد، محصولات کاغذی با 25 درصد، انبوه سازی، بیمه و مواد دارویی هر کدام با 23 درصد، کانه فلزی با 22 درصد، سرمایه گذاری های با 21 درصد، حمل و نقل با 21 درصد و فلزات اساسی با 19.5 درصد از صنایعی بودند که با اقبال سهامداران مواجه شدند و توانستند بازدهی بیشتری از بازدهی شاخص بورس کسب کنند.

    در این میان صنعت بانکداری با وجود لغو تحریم های سوئیفت با اقبال چشمگیری مواجه نشده و به دلیل ابهامات مربوط به تحریم بانک صادرات نتوانسته چندان مورد توجه سرمایه گذاران قرار بگیرد به طوری که این صنعت در یکماه اخیر به بازدهی 12 درصدی رضایت داد و بعد از صنایع دیگر قرار گرفت.صنعت رایانه با 11 درصد ، سیمان با 10 درصد، ذغال سنگ با 9.5 درصد، قند و شکر با 7 درصد، زارعت با 6 درصد و کاشی و سرامیک با 5 درصد بازدهی از صنایعی بودند که با اقبال کمتری نسبت به دیگر صنایع مواجه شدند.

    در این میان با وجود مثبت بودن بورس تهران صنایعی همچون وسایل ارتباطی که تک سهم پارس الکتریک را در اختیار دارد با زیان 11 درصدی، محصولات چرمی با زیان 10 درصدی و صنعت منسوجات با زیان 4 درصدی در یکماه از شرکتهای دارای بازدهی منفی بودند که کام همراهان خود را تلخ کردند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها