عصر خودرو

مدیرعامل فرابورس ایران:

برآیند بازار، عقلایی است

عصر بازار- مدیر عامل فرابورس ایران، برآیند کلی بازار را در شرایط پساتحریم عقلایی دانست و گفت: بازار، چه در سه سال پیش، چه در دو سال اخیر و چه در وضعیت امروز روند عقلایی خود را طی می کند .

برآیند بازار، عقلایی است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، امیر هامونی گفت: علی رغم اینکه ممکن است در بخشی از بازار و شرکت ها بعضی سهامداران هیجانی عمل کنند اما من همیشه از طرفداران این دیدگاه بوده ام که برآیند بازار، برآیند عقلایی است.
    وی افزود: همیشه پارادایم ذهنی من این بوده که بازار عقلایی است و الان هم برآیند کلی بازار، همین عملکرد را نشان می دهد اما در هر صورت تصمیم با تحلیلگران و خریداران و فروشندگانی است که در بازار حضور دارند.
    مدیرعامل فرابورس ایران تصریح کرد: در شرایط فعلی وظیفه ما این است که بتوانیم عرضه های خود را منظم کنیم زیرا مطالعات کاربردی ما نشان داد عرضه های اولیه، در هر شرایطی باید به صورت منظم انجام شود.
    هامونی با بیان اینکه عرضه های اولیه شاید تاثیر کوتاه مدت داشته باشند ولی روند کلی بازار را نمی توانند تغییر دهند ، اظهار داشت: بازار بدون عرضه اولیه تبدیل به مرداب می شود لذا ما برای عرضه اولیه مشکلی نداریم و عرضه ها در فرابورس به صورت منظم انجام شده است.
    مدیرعامل فرابورس ایران به عرضه موفق اسناد خزانه اسلامی در نماد "اخزا 1" اشاره کرد و گفت: از مهر امسال که این اسناد در نمادهای مختلف بازگشایی شد تا الان 4 هزار میلیارد تومان پذیرش شده و معاملات آن انجام گرفته است.
    نخستین بار اسناد خزانه اسلامی در تاریخ 8 مهر سال جاری از طریق دولت با قیمت اسمی هر ورقه یک میلیون ریال و سررسید 23 اسفند 94، در فرابورس پذیرش شد.
    مدیر عامل فرابورس ایران با اشاره به پذیرش مراحل 2 تا 5 اسناد خزانه اسلامی در بازار ابزارهای نوین فرابورس گفت: نمادهای اخزا 3، 4 و 5 در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه هفته گذشته گشایش یافت و عرضه اولیه در نماد «اخزا2» هم شنبه 17 بهمن انجام خواهد شد.
    به گفته هامونی، حجم هر عرضه اولیه 10 میلیون ورقه 100 هزار تومانی و حداقل حجم هر سفارش یک ورقه است و این اسناد با توجه به زمان انتشار در چهار روز مختلف یعنی روزهای 21 شهریور، 21 مهر، 21 آبان و 9 آذر سال 95 سررسید خواهند شد.
    وی با بیان اینکه تاکنون بالغ بر 410 میلیارد تومان معامله روی اسناد خزانه اسلامی صورت گرفته است، گفت: بازار همچنان در حال عمق پیدا کردن است و بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت رغبت پیدا کرده اند که وارد این بازار شوند. علاوه بر این، معامله گران شهرستان های مختلف، از طریق کارگزاران به بازار اسناد خزانه اسلامی ورود کرده اند و این اسناد مورد استقبال آنها قرار گرفته است.
    مدیر عامل فرابورس ایران همچنین از استقبال خوب سرمایه گذاران خارجی از بازار اسناد خزانه اسلامی خبر داد و گفت: به هرحال از نگاه آنها خیلی مهم است که ابزارهایی که به بازار می آید، ضمانت دولتی داشته باشد .
    وی اظهار داشت: شاید ابزارهایی که برای شرکت های بخش خصوصی هست، هنوز نیاز به اعتبار سنجی دارد اما تنها ابزارهایی که ضمانت دولتی را با خود دارند، یکی اسناد خزانه اسلامی است و دیگری شرکت هایی ذیل وزارت نفت است که برای تامین مالی خود در بورس انرژی اقدام می کنند.
    هامونی افزود: از طرفی بحث structured product یا همان "محصول مالی ساختار یافته" که مدتهاست مد نظر ما است، در این ابزار لحاظ شده و برای سرمایه گذاران خارجی هم کاملا شناخته شده است .
    وی در پاسخ به سوالی درخصوص میزان خرید این اوراق از سوی سرمایه گذار خارجی گفت: آمار دقیق آن به زودی اعلام خواهد شد؛ اما در هفته اخیر شاهد ورود و رغبت خیلی خوب سرمایه گذاران خارجی به اسناد خزانه اسلامی بودیم؛ چرا که ورود آنها از طریق این ابزارها به سهولت امکان پذیر است و نیاز به بررسی چندانی هم برای تحلیل این اسناد ندارند؛ به هرحال این اسناد، ضمانت مشخص، بازدهی مشخص، قیمت گذاری مشخص و در نهایت معاملات ثانویه مشخصی دارند.
    این اسناد در زمره اوراق بدون ریسک تلقی می‌شود و از سوی دیگر امکان معاملات ثانویه اعم از خرید و فروش این اسناد در فرابورس ایران نیز علاقه پیمانکاران به وصول مطالبات خود از این طریق را افزایش داده است.
    هامونی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید تسویه اسناد خزانه مرحله اول در اسفندماه با موفقیت انجام شود، گفت: ما جلسات زیادی را با دولت و سیاست گذاران این حوزه از جمله سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، وزارت اقتصاد و خزانه داری کل داشته ایم و با توجه به همتی که دولت برای تسویه بدهی های خود با پیمانکاران و فعالان اقتصادی دارد، تمام تلاش مسوولان ذی ربط که ناشر این اوراق هستند این است که حتی چند روز قبل از سررسید، مبالغ اصلی اوراق پرداخت و ان شاءالله در موعد مقرر به آخرین دارندگان اوراق واگذار شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها