عصر خودرو

شاخص ارزی به کف کانال ۳۶۰۰ تومان نزدیک شد

مقاومت یا شکست دلار؟

عصر بازار- در آخرین روز هفته گذشته، دلار سومین کاهش متوالی خود را تجربه کرد تا در برابر بازدهی هفتگی آن، علامت منفی ثبت شود.

مقاومت یا شکست دلار؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، پنج‌شنبه‌ بهای شاخص ارزی با 20 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 605 تومان رسید تا دلار به کف این کانال نزدیک شود. این روند موجب شد که میزان کاهش هفتگی این ارز به 9 دهم درصد برسد. به گفته فعالان بازار، کاهش نرخ حواله درهم و افزایش تحرکات خالی فروشان ارزی دو عاملی بودند که به افت قیمت کمک کردند. نزدیک شدن دلار به مرز روانی 3 هزار و 600 تومان، انتظارات دوگانه‌ای را در بازار ایجاد کرده است. برخی معامله‌گران اعتقاد دارند که این ارز در برابر شکست مرز روانی در هفته جاری مقاومت خواهدکرد، حال آنکه گروه مقابل آنها باور دارد که دلار در ادامه روند کاهشی، از مرز 3 هزار و 600 تومان نیز پایین‌تر خواهد آمد. پنج‌شنبه، برخلاف کاهش دلار، سکه تمام بهار آزادی با 7 هزار تومان افزایش به قیمت 962 هزار تومان رسید. رقمی که بالاترین نرخ فروش فلز گران‌بهای داخلی از 20 بهمن 94 بود و به رشد 3/ 1 درصدی آن در هفته گذشته کمک کرد. مهم‌ترین نیرویی که سکه را در مسیر افزایشی قرار داد،‌ صعود بهای اونس در بازارهای جهانی بود.

    در حالی که برخی معامله‌گران اعتقاد دارند که کاهش دلار در ابتدای هفته جاری ادامه پیدا خواهد کرد،‌گروه دیگری در بازار معتقدند که این ارز بار دیگر به سوی قیمت‌‌های بالاتر حرکت خواهد کرد. به گفته فعالان، «افزایشی»‌‌های بازار امیدوارند که در هفته جاری، قیمت تحت‌تاثیر تحرکات نوسان‌گیران ارزی از فاز کاهشی خارج شود. از 6 روز کاری هفته گذشته، شاخص بازار ارز در 4 روز افت قیمت را تجربه کرد تا بیشتر معامله‌گران انتظار افت بیشتر قیمت را داشته باشند. با این حال افزایشی‌‌های بازار اعتقاد دارند که بخشی از این کاهش ناشی از تلاش‌‌های نوسان گیران برای خرید دلار در کف قیمت بوده است. این در حالی است که روند کاهشی قیمت، کاهش تقاضا در بازار ارز وچشم‌انداز یکسان‌سازی نرخ ارز در آینده موجب شده که اکثر معامله‌گران انتظار کاهش بیشتر قیمت را داشته باشند. یکی از عواملی که روند قیمت دلار را تحت تاثیر قرار داده است،‌ چشم‌انداز یکسان‌سازی نرخ ارز در آینده است. در آخرین تحولات، در انتهای هفته گذشته، معاون ارزی بانک مرکزی زیرپروژه‌‌های مهم برای یکسان‌سازی نرخ ارز را تشریح کرد.

    به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، غلامعلی کامیاب در جلسه شورای مدیران ارشد بانک در خصوص پیش‌نیازها، الزامات و مفروضات یکسان‌سازی نرخ ارز گفت: «آزادسازی منابع ارزی کشور در دوره پساتحریم، استقرار روابط کارگزاری و بانکی بین‌المللی، متنوع‌سازی منابع ارزی، صادرات محوری، امکان دریافت اعتبارات کوتاه‌مدت، میان‌مدت، بلندمدت و وام‌‌های مستقیم بانک‌‌های توسعه‌ای، از ضرورت‌‌های یکسان‌سازی موفقت‌آمیز نرخ ارز است.» کامیاب در خصوص زیرپروژه‌‌های مهم یکسان‌سازی نرخ ارز نیز گفت: «پاکسازی حساب‌‌های بانک ها، بازنگری و تنظیم مقررات ارزی، مدیریت بازار ارز، فعال کردن بازار بین بانکی ارز، بازنگری سازکار و تسویه ارزی معاملات ریالی، توسعه و تکمیل سامانه‌‌های ارزی، آموزش و کوچک‌سازی بازار قاچاق کالا، از مهم‌ترین زیرپروژه‌‌های یکسان‌سازی نرخ ارز هستند.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها