عصر خودرو

ایران خواستار تسویه بهای نفت به «یورو» است

عصر بازار- خبرگزاری انگلیسی رویترز گزارش داده ایران به دنبال آن است تا تسویه خریدهای نفتی این کشور و بدهی‌های هند، به جای دلار با ارز رایج کشورهای منطقه «یورو» تسویه شود.

ایران خواستار تسویه بهای نفت به «یورو» است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، رسانه انگلیسی رویترز روز جمعه گزارش داده ایران به دنبال آن است تا پول ناشی از فروش‌های جدید نفتی و همچنین دیون معوق هند با یورو تسویه شود.

    به گزارش رویترز، تهران این اقدام را به منظور کاهش وابستگی‌اش به دلار آمریکا انجام می‌دهد.

    یک منبع در شرکت ملی نفت ایران به رویترز گفت که ایران بهای مربوط به قراردهای نفتی خود با شرکت‌های نفتی از جمله «توتال» فرانسه را به «یورو» مطالبه خواهد کرد.

    این منبع به رویترز گفت: «ما در صورت‌حساب‌هایمان قیدی داریم که بر اساس آن خریداران نفت ما با در نظر گرفتن نرخ ارز در برابر دلار در زمان تحویل بهای نفت را به یورو پرداخت کنند.»

    این مقام خاطرنشان کرد که ایران به شریکان تجاری‌اش مانند هند که بدهی‌های پرداخت‌نشده نفتی دارند هم خاطرنشان کرده که از این پس خواستار تسویه بدهی‌ها به یورو است.

    ایران با بازگشت برخی از دارایی‌های بلوکه‌ شده‌اش به موجب تحریم‌ها بر حسب ارزهایی غیر از دلار، مانند ریال عمان و درهم امارات موافقت کرده است.   

    رویترز نوشته برگرداندن بهای فروش نفت به یورو، با توجه به اینکه اروپا اکنون یکی از بزرگترین شریکان تجاری یران است، اقدامی منطقی است.

    ایران، از سال‌های پیش به دنبال جایگزینی «یورو» با دلار به عنوان ارز اصلی برای مبادلات نفتی بوده است.

    برچسب ها