عصر خودرو

معاون وزیر نیرو:

سیلاب خواهیم داشت ولی قابل مهار است

عصر بازار- معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: برای استانهای خوزستان، لرستان و کرمانشاه سیلاب پیش بینی شده ولی اگر میزان بارندگی مطابق پیش بینی و اعلام سازمان هواشناسی باشد، این سیلابها قابل مهار و کنترل است.

سیلاب خواهیم داشت ولی قابل مهار است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، قاسم تقی‌زاده خامسی با بیان اینکه مطابق پیش بینی های سازمان هواشناسی، برای یک ماه آینده مدلهایی را برای مقابله با سیلاب طراحی کرده ایم، اظهار کرد: در برخی استانها همچون خوزستان که معمولا در فروردین ماه دچار سیلاب می شود، مدل ویژه ای را طراحی کرده ایم.

    وی با تاکید بر اینکه هدف از طراحی این مدل، ایجاد ساز و کاری برای کنترل سیلابها بوده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه مخازن سدها را خالی نگه داشته ایم، می توانیم این کار را انجام دهیم و اگر میزان بارندگی ها مطابق پیش بینی ها باشد مشکلی برای مدیریت سیلاب نخواهیم داشت.

    50 درصد مخازن سدها خالی است

    معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به آخرین وضعیت بارندگی ها در کشور گفت: بر اساس آخرین آمار میزان بارندگی ها نسبت به سال گذشته هفت درصد کاهش دارد؛ به گونه ای که در برخی استان ها همچون خوزستان 40 درصد، کهگیلویه 40 درصد و چهارمحال 40 درصد شاهد کاهش بارندگی هستیم.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر نیمی از سدهای کشور خالی است، اظهار کرد: در برخی استانها همچون سیستان و بلوچستان 113 درصد و هرمزگان 125 درصد افزایش بارندگی داشته ایم.

    آمادگی کافی برای مقابله با سیلاب داریم

    به تازگی نیز رضا اردکانیان، وزیر نیرو در این باره گفت: امسال با درس‌هایی که از سیلاب ابتدای سال داشتیم و شرایط زمستان گذشته سعی کردیم مدیریت مخازن را به شکل دقیق‌تر و مناسب‌تری با همکاری نزدیک‌تر همه دستگاه‌های همکار در استان‌ها انجام دهیم. در زمان حاضر از حدود 50 میلیارد متر مکعب حجم مخازن 40 درصد خالی است و آمادگی کافی را در سطح کشور برای دریافت سیلاب‌های بهاره داریم.

    وی اظهار کرد: سال آبی 99-98 را در مهر ماه 98 به اتکای پیش‌بینی‌هایی که همکاران ما در سازمان هواشناسی انجام داده بودند، آغاز کردیم؛ به این معنا که پاییز در شرایط نرمال و کمی بیش از نرمال و زمستان در شرایط نرمال و کمی کمتر از نرمال از حیث بارش‌ها خواهد بود. با گذشت نیمی از سال آبی جاری، مجموع بارش های کشور افزون بر 190 میلیمتر بوده که در مقایسه با متوسط بلندمدت حدود 13درصد بیشتر است.

    وزیر نیرو با بیان اینکه طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی در دو، سه هفته پیش رو، بارش‌های قابل ملاحظه‌ای در نقاط مختلف خواهیم داشت،  گفت: البته همکاران من در ستاد فرماندهی مدیریت سیلاب از چند هفته پیش تدارک لازم را دیده‌اند، وضعیت همه رودخانه‌ها و مخازن به‌طور دقیق پایش و دستورالعمل‌ها به شرکت‌های استانی ابلاغ شده و استانداران در جریان قرار دارند.

    وی با بیان اینکه با مراقبتی که به عمل خواهد آمد و همکاری مردم بویژه در حاشیه رودخانه‌ها سعی می شود حداکثر استفاده مثبت را از بارش‌ها ببریم و با خسارات مواجه نشویم، گفت: این مستلزم شتاب بیشتر در پاکسازی‌ها و ایمن سازی‌ها در برخی رودخانه‌هاست؛ به عنوان نمونه، پیش‌بینی می‌شود در صورت تشدید سیلاب‌ها، در پایین‌دست رودخانه‌های دز و کرخه خروجی را باید افزایش دهیم که شاید تا دو برابر حجم خروجی فعلی بشود.

    وزیر نیرو اظهار کرد: این به معنای در معرض سیلاب قرار گرفتن پهنه بیشتری است که در این ارتباط  اطلاع‌رسانی لازم انجام شده و با هوشیاری و آمادگی سعی می‌شود در مجموع به گونه‌ای باشد که با خسارت مواجه نشویم.

    برچسب ها