عصر خودرو

نفت ارزان علاوه بر جنگ مانع رشد خاورمیانه است

عصر بازار- بانک جهانی در گزارش اخیر خود اعلام کرده که جدا از جنگ در خاورمیانه، فروش نفت ارزان رشد اقتصادی در منطقه را با مشکل مواجه می‌کند.

نفت ارزان علاوه بر جنگ مانع رشد خاورمیانه است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، بانک جهانی در گزارش خود به این مساله اشاره کرده که رشد اقتصادی 2015 خاورمیانه و شمال آفریقا احتمالا 6 / 2 درصد است که علتش جنگ‌ها، تروریسم و نفت ارزان است.

    همچنین سقوط بهای نفت از بشکه‌ای 100 دلار در دو سال قبل به 30 دلار در هر بشکه مشکل اصلی صادرکنندگان نفت منطقه محسوب می‌شود و باعث شده تا عایدات نفتی و کسری بودجه این دولت‌ها در منطقه مانع از رشد درست و مناسب اقتصادی شود به طوری که کسری بودجه عمومی دولت عربستان که از صادرکنندگان نفت است در2017 به 20 درصد تولید ناخالص ملی می‌رسد در حالیکه 10 برابر میزانی است که در 2013 بود.

    با این حال بانک جهانی در ادامه گزارش خود آورده است: عربستان، کویت، قطر و امارات از کشورهای صادرکننده عمده نفت خاورمیانه دارای عایدات زیادی هستند که می‌تواند آنها را از کسری بودجه در سال‌های آتی نجات دهد.

    در همین حال تخمین زده شده که مبلغ 6 / 3 میلیارد تا 5 / 4 میلیارد دلار خسارت ناشی از جنگ سوریه و در شهرهای حلب، درعا، حماة، ادلب و لاذقیه است. این خسارات به منازل، مراکز درمانی، آموزشی، تاسیسات و زیرساخت‌های آب، برق، حمل و نقل و کشاورزی وارد آمده است.

    مبلغ چهار تا پنج میلیارد دلار نیز خسارت ناشی از جنگ در یمن به شهرهای عدن، تعز و زنجبار است.

    ایلی موتاگی، اقتصاددان بانک جهانی در امور منطقه گفت: توافق صلح در سوریه، لیبی، عراق و یمن می‌تواند به بهبود شرایط اقتصادی در این کشورها منجر شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها