عصر خودرو

گفت‌وگو با عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان

افزایش قیمت برای سر پا ماندن صنعت سیمان

عصر بازار: افزایش احتمالی قیمت سیمان و امکان سنجی این افزایش قیمت این روزها مهمترین بحث محافل بخش سیمان کشور است و در حالی که از فروردین ماه سال جاری زمزمه هایی از افزایش قیمت سیمان در کشور مطرح شده، در روزهای اخیر اعلام شد افزایش ۱۷ درصدی قیمت سیمان احتمالا از مرداد ماه اعمال می‌شود.

افزایش قیمت برای سر پا ماندن صنعت سیمان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، در این خصوص با عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به گفتگو نشستیم.

    دلایل تقاضای شما برای افزایش 17 درصدی قیمت سیمان چیست؟
    در واقع سال پیش به دلیل رکود بازار درخواستی برای افزایش قیمت سیمان مطرح نشد اما امسال هزینه تولید تا حدود 20 درصد بالا رفته و با افزایش هزینه‌های تولید و افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی مثل برق و گازوئیل و افزایش دستمزد کارگران، درخواستی را برای افزایش قیمت به وزارت صنعت دادیم. در واقع قیمت‌ها باید بر اساس تورم پیش برود و عرضه به قیمت تمام شده کار درستی نیست.
    انتحاری عمل کردن بعضی از تولید کنندگان سیمان نشان دهنده این موضوع است که این افزایش قیمت تنها برای پوشش هزینه‌ها است و اگر بخواهیم صنعت سیمان را سر پا نگه داریم این افزایش قیمت ضروری است.

    در حال حاضر در چه مرحله ای از پیگیری درخواست افزایش قیمت هستید؟
    این درخواست به مراحل نهایی رسیده و تلاش می‌شود تا اوایل مرداد، اجرایی شود و جلسه ایی با مدیران عامل شرکت‌های سیمانی برگزار می‌شود تا ساز و کار اجرایی آن جمع بندی و با موافقت سازمان حمایت اجرایی شود.

    در مقطع کنونی و جریان فعلی بازار افزایش قیمت چه کمکی می‌تواند به این صنعت کند؟
    افزایش قیمت فقط برای زنده نگه داشتن صنعت سیمان است و ما برای این افزایش قیمت کار کارشناسی انجام داده ایم و تبعات آن را سنجیده ایم. به طور مثال بحث اشتغال زایی کارخانه‌های سیمان بسیار اهمیت دارد و اگر افزایش قیمت انجام نشود کارخانه‌ها مجبور به کاهش هزینه‌ها و تعدیل نیروی کار هستند.
    با این افزایش قیمت، صنعت سیمان برای چند ماه سر پا می‌شود تا با رفع تحریم‌ها و آرام شدن جو اقتصادی سرمایه گذاری بیشتری انجام شده و ساخت و ساز بیشتر شود و همانطور که پیشتر شاهد بودیم با رشد اقتصادی، مصرف سیمان هم بالا رفته و دلیل تاسیس کارخانه‌های سیمان نیز همین پیش بینی رشد 8 درصدی اقتصاد است.
    همینطور با برطرف شدن مشکلات بازار داخلی سیمان و همکاری وزارت مسکن و شهرسازی بخشی از روکش‌های جاده ای کشور برای افزایش ایمنی و طول عمر جاده‌ها و کاهش استهلاک خودرو ها، بتنی و تا پایان سال 94 بازار داخلی سیمان از رکود خارج می‌شود.

    ظرفیت تولید سیمان کشور و صادرات در حال حاضر چقدر است و چشم انداز آن چگونه است؟
    ظرفیت تولید سیمان در کشور در حال حاضر حدود 80 میلیون تن است و طبق پیش بینی‌ها نیاز جامعه در سال 1400 شمسی 100 میلیون تن خواهد بود و با توجه به این مورد، نیاز به توسعه در این بخش احساس می‌شود. همچنین سال 93 بیش از 8 /18میلیون تن سیمان و کیلینکر صادر شد و در دو سال گذشته ایران اولین صادرکننده برتر سیمان در جهان بوده است و در تلاش هستیم که تا پایان سال 94 این رقم به 19 میلیون تن برسد که این تابع شرایط بازار است. همچنین صادرات سیمان ایران بیشتر به حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و آفریقاست و امیدواریم با رفع تحریم ها، نقل و انتقالات مالی و کشتیرانی با سهولت بیشتری انجام پذیرد. در همین حال در سه ماهه اول سال 94 به میزان 19 میلیون و 260 هزار تن کیلینکر و 15 میلیون و 770 هزار تن سیمان تولید شده است که از این میزان 1 میلیون و 146 هزار تن کیلینکر و 3 میلیون و 195 هزار تن سیمان صادر شده است و امیدواریم این رقم تا پایان سال افزایش یابد. همچنین با رفع احتمالی تحریم‌ها شاهد بهبود روابط با دیگر کشورها هستیم و از سوی دیگر در بخش حمل و نقل نیز کاهش هزینه‌ها اتفاق می‌افتد به همین خاطر صادرات سیمان موفق تر خواهد بود و ما پا را برای صادرات از افغانستان و عراق فراتر خواهیم گذاشت. البته امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش خرید سیمان روبرو هستیم اما در سند راهبردی پیش بینی شده است که تا سال 1404، بیشتر تولیدات در داخل مصرف و تنها 10 تا 15 درصد صادر شود.

    سهم شرکتهای بورسی از این افزایش قیمت چقدر است؟
    با اجرای افزایش 17 درصدی قیمت سیمان، سود شرکت‌های بورسی سیمان هم بالاتر رفته و سهام آنها ارزشمند تر شده و کمک به رشد این شرکت‌ها می‌شود.

    مدیران کارخانه‌های سیمان معتقدند این افزایش قیمت با توجه به مازاد عرضه و تخفیف‌های فروش بعضی از کارخانه‌ها در حال حاضر شرایط اجرایی شدن ندارد. ارزیابی شما در این مورد چیست؟
    به صورت کلی قیمت سیمان ربطی به مازاد تولید در بازار ندارد حتی ما این موضوع را به مسئولان هم یادآور شده‌ایم. در حال حاضر با تراکم تولید سیمان در کشور مواجه هستیم اما در حدود نیمی از کشور از نظر مساحت و در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان و کرمان تخفیفی در عرضه سیمان وجود ندارد و قیمت درب کارخانه است و در دیگر بخش‌ها یارانه حمل و تحویل در مقصد داده می‌شود و در واقع وقتی فروش فرا استانی می‌شود این موضوع بوجود می‌آید و این مسئله ربطی به تخفیف فروش سیمان ندارد و بر روی افزایش قیمت تاثیرگذار نیست.

    برچسب ها