عصر خودرو

وزیر نفت:

جریمه شدیم؛‌ اما نه انقدر که ترکیه می‌خواست!

عصر بازار- وزیر نفت با تایید رای دیوان بین المللی داوری درباره شکایت ترکیه از ایران گفت: این رای با آن چیزی که ترکیه به دنبال آن بوده، متفاوت است.

جریمه شدیم؛‌ اما نه انقدر که ترکیه می‌خواست!
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بیژن زنگنه درخصوص رای دیوان بین المللی داوری درباره شکایت ترکیه از ایران در زمینه قیمت گاز و محکومیت ایران در این دیوان با اشاره به این که این رای به ترکیه اعلام شده است، تصریح کرد: این رای با آن چیزی که ترکیه به دنبال آن بوده، متفاوت است.

    وی با بیان این که ترکیه در شکایت از ایران علاوه بر کاهش ٢٥ درصدی قیمت گاز به دلیل عدم پایداری صادرات گاز ایران به دنبال کاهش ٣٧,٥ درصدی قیمت گاز از طریق تجدید نظر نیز بوده است، یادآور شد: در مذاکراتی که با آقای اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه انجام شد آنها این اعداد را کف قیمت عنوان کردند و حاضر نبودند در این زمینه مذاکره کنند.

    زنگنه با اشاره به این که شکایت نخست ترکیه درباره پایداری نبودن صادرات گاز به نفع ایران به پایان رسید و این بدان معناست که شکایت آنها برای کاهش ٢٥ درصدی قیمت گاز با شکست مواجه شد، اعلام کرد: مقدار جریمه ایران بین ١٣ تا ١٥ درصد است و رقم زیادی نیست.

    وزیر نفت از ذکر کردن مبلغ جریمه به دلیل محرمانه بودن آن خودداری کرد و با اشاره به این که این میزان جریمه نیز قابل مذاکره است، اظهار کرد: ترکیه تا چند سال آینده دیگر نمی تواند تقاضای کاهش قیمت و تغییر در فرمول گاز صادراتی ایران به این کشور را مطرح کند.

    وی با اشاره به این که ترکها پیش از این نیز در سال ٨٩ یا ٩۰ به دلیل بالا بودن قیمت گاز از ایران نسبت به دیگر گازهای وارداتی این کشور شکایت کرده بودند، تصریح کرد: در آن مقطع نیز ترکیه موفق شد ١٢درصد قیمت گاز وارداتی از ایران را کاهش دهد.

    زنگنه با اشاره به این که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در دیدار که با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، خواستار کاهش ٤۰ درصدی قیمت گاز شده بود، افزود: مذاکره مستقیم با ترکیه به دلیل توقع بالای آنها به نتیجه نرسید در نتیجه پرونده به دیوان بین المللی داوری ارسال شد و نتیجه رای داوری به نظرم با تلاشی که دوستان کردند قابل قبول است.

    وزیر نفت درباره این که وزیر انرژی ترکیه مدعی است ایران محکوم به پرداخت دو میلیارد دلار جریمه شده است، اظهار کرد: این یک بحث دیگر است و از یک سال پیش اعمال و محاسبه شده که به مرور زمان با فروش گاز مستهلک می شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها