عصر خودرو

توسعه اقتصاد غیرنفتی عربستان آهسته شد

عصر بازار- معیار سنجش رشد در اقتصاد غیرنفتی عربستان سعودی در شرایطی که سقوط کم سابقه قیمت نفت بزرگترین صادرکننده نفت جهان را تحت فشار قرار داده است، به رکورد پایینی رسید.

توسعه اقتصاد غیرنفتی عربستان آهسته شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، شاخص مدیران خرید بانک "امارات ان بی دی" برای عربستان سعودی در ژانویه به 53.9 واحد کاهش یافت که پایین‌ترین سطح در شش سال و نیم گذشته بود.

    شاخص مدیران خرید امارات متحده عربی هم در ژانویه به 52.7 واحد کاهش یافت که پایین‌ترین سطح در 46 ماه گذشته بود.

    شاخص مدیران خرید مصر برای چهارمین ماه کاهش یافت و از 48.2 واحد در دسامبر به 48 واحد در ژانویه رسید. رقم بالای 50 به منزله رشد بوده و پایین این رقم، رشد منفی را نشان می‌دهد.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، مقامات عربستانی به دلیل اقت قیمت نفت که از بالای 100 دلار در هر بشکه به پایین 30 دلار در هر بشکه رسید، با کسری بودجه مواجه شده‌اند و هزینه‌ها و یارانه‌ها را کاهش داده و درصدد خصوصی سازی نهادهای دولتی هستند.

    مقامات عربستانی مکررا اعلام کرده‌اند که اقتصاد این کشور کاهش قیمتهای نفت را تحمل خواهد کرد و ذخایر ارزی این کشور همچنان یکی از بزرگترین ذخایر جهان هستند.

    با این همه صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش "دورنمای اقتصادی جهان"، نرخ رشد مورد پیش بینی برای اقتصاد عربستان در سال میلادی جاری و آینده را به دلیل فشارهای حاصل از سقوط قیمت نفت بر امور این کشور تنزل داد و پیش بینی کرد رشد اقتصادی در بزرگترین صادرکننده نفت جهان در مقایسه با 3.4 درصد در سال 2015، امسال به 1.2 درصد و در سال 2017 به 1.9 درصد کاهش خواهد یافت.

    شاخص مدیران خرید بر مبنای آماری تهیه میشود که ماهانه از پاسخنامه‌های ارسالی به مدیران 400 شرکت در بخشهای تولید، خدمات، ساخت و ساز و سایر بخشهای غیرنفتی تهیه می‌شوند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها