عصر خودرو

کمترین قیمت شاخص ارزی در بهمن ثبت شد

خروج دلار از حبس بازه‌ای

عصر بازار- روز گذشته، دلار دومین کاهش متوالی خود را تجربه کرد تا از حبس بازه‌ای ۴ روزه خارج شود. در پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز با ۵ تومان کاهش به قیمت ۳ هزار و ۶۲۵ تومان رسید. ثبت این کاهش منجر به ۲ اتفاق شد. اول اینکه دلار را از حبس در بازه ۳ هزار و ۶۳۰ تا ۳ هزار و ۶۳۵ تومان رها کرد و دوم اینکه شاخص ارزی را به کمترین قیمت در ماه بهمن رساند.

خروج دلار از حبس بازه‌ای
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، قیمت دلار در 4 روز ابتدایی هفته، به‌واسطه برابری دیدگاه‌های کاهشی و افزایشی در بازار ارز، عمدتا در بازه قیمتی یاد شده گرفتار شده بود، اما روز گذشته دیدگاه کاهشی در بازار غالب شد. غلبه کاهشی‌ها عمدتا به‌دلیل ناتوانی دلار برای حرکت به سوی قیمت‌های بالاتر رخ داد. به گفته فعالان بازار، افزایش حجم ارز نقد موجود در بازار و احتیاط معامله‌گران افزایشی در خرید ارز دو عاملی بودند که به افت دلار کمک کردند. با وجود افت دلار،‌ در بازار سکه، قیمت فلز گرانبهای داخلی همسو با افزایش اونس در بازارهای جهانی در مسیر افزایشی قرار گرفت و با هزار تومان رشد به قیمت 955 هزار تومان رسید. البته سکه در ابتدای روز معاملات خود را با قیمت 957 هزار تومان آغاز کرده بود،‌ ولی افت شاخص ارزی موجب شد که این فلز گرانبها از سقف قیمتی روزانه خود پایین بیاید. این دومین روز پیاپی بود که دلار با کاهش خود، مانع ورود سکه به کانال 960 هزار تومان شد.

    روز گذشته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 631 تومان آغاز کرد که افزایشی یک تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت. با این حال در ادامه روز، شاخص ارزی رشد خاصی را تجربه نکرد و بیشتر به سوی قیمت‌های پایین‌تر حرکت کرد تا اینکه نهایتا ساعت 3 بعدازظهر روی قیمت 3 هزار و 625 تومان آرام گرفت. این رقم 5 تومان کمتر از روز سه‌شنبه و دومین کاهش متوالی دلار بود. افت قیمت دلار در حالی رخ داد که شاخص ارزی در 4 روز ابتدایی هفته در حبس بازه‌ای 3 هزار و 630 تا 3 هزار و 635 تومان گرفتار شده و نوسان بالای 5 تومان را ثبت نکرده بود. خروج دلار از حبس بازه‌ای موجب شد که این ارز به کمترین قیمت خود از 30 دی 94 برسد. دلار از ابتدای بهمن در دامنه نوسانی 3 هزار و 630 تا 3 هزار و 653 تومان حرکت کرده بود.

    به گفته فعالان، کاهش قیمت دلار بیشتر ناشی از احتیاط معامله‌گران در خرید و افزایش حجم ارز نقدی موجود در بازار بود. به اعتقاد آنها،‌ شاخص ارزی پس از اجرایی شدن برجام کشش رشد قیمت را از خود نشان نداده و همین عامل موجب شده که انتظارات افزایشی معامله‌گران ارزی کاهش یابد. با این حال،‌ کسانی در بازار حضور دارند که معتقدند روند‌کاهشی اخیر ناشی از تلاش‌های دلالان ارزی برای نوسان‌گیری بوده است. در واقع،‌ در فضایی که دلار توان بالا رفتن ندارد، دلالان قصد دارند با استفاده از شیوه‌هایی از قبیل خالی فروشی و خرید در کف دامنه قیمتی، کسب سود کنند. البته میزان این سودها محدود است، ولی در روزهایی که دامنه نوسانات کم شده،‌ همین مقدار نیز برای نوسان‌گیران غنیمتی است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها