عصر خودرو

شرکت تحقیقاتی تکناویو گزارش می دهد:

روی خوش سال ۲۰۲۰ به صنعت روی

عصر بازار- چشم انداز بازار جهانی روی تا سال ۲۰۲۰ میلادی با توجه به کارخانه های ذوب اولیه و ثانویه که در حدود ۵۶ درصد بازار را به خود اختصاص می دهند به شدت آشفته به نظر می رسد.

روی خوش سال ۲۰۲۰ به صنعت روی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران،  بنابر گزارش شرکت تحقیقاتی تکناویو Technavio))، تولید جهانی روی در سال گذشته میلادی در فاصله زمانی ماه های ژانویه تا نوامبر، مشابه سال 2014 میلادی بوده و چین در زمینه تولید، گوی سبقت را از سایر رقبای جهانی خود ربوده است.

    تولیدات معدنی روی طی یک سال گذشته در کشورهای استرالیا، پرو، روسیه و سوئد روند صعودی داشته اما سطح تولیدات در کشورهای بولیوی، کانادا، چین، ایرلند، نامیبیا و ترکیه با کاهش مواجه شده است.

    تولید روی تصفیه شده در یازده ماه ابتدایی سال گذشته با رشد 4.5 درصدی با مازاد 176 هزار تنی مواجه شد که افزایش تولید، عمدتاً به دلیل رشد تولید در کشورهای آسیایی چین و هند به وقوع پیوست.

    در جدول زیر عرضه و تقاضای جهانی روی تصفیه شده در فاصله زمانی سال های 2010 تا 2015 میلادی نشان داده شده است.

    مصرف جهانی روی در سال گذشته میلادی به 15.8 میلیون تن رسید که به اعتقاد کارشناسان، این رقم تا سال 2020 میلادی به دلیل افزایش پروژه های ساخت و ساز در مناطق مسکونی و غیرمسکونی در سراسر جهان به سطح 19.19 میلیون تن بالغ خواهد شد.

    تقاضای چین و اروپا در سال 2015 میلادی به ترتیب، رشد 2.1 و 2.7 درصدی را تجربه کرد که با سطوح ثبت شده در فاصله زمانی ماه های ژانویه تا نوامبر در سال 2014 میلادی، مطابقت دارد اما افزایش تقاضای این مناطق با افت تقاضای کشورهای هند، ژاپن، کره جنوبی و ایالت متحده آمریکا جبران شد که در نتیجه تقاضای جهانی، رشد یک درصدی را تجربه کرد.

    به گفته تحلیلگر بخش فلزات و موادمعدنی موسسه Technavio، رشد شهرنشینی و مدرنیته در چین، رشد صنعت ساخت و ساز را در این کشور تقویت کرده که در نتیجه تقاضای روی را فزونی بخشیده است.

    چنین روند مشابهی در کشورهای نوظهور مانند هند، برزیل و اندونزی نیز به چشم می خورد که به رشد بازار طی چهار سال آتی کمک خواهد کرد.

    واردات کنسانتره روی در چین در یازده ماه اابتدایی سال 2015 میلادی به بیش از 1275 هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال 2014، از رشد 60 درصدی حکایت دارد.

    از طرف دیگر تقاضا برای کود روی رو به افزایش است. به گفته تحلیلگران، روی ریزمغذی مهمی در تولید غلات به شمار می آید که نقش چشمگیری در عملکرد سیستم ایمنی بدن، سنتز پروتئین و بهبود زخم ایفا می کند.

    غلات در بسیاری از کشورها از کمبود روی رنج می برند که این امر به موضوع مهمی در سراسر جهان علی الخصوص در کشورهای هند، چین، پاکستان و ترکیه بدل شده است؛ در این کشورها، غلات بخش مهمی از رژیم اصلی غذایی افراد را تشکیل می دهد. بنابراین لازم است راه حل مقرون به صرفه ای برای کنترل کمبود روی ارائه شود. کودهای روی تاحد زیادی به رفع مشکل کمبود روی کمک می کند. همچنین، تقریبا 50 درصد زمین های کشاورزی هند با کمبود روی مواجه هستند که در نتیجه تولید محصولات کشاورزی را با محدودیت های مهمی روبه رو ساخته است.

    به طورکلی تولید محصول در صورت استفاده از کودهای روی افزایش می یابد که در نتیجه، تقاضای بالای این کودها، به رشد کلی بازار کمک می کند.

    همچنین تقاضای فولاد گالوانیزه نیز رو به افزایش می باشد. در حدود 40 درصد روی تولیدی جهان، برای گالوانیزه کردن بکار برده می شود. گالوانیزه کردن فرآیند پوشاندن فولاد با روی مذاب است که در نتیجه مقاومت محصول را در برابر خوردگی افزایش می دهد. ورق های فولاد گالوانیزه در بسیاری از صنایع مانند ساخت و ساز، اتومبیل سازی و لوازم الکتریکی کاربرد دارند چون سبک وزن هستند و از مقاومت بالا، قابلیت شکل پذیری و بازیافت برخوردار می باشند.

    در صنعت خودروسازی، استفاده از ورق های فولادی گالوانیزه با مقاومت بالا به کاهش وزن خودرو و کاهش تولید گازهای گلخانه ای کمک می کند؛ از سوی  دیگر استفاده از ورق های گالوانیزه، عملکرد ایمنی و کارایی سوخت را که از شروط اصلی تولید اتومبیل های مدرن است بهبود می بخشد. از این رو، تقاضای جهانی فولاد گالوانیزه به دلیل مزایای آن در کاربردهای صنعتی رو به فزونی است؛ درحال حاضر بیش از 800 خط گالوانیزه کردن در سراسر جهان مشغول به فعالیت هستند. بنابراین افزایش تقاضای فولاد گالوانیزه به رشد تقاضای روی تا سال 2020 میلادی منجر خواهد شد.

    عرضه واقعی روی در سال های آتی علی رغم ظرفیت بالای کارخانه های ذوب، به دلیل کاهش ذخایر معادن به کمتر از ظرفیت های ارزیابی شده خواهد رسید که این امر بر عرضه روی در جنوب شرقی آسیا و اتحادیه اروپا تاثیر منفی خواهد گذاشت.

    به گفته تحلیلگران، کارخانه های ذوب روی از سال 2011 میلادی تاکنون با کسری عرضه دست به گریبان بوده اند که در نتیجه استفاده از ظرفیت کارخانه های تولیدی نیز رو به کاهش نهاده است. انتظار می رود ظرفیت تولید کارخانه های ذوب در چین طی دوره پیش بینی، در مقیاس بزرگ گسترش یابد.

    از سوی دیگر، به منظور افزایش ظرفیت کارخانه های ذوب، سرمایه گذاری های گسترده ای در پروژه های توسعه ای در کشورهای کره جنوبی، ژاپن، قزاقستان و هند انجام خواهد شد.

    این گزارش می افزاید، براساس پیش بینی بسیاری از موسسات مالی و بانکی، روی تا سال 2020 به مرز 2 هزار دلار باز خواهد گشت.

    برای مثال موسسه SP Angle که یک واحد بانکداری و سرمایه گذاری است برای سال 2020 قیمت روی را 2300 دلار در هر تن پیش بینی کرده است. این موسسه برای سه ماهه نخست امسال قیمت 1575 دلار را تخمین زده و معتقد است در سه ماهه چهارم به 1825 دلار خواهد رسید.

    کمترین رقم پیش بینی شده از سوی موسسه خدمات مشاوره EIU است که کارشناسان این موسسه می گویند، در سه ماهه اول امسال متوسط قیمت روی به 1600 دلار خواهد رسید و در سه ماهه پایانی 1890 دلار خواهد شد.

    این موسسه برای سال 2020 قیمت 1984 دلار را برای روی تخمین زده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها