عصر خودرو

کرونا عامل افزایش قاچاق دام;

قیمت گوشت قرمز در شب عید اعلام شد

عصر بازار-بالاخره با کشمکش ها و افزایش شمار قاچاق دام، ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب انواع هر کیلو گوشت قرمز را اعلام کرد.

قیمت گوشت قرمز در شب عید اعلام شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، با گسترش بیماری کرونا و  شایعات مختلف مبنی بر قرنطینه شدن شهرها، بسیاری از خانوارها برای خرید مایحتاج خود به فروشگاه ها و مغازه های سطح شهر هجوم بردند که همین امر زمینه را برای سودجویی عوامل واسطه و دلال و التهاب قیمت در بازار فراهم کرد.

    این در حالی است که مسئولان ذی ربط معتقدند کمبودی در عرضه دام و گوشت وجود ندارد و تنها ازدیاد تقاضا برای خرید تا حدی زمینه را برای افزایش قیمت در بازار فراهم کرده است.

    ماجرا تنها به این جا ختم نمی شود چرا که با نوسان نرخ ارز، قاچاقچیان نسبت به خروج قاچاق دام‌ انگیزه بیشتری پیدا می کنند.

    بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که هر کیلو شقه گوسفندی با نرخ 110 تا 120 هزار تومان، شقه گوساله 90 تا 100 هزار تومان، سردست گوسفندی 130 هزار تومان، سردست گوساله 110 هزار تومان، راسته گوسفندی 120 هزار تومان و راسته گوساله 105 هزار تومان در بازار عرضه می شود، در حالی که مسئولان معنقدند به سبب فراوانی عرضه دام نرخ واقعی هر کیلو شقه گوسفندی 80 هزار تومان و شقه گوساله 60 هزار تومان است‌.

    حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت بازار گوشت قرمز در پی گسترش ویروس کرونا و تاثیر قاچاق دام بر وضعیت عرضه گوشت با خبر شویم:

    شیوع ویروس کرونا بازار گوشت را بی رمغ کرد
    منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور با اشاره به اینکه بازار گوشت قرمز به ثبات نسبی رسیده است، اظهار کرد: با توجه به گسترش ویروس کرونا، رکود سنگینی بر بازار حاکم است که انتظار می رود هر چه سریع تر این بحران مرتفع شود.

    وی افزود: با توجه به عرضه گوشت برزیلی و گوشت منجمد گوساله با نرخ 40 هزار تومان، بازار گوشت به ثبات نسبی رسیده است.

    پوریان با اشاره به اینکه ویروس کرونا بازار خرید و فروش تمامی اقلام را تحت تاثیر خود قرار داده است، بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا و ایجاد جو روانی بر بازار، قیمت گوشت در خرده فروشی ها با نوساناتی روبرو شده است.

    رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور با بیان اینکه قیمت لاشه در عمده فروشی ها تغییر نداشته است، بیان کرد: این در حالی است که به سبب نبود تقاضا رکود سنگینی بر بازار حاکم است که انتظار می رود بازار هر چه سریع تر به شرایط عادی بازگردد.

    پوریان در پایان تصریح کرد: سال گذشته در ایام پایانی سال، گوشت منجمد به شکل گسترده خرید و فروش می شد که امسال به سبب تعطیلی صنوف رکود سنگینی بر بازار حاکم است.

    قیمت واقعی هر کیلو گوشت گوسفند 80 هزار تومان
    سعید سلطانی مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور درباره تاثیر شیوع کرونا بر وضعیت عرضه دام‌ اظهار کرد: با توجه به گسترش ویروس کرونا، تقاضا برای خرید گوشت در بازار افزایش یافته که همین موضوع بر التهاب قیمت گوشت دامن زده است.

    وی افزود: با ازدیاد تقاضا برای خرید گوشت، قیمت همانند دیگر کالاها سیر صعودی داشت چرا که در شرایط بحران دلالان و واسطه گران از هجوم افراد برای خرید سو استفاده می کنند تا بتوانند سود هنگفتی را به جیب بزنند.

    سلطانی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه دام و گوشت وجود ندارد، بیان کرد: این در حالی است که قیمت گوشت در خرده فروشی ها به 130 تا 140 هزار تومان هم افزایش یافته است.

    مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور ادامه داد: با توجه به شرایط مساعد تولید و زایش دام، جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر کمبود عرضه گوشت و دام زنده در بازار وجود ندارد.

    وی قیمت فعلی هر کیلو دام سنگین را 27 تا 28 هزار تومان و دام سبک 36 هزار تومان اعلام کرد و گفت: براین اساس قیمت واقعی هر کیلو گوشت گوساله 60 تا 65 هزار تومان و گوسفند 80 هزار تومان است که متاسفانه به سبب حلقه های واسط با نرخ های بالاتری در بازار عرضه می شود که این موضوع هیچ ارتباطی به دامدار ندارد و تنها با اعمال نظارت بیشتر باید از سو استفاده متخلفان جلوگیری شود‌.

    بازار دام ملتهب شد
    علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی  از افزایش 3 هزار تومانی قیمت گوشت در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ 95 هزار تا 100 هزار تومان به مغازه دار و 110 هزار تومان به مشتری عرضه می شود.

    وی افزود: بنابر آخرین اطلاعات طی روزهای اخیر مقدار زیادی دام از مرز خارج شد که همین موضوع بر التهاب مجدد قیمت گوشت د بازار دامن زده است.

    ملکی تعجیل افراد برای خرید گوشت همزمان با ویروس کرونا و شایعاتی مبنی بر قرنطینه شدن تهران را یکی دیگر از دلایل التهاب قیمت گوشت در بازار اعلام کرد.

    رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه دام نداریم، بیان کرد: با توجه به آنکه پشتیبانی امور دام هر کیلو گوشت برزیلی را با نرخ 40 هزار تومان بدون محدودیت در اختیار عاملان فروش اتحادیه و فروشگاه می گذارد، از این رو پیش بینی می شود که با جلوگیری از قاچاق دام بازار به روال عادی باز می گردد.

    وی قیمت کنونی هر کیلو دام زنده را 43 هزار تا 45 هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به خروج دام و عدم تمایل دامدار به عرضه در بازار داخل، قیمت دام تا حدی بالا می رود.

    با گسترش ویروس کرونا و محدودیت سفر و دید و بازدید و همچنین تعطیلی رستوران ها پیش بینی می شود که با جلوگیری از قاچاق دام، بازار گوشت به تعادل می رسد.

    برچسب ها