عصر خودرو

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

پیغام مثبت دلار به ثبات بازار ارز

عصر بازار- لایحه بودجه سال۹۵ درحالی که در ماه گذشته به مجلس تقدیم شد، اکنون به پیشنهاد نمایندگان مجلس و ضرورتی که ازسوی کرسی‌داران بر آن تاکید می‌شود، در آستانه تصویب چند دوازدهمی است.

پیغام مثبت دلار به ثبات بازار ارز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از تعادل ، همان‌طور که به عقیده کارشناسان اقتصادی، تمدید برنامه پنجم از همان ابتدا به واقعیت نزدیک‌تر بود، لایحه بودجه نیز باوجود تاکید دولتی‌ها و محمدباقر نوبخت در نشست‌های اخیر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، در برابر تصویب در سال جاری ناکام ماند و کار به تصویب بودجه چند دوازدهمی رسید تا در سال95 نسبت به تصویب کلیت لایحه بودجه اقدام شود با عبور از حواشی تصویب لایحه بودجه، آنچه بیش از هر چیز حائزاهمیت است، امکان تحقق اعداد و ارقامی است که دولت در پیشنهادهای خود در لایحه ارائه شده به مجلس گنجانده است. ارقامی که دررابطه با قیمت نفت و نرخ تسعیر ارز، اختلاف‌نظر کارشناسان اقتصادی را در پی داشته است. مساله قابل بحث دیگر در لایحه بودجه95، افزایش درآمدهای مالیاتی است که از 86هزار میلیارد تومان در بودجه سال جاری، به 101هزار میلیارد رسیده و امکان تحقق آن ازسوی کارشناسان مورد بحث قرار گرفته است. در همین زمینه گفت‌وگویی با داوود سوری کارشناس اقتصادی را در ادامه می‌خوانید:

    درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال95، 101هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که باتوجه به کاهش قیمت نفت، بناست در تامین منابع بودجه به کمک دولت بیاید، آیا این رقم قابلیت تحقق در بستر اقتصادی کشور را خواهد داشت؟
    دررابطه با پیش‌بینی‌های دولت در لایحه بودجه95 دو بحث مطرح است؛ نخست چگونگی پیش‌بینی‌های دولت درخصوص درآمدها و هزینه‌هاست و مساله دیگر منابعی که برای تحقق آن درنظر گرفته شده است. اما باید درنظر داشت که پیش‌بینی‌های دولت‌ها در بودجه‌ریزی هیچ‌گاه نمی‌تواند دقیق باشد؛ چراکه شرایط اقتصادی کشور و اتفاقات پیش‌رو قابل پیش‌بینی نیست؛ اما نکته قابل‌توجه نزدیک بودن پیش‌بینی‌ها به واقعیت است. البته عملکرد دولت در سال جاری باتوجه به رکود فراگیر اقتصاد کشور، بیانگر آن است که تاحدود زیادی توقعات دولت از بودجه محقق شده است که درآمدهای مالیاتی سال94 را می‌توان جزو پیش‌بینی‌های موفق دولت به‌شمار آورد.

    ازین‌رو پیش‌بینی درآمد مالیاتی 101هزار میلیارد تومانی در لایحه بودجه سال95 نیز اگر با افزایش صحیح و حساب شده پایه‌های مالیاتی همراه باشد، دور از ذهن نیست و دولت می‌تواند رقم موردنظر خود را به تحقق برساند. این درحالی است که رشد اقتصادی مورد انتظار در شرایط پساتحریم نیز روند مطلوبی را طی کند و چرخه تولید کشور نیز با عبور از رکود به حرکت دربیاید، چراکه تا درآمدها به حد انتظار نرسد، مالیات نیز نمی‌تواند فضایی برای تحقق پیدا کند.

    پیشنهاد نفت 40دلاری در لایحه بودجه سال95 ازسوی بسیاری از کارشناسان رقم خوشبینانه‌یی تلقی می‌شود، ارزیابی شما در این زمینه چیست؟
    قیمت کنونی نفت در بازار جهانی به 30دلار رسیده است؛ اما به عقیده سازمان‌های جهانی این قیمت تا 50دلار قابلیت افزایش خواهد داشت، بنابراین پیش‌بینی نفت 40دلاری در بودجه خوشبینانه نیست و با نگاهی به بازار جهانی و تحلیل‌هایی که سازمان‌های معتبر در رابطه با نوسانات آتی نرخ نفت ارائه می‌کنند، به‌نظر می‌رسد پیش‌بینی دولت در این زمینه به واقعیت پیش‌رو نزدیک باشد. اما نباید احتمال تداوم کاهش قیمت نفت را از یاد برد که در این صورت نیز روال معمول درآمدهای دولتی در مواجهه با کاهش درآمدهای نفتی و کسری بودجه، کاهش اعتبار پروژه‌های عمرانی خواهد بود.

    آیا نرخ ارز 2997تومانی در لایحه بودجه95، با درنظر داشتن ارز 3600تومانی بازار فعلی، رقم غیرمنطقی به‌نظر نمی‌رسد؟
    نرخی که دولت برای تسعیر درنظر می‌گیرد صرفا برای ایجاد تعادل در حساب‌های بودجه است و الزامی در قیمت ارز در بازار ایجاد نمی‌کند. همان‌طور که در بودجه سال جاری نیز باوجود نرخ ارز حدود 2500تومانی در بودجه، در ماه‌های پایانی سال شاهد فروش ارز با نرخ 3000 و 3010تومان ازسوی دولت هستیم، به همین جهت روشن است که نرخ بودجه‌یی ارز الزامی برای دولت و بازار به وجود نمی‌آورد و تنها برای تعادل بودجه است. البته پیشنهاد نرخ دلار 2997تومانی در لایحه بودجه95 ازسوی دولت ممکن است پیغامی برای بازار داشته باشد و آن هم ثبات نرخ در بازار ارز است که البته باتوجه به نرخ بازار این احتمال کمتر قابل تحقق خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها