عصر خودرو

تلاش برای شکست کرونا در رینگ پتروشیمی

عصر بازار- این روزها همه برای شکست ویروس کرونا بسیج شده اند و از بازار سرمایه نیز خبر می رسد که بورس کالای ایران به عنوان بازار رسمی کالای کشور با جدیت به دنبال افزایش عرضه اقلام مصرفی مبارزه با کرونا همچون مواد اولیه تولید شوینده ها، کالاهای مربوط به ظروف بسته بندی و پارچه های بافته نشده است.

تلاش برای شکست کرونا در رینگ پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر، بورس کالای ایران به عنوان بازار رسمی کالای کشور به دنبال افزایش عرضه اقلام مصرفی مبارزه با کرونا همچون مواد اولیه تولید شوینده ها، کالاهای مربوط به ظروف بسته بندی و پارچه‌های بافته نشده است. به طوری که، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در نامه‌ای به دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی، معاون مدیر کل صنایع غیر فلزی وزارت صمت و رئیس هیات مدیره انجمن ملی پلیمر ایران پیشنهاداتی برای اقدامات قابل انجام در صنایع وابسته به پتروشیمی برای همراهی با کنترل بیماری کرونا ارائه داده است.

    بر اساس تمهیدات اندیشیده شده قرار است با هماهنگی‌های به عمل آمده حجم عرضه مواد اولیه‌ای که برای تولید شوینده ها، کالاهای مربوط به ظروف بسته بندی و پارچه‌های بافته نشده استفاده می‌شود در بورس کالا افزایش یابد تا ظرف روزهای آینده مشکلی در این زمینه تامین مواد مورد نیاز برای شکست ویروس کرونا باقی نماند.

    هم اکنون کاستیک سودا برای تولید محصولات بهداشتی در واحدهای شوینده و پلی اتیلن سنگین برای تولید پارچه‌های بافته نشده برای تولید لباس‌های یکبار مصرف استفاده می‌شود.

    همچنین محصول پت نیز توسط شرکت‌های پتروشیمی برای تولید ظروف یکبار مصرف و بسته بندی محصولات بهداشتی که اکنون تقاضای آن به شدت افزایش یافته، تولید می‌شود.

    در همین زمینه رضا محتشمی پور، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در گفتگو با خبرگزاری میزان گفت: در حال حاضر مواد مورد نیاز در تامین اقلام مصرفی کرونا در حد نیاز بازار و حتی فراتر از نیاز بازار عرضه می‌شود حتی اگر ظرفیت تولید به بیش از نیاز بازار برسد و بحران نیز به پایان برسد، این امکان وجود دارد که با توجه به تحولات منطقه به سایر کشورهای منطقه نیز صادر شود.

    وی در خصوص مواد قابل عرضه در بورس کالا شامل چه محصولاتی است، تأکید کرد: این محصولات در 3طبقه اصلی دسته بندی می‌شود؛ دسته نخست محصولاتی است که برای تولید مواد شوینده استفاده می‌شود، دسته دوم ظروف یکبار مصرف برای بسته بندی محصولات شوینده مانند بطری هاست و دسته سوم نیز شامل پارچه‌های بافته نشده‌ای است که برای تولید لباس‌ها یکبارمصرف و ماسک استفاده می‌شود.

    معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در خصوص اقدامات بورس کالا در این زمینه اظهار کرد: طی هماهنگی‌های انجام شده با وزارت صنعت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و انجمن ملی پلیمر، مقرر شد زمینه افزایش عرضه این محصولات در بورس کالا، البته با هماهنگی نهادهای ذیربط انجام شود.

    به گفته محتشمی پور، انجمن ملی پلیمر وظیفه رفع کمبودهای زنجیره تامین مواد مربوط به کنترل کرونا را در بخش ضد عفونی کننده‌ها، ظروف بسته بندی و پارچه‌هایی که در تهیه لباس‌های استریل و ماسک مورد استفاده است، بر عهده گرفته است.

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا هم اکنون کمبودی برای تولید اقلام ذکر شده در داخل وجود دارد؟ گفت: خیر، برای تامین همه این کالاها ظرفیت بسیار خوبی در داخل کشور وجود دارد و به واردات نیاز نیست. در این میان موضوع مهم این است که قیمت مواد مصرفی برای تولید محصولات مرتبط با کنترل کرونا، در بازار آزاد با شبکه رسمی، تفاوت دارد که برای عرضه حداکثری تولیدکنندگان در بازار رسمی نیز تمهیداتی از سوی نهادهای مرتبط اندیشیده شده است.

    برچسب ها