عصر خودرو

وزیر بهداشت:

باید با گذاشتن کیت در خروجی شهرها، برای افرادی که می‌دانند آلوده‌اند و یا مشکوک به بیماری هستند جریمه سنگینی تعیین کنیم

عصر بازار- وزیر بهداشت همچنین ضمن گلایه از مردم به علت جدی نگرفتن کرونا، گفت: متاسفانه در چنین شرایط سختی، مردم همراهی کافی نمی‌کنند؛ مراکز خرید غلغله است و ترافیک و ایاب و ذهاب مردم را همانند قبل در سطح شهر شاهدیم؛ انگار نه انگار چنین اتفاقی رخ داده است.

باید با گذاشتن کیت در خروجی شهرها، برای افرادی که می‌دانند آلوده‌اند و یا مشکوک به بیماری هستند جریمه سنگینی تعیین کنیم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از انتخاب، وزیر بهداشت ضمن تشریح برنامه بسیج ملی کرونا برای شناسایی زودهنگام افراد مبتلا و اجرای آزمایشی این برنامه در 4 استان، گفت: به دنبال اجرای این برنامه در استان‌های قم و گیلان، در چند روز گذشته موج ورودی بیماری نسبت به خروج آن در این دو استان منفی شده و اکنون در گیلان و قم به نقطه‌ای رسیده‌ایم که امواج طوفانی بیماری را نداریم.

    سعید نمکی در تشریح برنامه بسیج ملی کرونا که با همکاری بسیج و سازمان‌هایی نظیر نظام پزشکی، نظام پرستاری و سایر دستگاه‌ها اجرا می‌شود، گفت: این طرح با استفاده از بستر پرونده الکترونیک سلامت و ارتباط با خانواده‌ها در جهت بیماریابی کرونا انجام می‌شود.

    وی با اشاره به حضور 12 کارشناس ارشد سازمان جهانی بهداشت در کشور طی چند روز گذشته و استقبال آنها از طرح بسیج ملی کرونا در ایران، گفت: آنها اعلام کردند که اگر این طرح اجرا شود می‌تواند به عنوان الگو و مدل موفق برای دنیا ارایه شود. آنها نیز اصرار داشتند که اگر بتوانیم بیماران را در اولین مرحله گرفتاری تشخیص داده و از چرخش آنها در جامعه پیشگیری کنیم، افراد مرتبط با آنها را شناسایی و ایزوله کنیم و آموزش‌های لازم را ارایه دهیم، زنجیره انتقال بیماری را قطع خواهیم کرد.

    نمکی با اشاره به لزوم افزایش سرعت تشخیص افراد علامت‌دار بیماری، ادامه داد: بر همین اساس تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا در کشور در این هفته به 50 آزمایشگاه رسید و هفته دیگر به 70 آزمایشگاه خواهد رسید. در این راستا بخش خصوصی مورد وثوق‌مان نیز به این چرخه خواهند پیوست تا به این ترتیب افراد در مرحله اول بیماری تشخیص داده شده و ایزوله شوند و به این ترتیب از آلودگی سایرین جلوگیری کنیم.

    وی ادامه داد: در این طرح ورود و خروج افراد مشکوک و آلوده جداسازی شده و با مسیر خاصی که تعریف کردیم این افراد با یکدیگر هیچ اختلاطی نخواهند داشت. همچنین بار تراکم بیمارستان‌ها کم خواهد شد.

    وزیر بهداشت گفت: این طرح با مدیریت استانداران و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و بقیه سازمان‌ها اجرا می‌شود. این طرح در چهار استان کشور آغاز شد و نتایج مطلوبی در این چند روز گرفتیم. قرار بود پس از ارزیابی نتایج، به کل کشور تعمیم یابد.

    وی ادامه داد: برهمین اساس این طرح در استان‌های گیلان، قم و نقاط دیگری که شروع شد، در چند روز گذشته موج ورودی بیماری نسبت به خروج آن منفی شده است و اکنون در گیلان و قم به نقطه‌ای رسیده‌ایم که امواج طوفانی بیماری را نداریم و همکاران ما در این دو سه روز به آرامش نسبی بعد از آن طوفان رسیدند.

    وزیر بهداشت افزود: ما در دو سه روز گذشته 3.5 میلیون نفر را ارزیابی کردیم و در بین این افراد 1200 نفر را شناسایی کردیم که باید تحت مراقبت قرار گیرند و در این بین فقط 270 نفر بستری شدند و حدود 2700 نفر افرادی که با آنها ارتباط داشتند را نیز شناسایی کردیم که تحت مراقبت قرار گرفتند. بنابراین در 48 ساعت گذشته توانستیم افراد پرخطر را شناسایی و از چرخش آنها جلوگیری کنیم.

    وی در پایان صحبت‌هایش گفت: امروز نشستی از طریق ویدئو کنفرانس با استانداران، روسای دانشگاه‌ها و فرماندهان بسیج داشتیم که مواردی را مطرح کردند و ما نیز طرح را توضیح دادیم. در روزهای آتی نیز معاون بهداشت وزارت بهداشت پیشرفت‌های ناشی از اجرای این طرح را اطلاع رسانی خواهد کرد.

    گلایه شدید وزیر بهداشت از مردم: برخی‌ها نفس همکاران ما را گرفتند و خودشان را هم به زحمت انداختند

    سعید نمکی ضمن گلایه از مردم به علت جدی نگرفتن کرونا گفت: گله‌مندی بسیار شدیدی دارم؛ برخی نفس همکاران ما را گرفتند و خودشان را هم به زحمت انداختند. چقدر باید این حرف را به مردم زد و خواهش کرد؟ امسال یک سال استثنایی است و شاید یک بار در قرن این اتفاق برای دنیا افتد و سازمان جهانی بهداشت پاندمی اعلام کند.

    وی ادامه داد: متاسفانه در چنین شرایط سختی، مردم همراهی کافی نمی‌کنند، در مراکز خرید غلغله است و ترافیک و ایاب و ذهاب مردم را همانند قبل در سطح شهر شاهدیم. انگار نه انگار چنین اتفاقی رخ داده است. مردم به صورت عادی در سطح شهر می‌گردند؛ در حالی که باید با امسال به عنوان یک سال استثنایی، طور دیگری برخورد کرد.

    نمکی با اشاره به جنب و جوش و رفت‌وآمد شهری و بین شهری در ایران در مقایسه با کشورهایی که به لحاظ فرهنگی با ما فاصله دارند و از ما دورتر هستند ولی موارد را رعایت می‌کنند، گفت: آنها همه چیز را رعایت می‌کنند و مسافرت‌ها و رفت و آمدشان در حد صفر و ماندن در خانه در حد 100 در صد است، مگر در موارد ضروری و با هماهنگی دولتی. اما اینجا همه سفر می‌روند، به هرکجا بخواهند رفت‌وآمد کرده و خرید می‌کنند.

    تصویب محدودیت‌های جدید ترددی

    وزیر بهداشت با اشاره به تصویب محدودیت‌های جدید ترددی در جلسه بعدی ستاد با رئیس جمهور گفت: باید در خروجی شهرها کیت بگذاریم و هر مورد مشکوکی را بلافاصله به محلی که تعیین کرده‌ایم و جریمه سنگینی را برای افرادی که می‌دانند آلوده‌اند و یا مشکوک به بیماری هستند تعیین کنیم تا جریمه این ندانم کاری و نافرمانی اجتماعی را بپردازند که آن را هم ان‌شاءاله تعیین می‌کنیم. اگر مردم می‌خواهند سینی در سفره هفت سین اضافه کنند آن سین سلامتی است.

    برچسب ها