عصر خودرو

دیدگاه کاهشی بر بازار چیره شد

دلار، سکه را پایین‌کشید

عصر بازار- روز سه‌شنبه، شاخص بازار ارز در مسیر کاهشی قرار گرفت تا در روزی که اونس جهانی در کانال ۱۱۲۰ دلار نوسان می‌کرد، با افت خود، مانع عبور سکه تمام از کانال ۹۵۰ هزار تومان شود.

دلار، سکه را پایین‌کشید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در چهارمین روز هفته، دلار با 5 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 630 تومان رسید و قرار گرفتن آن در مسیر نزولی، موجب شد که معامله‌گران سکه در خرید فلز گرانبهای داخلی احتیاط بیشتری به خرج دهند. به این ترتیب، در سیزدهمین روز بهمن‌ماه، سکه تمام تنها توانست با 2 هزار تومان رشد به قیمت 954 هزار تومان برسد. این رشد جزیی در حالی رقم خورد که پیش از باز شدن معاملات بازار ارز، سکه تحت‌تاثیر رشد بهای اونس در بازارهای جهانی تا قیمت 958 هزار تومان بالا رفته بود. بنابراین،‌ افت دلار تنها نیروی کاهشی موثری بود که در روز سه‌شنبه منجر به پایین کشیده شدن سکه از سقف قیمتی خود شد. در گزارش روز گذشته به دید کاهشی معامله‌گران ارزی اشاره شده بود که کاهش روز سه‌شنبه غلبه همان دیدگاه بود. با این حال در ساعات پایانی سه‌شنبه، معامله‌گران ارز بار دیگر تغییر موقعیت دادند و در فاز خرید قرار گرفتند که باید دید نتیجه آن در روز جاری چه خواهد بود.

    سه‌شنبه، سکه تمام معاملات خود را در آستانه کانال 960 هزار تومان آغاز کرد،‌ اما در ادامه روز با قرار گرفتن در مسیر کاهشی کمی از این کانال فاصله گرفت. در چهارمین روز هفته، سکه معاملات خود را با قیمت 958 هزار تومان آغاز کرد که افزایشی 6هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت. رشد قیمت فلز گرانبهای داخلی بیشتر تحت‌تاثیر افزایش قیمت اونس در بازارهای جهانی بود که در ساعات ابتدایی روز تا محدوده قیمتی هزار و 127 دلار بالا رفته بود. در حالی که دومین رشد پیاپی طلای جهانی معامله‌گران سکه را به رشد بیشتر قیمت امیدوار کرده بود، با آغاز معاملات دلار، مسیر قیمتی طلای داخلی عوض شد. روز سه‌شنبه، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 632 تومان آغاز کرد که کاهشی 3 تومانی نسبت به سومین روز هفته داشت. در کمتر از نیم ساعت،‌ این ارز از محدوده 3 هزار و 630 تومانی نیز پایین آمد و وارد محدوده 3 هزار و 620 تومانی شد. قرار گرفتن دلار در مسیر کاهشی موجب شد تا انتظارات افزایشی معامله‌گران سکه کاهش یابد و فلز گرانبهای داخلی مسیر قیمتی خود را تغییر دهد؛‌ در واقع، کاهش دلار، اثر افزایشی اونس را تا حدی خنثی کرد و سکه را از سقف قیمتی روز سه‌شنبه پایین کشید. به این ترتیب، سکه که با قیمت 958 هزار تومان معاملات خود را آغاز کرده بود،‌ در ادامه روز تا قیمت 954 هزار تومان پایین آمد، البته رقم نهایی روز سه‌شنبه 2 هزار تومان بالاتر از روز دوشنبه بود، هر چند که عدم کاهش دلار می‌توانست به رشد بیشتر سکه منجر شود.

    به گفته فعالان، سکون قیمتی دلار در روز دوشنبه و ناتوانی آن برای شکستن محدوده 3هزار و 640 تومان موجب شد که معامله‌گران بازار ارز در موقعیت فروش قرار بگیرند. در نتیجه، تقویت سمت عرضه و کاهش تحرکات خریداران ارزی موجب شد که دومین افت دلار در هفته جاری رقم بخورد. البته معامله‌گران در ساعات انتهایی روز بار دیگر در موقعیت خرید قرار گرفتند که منجر به بازگشت دلار به محدوده 3 هزار و 630 تومان شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها