عصر خودرو

عملکرد کارگزاری‌ها در بهمن ۹۸ نشان می‌دهد؛

جهش بی‌سابقه سود واسطه‌های بورسی

عصر بازار- بورس تهران درحالی با ثبت بازدهی ۱۷درصدی در بهمن ماه بهترین عملکرد ماهانه در سال ۹۸ را به ثبت رساند که کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه نیز با جهش بی‌سابقه معاملات، رکوردی جدید را در کارنامه خود ثبت کردند. بر این اساس عملکرد بهمن ماه واسطه‌های بورسی نشان از ثبت معاملات بیش از ۱۶۵هزار میلیارد تومانی دارد که در مقایسه با عملکرد ماه ماقبل آن (دی ماه) رشد ۲۸درصدی و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (بهمن ماه سال ۹۷) رشد بی‌سابقه‌ای در حدود ۹ برابری را تجربه کرده است.

جهش بی‌سابقه سود واسطه‌های بورسی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی‌ها نشان می‌دهد تداوم ورود نقدینگی به بورس سبب شد تا ارزش معاملات خرد سهام در بهمن ماه به اوج تاریخی خود برسد. بر این اساس در ماه گذشته میانگین روزانه ارزش معاملات خرد سهام با رشد بیش از 40 درصدی نسبت به ماه پیش از آن از 3700 میلیارد تومان عبور کرد. این موضوع جایی جذاب‌تر می‌شود که متغیر مذکور را با سال 97 مقایسه کنیم. براساس اطلاعات موجود، در سال گذشته به‌طور میانگین روزانه کمتر از 500 میلیارد تومان نقدینگی در بورس تهران گردش داشت. این متغیر اما در سال 98 با رشد 681 درصدی همراه شد که به وضوح نشان‌دهنده جریان پرقدرت نقدینگی در معاملات سهام است. در همین راستا کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه نیز همگام با رشد مزبور، رکوردشکن ظاهر شدند. البته در رشد معاملات واسطه‌های بورسی نباید نقش دیگر فاکتورهای مهم از جمله ورود سهامداران جدید به بازار و صدور کدهای جدید را نادیده گرفت. بر این اساس در ماه گذشته شاهد صدور 154هزار کد جدید در بازار سرمایه بودیم. در واقع بازدهی در حدود 200درصدی بورس در سال‌جاری، انگیزه بالایی برای دریافت کد بورسی ایجاد کرده است. بسیاری از مردم که تا پیش از این اطلاعاتی درباره روش‌های سرمایه‌گذاری نداشتند، اکنون نه تنها برای خودشان،‌ بلکه برای افراد خانواده و دوستانشان نیز به‌دنبال دریافت کد بورسی هستند. به‌طوری‌که تا قبل از شیوع بیماری کرونا در کشور شاهد تشکیل صف‌های طویل برای دریافت کد بورسی از سوی تازه‌واردان به بازار بودیم. امری که بعضا سبب می‌شد تا برای دریافت کد بورسی‌، یک روز کامل در صف کارگزاری به سر برند. بنابراین، معاملات کارگزاری‌ها نیز با ورود این افراد جدید و نقدینگی ورودی از سمت آنها، رشد چشمگیری را تجربه کرد.

    عملکرد کارگزاری‌ها در یک نگاه
    بررسی روند معاملات به ثبت رسیده توسط 106 شرکت کارگزاری فعال در بازار سرمایه نشان از آن دارد که نهادهای مزبور در بهمن ماه سال 98، دادوستد 165هزار و 300میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند. این درحالی است که با توجه به خرید و فروش 128هزار و 700میلیارد تومانی کارگزاری‌ها در دی ماه امسال، رونق قابل‌توجهی در عملکرد آنها مشاهده می‌شود. به‌طوری‌که رشد 28درصدی معاملات این نهادهای مالی در ماه گذشته به ثبت رسید. این آمار زمانی جالب‌تر می‌شود که با عملکرد مدت مشابه سال قبل کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه مقایسه شود. بر این اساس معاملات صورت‌گرفته از سوی کارگزاری‌های فعال در بهمن ماه سال 97، نشان از آن دارد که این نهادهای مالی در بهمن ماه سال قبل خرید و فروشی در محدوده 19هزار میلیارد تومان را در کارنامه خود ثبت کردند. جزئیات بیشتر عملکرد بهمن ماه سال 97 این نهادهای مالی را می‌توانید درگزارشی که با عنوان «بازتاب سرمای بهمن در عملکرد واسطه‌های بورسی» منتشر کرد، مطالعه کنید. به این ترتیب مشاهده می‌شود که عملکرد این نهادهای مالی در دو بازه زمانی، 8/7 برابر شده است.

    رصد عملکرد ماهانه
    همان‌طور که اشاره شد بررسی‌ها نشان از ثبت عملکردی درخشان از سوی کارگزاری‌های فعال در بازار سهام طی معاملات ماه گذشته داشته است. پیش از این بیشترین میزان خرید و فروش این نهادهای مالی در سال 98 مربوط به عملکرد دی ماه و خرید و فروش 128هزار و 700میلیارد تومانی آنها بود. همچنین در مهرماه نیز ثبت دادوستد حدود 87 هزار میلیارد تومانی داشتند و پس از آن کارگزاران در آذر بیشترین رقم خرید و فروش‌ها را تجربه کرده‌اند. امری که با دادوستد 86هزار و 400میلیارد تومانی این نهادهای مالی دنبال شد. رصد دقیق‌تر خرید و فروش‌ این واسطه‌های بورسی در سال‌جاری نیز نشان می‌دهد که بهار 98 با معاملات 144/7 هزار میلیارد تومانی کارگزاری‌ها آغاز شد. این رقم در تابستان به 171/7 هزار میلیارد تومان افزایش یافت و در نهایت پاییز به 222/5 هزار میلیارد تومان رسید. رکوردی که مرهون دو ماه مهر و آذر 98 بود. به این ترتیب دوره 11ماهه نخست سال‌جاری با مبادلات 833هزار میلیارد تومانی واسطه‌های بورسی پایان یافت. حال به‌نظر می‌رسد با توجه به رکوردشکنی واسطه‌های بورسی در بهمن، عملکردی بی‌سابقه را در زمستان 98 از این نهادهای مالی شاهد باشیم.

    جزئیات بیشتر از عملکرد بهمن 98
    بررسی دقیق‌تر عملکرد کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه نشان می‌دهد این نهادهای مالی در ماه گذشته درحالی خرید و فروش 165/3 هزار میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند که بیش از 112هزار میلیارد تومان از این رقم یعنی معادل 68 درصد در اختیار معاملات آنلاین بوده است. همچنین 53 هزار میلیارد تومان دیگر نیز حجم معاملات عادی در این نهادهای مالی بوده و مابقی به معاملات عمده اختصاص داشته است.  در این میان طبق روال دوره‌های قبل، درصد بالایی از خرید و فروش‌ها تنها در انحصار چند کارگزاری بود. به‌طوری‌که 10کارگزاری برتر توانستند 48درصد از کل معاملات ماه گذشته را به خرید و فروش‌های خود اختصاص دهند.

    در صدر این خرید و فروش‌ها نیز همچنان کارگزاری مفید قرار دارد. ارزش معاملات کارگزاری مفید در ماه گذشته به بیش از 27‌هزار و 300میلیارد تومان رسید تا این کارگزاری به تنهایی 16/5 درصد از کل معاملات این نهادهای مالی را در بهمن به خود اختصاص دهد. در ادامه این روند نیز کارگزاری آگاه توانست بیش از 10/7 درصد از کل معاملات کارگزاری‌ها را در ماه گذشته به خود اختصاص دهد که این حجم از معاملات، خرید و فروشی در حدود 17/7 هزار میلیارد تومان بود. این درحالی است که دیگر کارگزاری‌های برتر با اختلاف بسیار زیادی از این دو نهاد مالی قرار گرفتند. به‌طوری‌که کارگزاری فارابی هر چند توانست رتبه سوم برترین کارگزاری در بهمن‌ماه را کسب کند ولی داد‌و‌ستد آن تنها معادل 5/7 هزار میلیارد تومان بود که سهم 3/5 درصدی از کل مبادلات کارگزاری‌ها در ماه گذشته بود. شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد نیز توانست با معامله 5/2 هزار میلیارد تومانی، 3/1درصد از کل معاملات را کسب کند و در رتبه چهارم قرار گیرد. در ادامه دیگر کارگزاری‌های برتر بهمن ماه، پنج کارگزاری شرکت مبین سرمایه، حافظ، صبا تامین، بانک صنعت و معدن و نهایت‌نگر قرار داشتند که هر کدام حدود 2درصد از کل معاملات این ماه را کسب کردند.

    نگاهی دقیق‌تر به برترین‌ها
    بررسی برترین‌ کارگزاری‌ها در این ماه نشان از آن دارد که طبق روال دوره‌های قبل، درصد بالایی از خرید و فروش‌ها تنها در انحصار چند کارگزاری بود؛ به‌طوری‌که 48درصد از مجموع معاملات این ماه تنها از کانال 10کارگزاری صورت گرفت. همان‌طور که عنوان شد در صدر این خرید و فروش‌ها نیز کارگزاری مفید بیشترین حجم از کل معاملات را به خود اختصاص دادند. به‌طوری‌که این کارگزاری به تنهایی بیش از 16/5 درصد از کل معاملات ثبت شده را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات کارگزاری مفید بیش از 27‌هزار و 300 میلیارد تومان بود. البته بخش عمده‌ای از معاملات این کارگزاری به دادوستد الکترونیک تعلق داشت. به‌طوری‌که 26هزار میلیارد تومان معاملات آنلاین در کارنامه بهمن‌‌ماه کارگزاری مفید به ثبت رسید. همچنین 1/1هزار میلیارد میلیارد تومان نیز سهم معاملات عادی در کارگزاری مفید بوده است. این کارگزاری 15میلیارد تومان نیز معامله عمده‌ در ماه گذشته داشت.  رتبه دوم برترین کارگزاری در بهمن ‌ماه به کارگزاری آگاه تعلق گرفت. این کارگزاری با اختصاص 10/7 درصد از کل معاملات، خرید و فروش 17 هزار و 700میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کرد. کارگزاری آگاه نیز بخش عمده‌ای از مبادلات را به خرید و فروش‌های آنلاین اختصاص داده که با معامله 16/6 هزار میلیارد تومان دنبال شد. همچنین بیش از یک هزار میلیارد تومان سهم معاملات عادی در کارگزاری آگاه بوده است.  همان‌طور که عنوان شد کارگزاری فارابی با معامله 5/7هزار میلیارد تومان و کارگزاری بانک پاسارگاد نیز با دادوستد 5/2 هزار میلیارد تومانی در فهرست برترین کارگزاری‌ها در ماه گذشته قرار گرفتند. در این میان از معاملات ثبت شده در کارگزاری فارابی، بخش عمده‌ای به معاملات آنلاین تعلق داشت. به‌طوری‌که 5هزار و 200میلیارد تومان از کل دادوستدهای آن به معاملات برخط تعلق داشت.

    برچسب ها