عصر خودرو

کارشناسان مطرح کردند

نفت ارزان به رشد اقتصاد جهان کمک می‌کند

عصر بازار- اقتصاددان ها بر سر تاثیر افت قیمت نفت بر اقتصاد جهانی اختلاف نظر دارند و به اعتقاد برخی کارشناسان نفت ارزان مردم را به مصرف بیشتر تشویق می کند.

نفت ارزان به رشد اقتصاد جهان کمک می‌کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، اقتصاددانان هنوز مشغول بحث های داغ در این باره هستند که آیا افت قیمت نفت در مجموع برای اقتصادهای پیشرفته تاثیری مثبت داشته یا نه.

    اقتصاددانان خوش بین استدلال می کنند که نفت ارزان برای مصرف کنندگان و بنگاه های تجاری حساس به قیمت کالاها اتفاقی مثبت بوده، در حالی که اقتصاددانان بدبین به آسیب دیدن سرمایه گذاری در بخش انرژی و تاثیرات جانبی احتمالی آن به سیستم مالی اشاره می کنند.

    اما در یادداشت جدیدی که توسط شعبه بانک آمریکا مریل لینچ در سانفرانسیسکو منتشر شده، تصویری بسیار جامع تر از نوسانات بازار نفت ترسیم و استدلال شده است که افت ادامه دار قیمت نفت «سالانه 3 تریلیون دلار پول از تولید کنندگان به مصرف کنندگان جهانی بر خواهد گرداند و زمینه را برای یکی از بزرگترین جابجایی ثروت های تاریخ بشر فراهم خواهد ساخت.»

    تحلیلگران این شعبه از بانک آمریکا قبلا گفته بودند که افت قیمت نفت تاثیری مثبت بر میزان تقاضا داشته و اگر قیمت ها بالا نرود، می تواند موجب رشد حتی سریعتر تقاضا شود.

    بر اساس این یادداشت: «اگر قیمت متوسط هر بشکه نفت در طی 5 سال آینده 40 دلار باقی بماند، میزان تقاضا سالانه 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.»

    در عین حال، بانک آمریکا اثر افت قیمت نفت در بازارهای نوظهور که اخیرا شاهد رشد اقتصادی ناامید کننده ای بوده اند، را  ایجاد پتانسیل رشد عظیم در زمینه افزایش میزان استفاده از خودرو و رشد مصرف می داند.

    برای مثال در چین، یعنی کشوری که به گفته استراتژیست ها افت قیمت نفت به افزایش فروش خودروهای شاسی بلند کمک کرده، «افت قیمت انرژی در حال تشویق مصرف کنندگان چینی برای خرید خودروهای بزرگتر است. فروش خودروهای شاسی بلند در سه ماهه پایانه سال 2015 در چین نسبت به یک سال قبل 60 درصد افزایش داشت، در حالی که رشد فروش کلی خودروهای مسافری در این کشور 22 درصد بود.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو