عصر خودرو

وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

توافق با ایرباس برای خرید قطعات هواپیمای ساخت ایران

عصر بازار- وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توافق اخیر ایران با شرکت هواپیماساز ایرباس یک قرارداد بسیار مهم و تاثیرگذار به حساب می‌آید، اعلام کرد: در کنار خرید هواپیما، ایرباس متعهد شده با تقویت صنعت قطعه‌سازی ایران از کشورمان قطعه هواپیما خریداری کند.

توافق با ایرباس برای خرید قطعات هواپیمای ساخت ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، عباس آخوندی با بیان این مطلب تصریح کرد: آنچه که با شرکت ایرباس بسته شده یک پیش‌قرارداد است زیرا از عمر اجرایی شدن برجام تنها حدود دو هفته گذشته و تصور اینکه در چنین زمانی قراردادی با حجم مالی بیش از 10 میلیارد دلار به طور کامل بسته شود، گزافه خواهد بود.

    وی ادامه داد: ما تلاش کردیم در جریان مذاکرات با ایرباس تمام شرایط مدنظر ایران را پیگیری کنیم تا پس از حدود 20 روزی که دو طرف زمان برای پیگیری مجوزهای لازم و مراحل حقوقی دارند کار به شکل عملی اجرایی شود.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مذاکرات ایران با ایرباس برای فعال شدن مرکز تعمیر و اورهال هواپیماهای این شرکت در تهران عنوان کرد: خوشبختانه در این زمینه مذاکرات موفقیت‌هایی داشته است و در کنار آن نیز با ایرباس توافق کردیم که ضمن کمک به صنعت ساخت و ساز قطعه، هواپیما در ایران در جریان این توافق از قطعه‌سازان فعال در صنعت هوایی ایران قطعات هواپیما خریده و از این طریق محصولات ایران را در عرصه ناوبری جهان فعال کند.

    آخوندی به مذاکرات اخیر ایران‌ایر با شرکت ATR برای خرید 20 فروند هواپیمای مسافرتی جدید اظهار کرد: این هواپیماها که تعداد مسافر پایینی دارند تنها به منظور تقویت فرودگاه‌ها و مناطق کوچک کشور در دستور کار قرار می‌گیرند زیرا در حال حاضر وضعیت تعادل تاسیسات هوانوردی کشور چندان جالب نیست.

    وی ادامه داد: در حال حاضر از 54 فرودگاه فعال در ایران 80 درصد پروازها از هشت فرودگاه و 80 درصد پروازهای بین‌المللی از سه فرودگاه انجام می‌شود. همچنین فرودگاه امام به تنهایی درآمدی معادل با تمام 53 فرودگاه فعال کشور دارد. ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که این وضعیت برهم ریخته و برای مناطق کوچک کشور فرودگاه‌هایی فعال به وجود بیاوریم.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برنامه‌ریزی کرده‌ایم ایران را به شش منطقه هوانوردی مجزا تقسیم کنیم، تاکید کرد: در این راستا باید ناوگانی که توانایی مسافرگیری پایینی داشته و برای این فرودگاه‌های کوچک امکان استفاده دارند وارد کشور کنیم که قرارداد اخیر با این شرکت ایتالیایی در این راستا امضا شده است.

    آخوندی با بیان اینکه ناوگان هوایی ایران نیاز به تحول جدی دارد تا قدرت مرکزی ایران در منطقه به این وسیله تضمین شود، اظهار کرد: اینکه ما از سال 90 تا 93 بیش از 12 میلیارد دلار از ایرلاین‌های خارجی بلیط خریده‌ایم، نشان‌دهنده برهم خوردن این تعادل و لزوم برنامه‌ریزی برای بهبود اوضاع ناوگان است. ایران‌ایر در طول یکسال حدود چهار میلیون مسافر بین‌المللی را جابه‌جا کرده این در حالی است که سهم ایرلاین‌های جنوب خلیج فارس 88 میلیون مسافر بوده است.

    وی خاطرنشان کرد: قرارداد اخیر با شرکت ایرباس به این منظور تنظیم شده که ایران‌ایر توان رقابت با شرکت‌های هواپیمایی منطقه را داشته باشد تا لااقل بخشی از این ارزی که به طور سالانه مسافران ایرانی به ایرلاین‌های خارجی می‌دهند، کنترل شود. اگر چند ماه قبل به ورود یک ایرباس 180 با خلبان ایرانی به کشور افتخار می‌کردیم حالا با افتخار اعلام می‌کنیم که ناوگان هوایی ایران در سال‌های آینده 12 فروند از این هواپیمای غول‌پیکر را در خود خواهد داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها