عصر خودرو

شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر ( اماکو) در یادداشتی بررسی کرد:

عاملی مهمتر از رفع تحریمها دلیل رشد بازار در پسابرجام ؛ موج جدید افزایش سرمایه ها

عصر بازار- با اجرایی شدن برجام به نظر می رسد بسیاری از صنایعی که از رفع تحریم ها منتفع میشوند، آماده هستند تا برای استفاده از شرایط پسابرجام شروع به افزایش سرمایه کنند.

عاملی مهمتر از رفع تحریمها دلیل رشد بازار در پسابرجام ؛ موج جدید افزایش سرمایه ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، اگرچه در پسابرجام امید همگان به سرمایه گذاری خارجی دوخته شده است اما کلید رشد بازار در داخل کشور قرار دارد. سرمایه گذرای خارجی تضمین کننده رشد بازار در میان مدت و بلند مدت است و در کوتاه مدت تنها مقداری p/e بازار را افزایش خواهد داد و بر سودآوری شرکتها تاثیری نخواهد داشت. رفع رکود داخلی میتواند باعث رشد سود شرکتها و افزایش اقبال به آنها شود. در واقع، پسابرجام بستر رشد بازار است و نه دلیل آن! برای رشد مداوم باید سودآوری شرکتها افزایش یابد که این مهم نیاز به نقدینگی در داخل شرکتها و وجود تقاضا در محیط بیرونی آنهاست. اما هنوز تا افزایش تولید و بهبود تقاضا فاصله داریم، لذا بعد از برجام عامل تعیین کننده رشد بازار ( خصوصا در میان مدت و تا اواسط سال 95) افزایش سرمایه شرکتها و اقدامات آنها برای تجدید ساختار ترازنامه است که باعث تغییرات قیمتی قابل توجهی بر سهام این شرکتها خواهد شد.

    با اجرایی شدن برجام به نظر می رسد بسیاری از صنایعی که از رفع تحریم ها منتفع میشوند، آماده هستند تا برای استفاده از شرایط پسابرجام شروع به افزایش سرمایه کنند. بسیاری از شرکتها به این فکر افتاده اند تا علاوه بر استفاده از شرایط بوجود آمده جهت تجدید ارزیابی داراییها از محل آورده نقدی و مطالبات نیز اقدام به افزایش سرمایه کنند و بدین ترتیب نقدینگی لازم برای نوسازی خط تولید، اصلاح ساختار مالی و سرمایه در گردش را تامین کنند. برخی از نمادها نیز به دلایل ساختاری بازار سرمایه و برای باقی ماندن در تابلوی بورس باید سرمایه خود را افزایش دهند و به حد قابل قبول طبق قانون برسانند. تحولات داخلی و بازارهای جهانی نیز همچنان عامل تاثیرگذاری بر بازار سرمایه تلقی میشود.  بنابراین آینده بازار سرمایه در پسابرجام را میتوان اینگونه برشمرد:

    1.    بسیاری از صنایع شروع به نوسازی ماشین آلات و تجهیزات خواهند کرد و در سطحی گسترده اقدام به واردات قطعات و مواد اولیه خواهند نمود. با توجه به مشکل نقدینگی موجود در شرکتها، منابع لازم برای این موضوع با افزایش سرمایه های قابل توجه صورت خواهد پذیرفت. اما گروه هایی که پتانسیل منتفع شدن از این موضوع را دارند عبارتند از: گروه تجهیزات، گروه رایانه، گروه خودرویی و قطعات ( مقداری ریسکی تر از بقیه هستند)، گروه پالایشگاهی، گروه حمل و نقل، بخش عمده ای از نمادهای پتروشیمی ، گروه ماشین آلات برقی و ماشین آلات و تجهیزات.

    2.    قیمت جهانی نفت بر اثر احتمال توافق عربستان و روسیه برای کاهش تولید در مدار بازگشت قیمتی قرار گرفته است. احیای قیمت نفت میتواند مانند کاتالیزوری رشد بازار را برای مدت طولانی تری بهبود ببخشد. قیمتهای جهانی فلزات مقداری بهبود یافته است البته با توجه به در پیش بودن تعطیلات سال نو چینی، در اواخر بهمن و اسفند ماه امکان تضعیف تقاضا وجود دارد. اما باید توجه کرد که شرکتها حالا گزینه ای به نام فروش بیشتر را دارند. بنابراین اگرچه قیمتها هنوز پایین است اما امکان فروش مقدار بیشتری از محصولات وجود خواهد داشت.

    3.    کاهش نرخ سود که احتمالا در سال 95 انجام خواهد شد می‌تواند بازار را برای یک دوره یکساله وارد فضای رشد کند و بخشی از نقدینگی را به سمت بازار بورس که اینک جذاب به نظر می رسد هدایت کند. نباید فراموش کرد که خروج پول از بانک همواره باعث سرایت آن به سایر بازارها از جمله ارز و مسکن و طلا میشود. با توجه به سیاستهای انبساطی در حوزه مسکن احتمال رونق این بازار در سال 95 بالا ارزیابی میشود. این بازار میتواند به عنوان رقیب بورس عمل کند اما نمی‌تواند مانع از رشد میان مدت و بلند مدت بازار شود. در ضمن کاهش نرخ پول به معنای کاهش نرخ هزینه منابع برای بانکها است و باعث افزایش حاشیه سود بانکها در بلند مدت می شود. کاهش نرخ سود بانکی باعث بهتر شدن شرایط رقابتی شرکتهای لیزینگ نیز خواهد شد و این نمادها را برای یک دوره بلند مدت و میان مدت با اقبال روبرو خواهد کرد.

    4.    بسیار از نمادهای کوچک و زیانده نیز اقدام به افزایش سرمایه های سنگین خواهند کرد تا ضمن اصلاح ساختار های مالی خود، بتوانند شناوری سهام خود را افزایش دهند، سهام خود را رقیق کنند و شرایط باقی ماندن در بورس را نیز احراز کنند.

    بنابراین اگرچه در پسابرجام امید همگان به سرمایه گذاری خارجی دوخته شده است اما کلید رشد بازار در داخل کشور قرار دارد. سرمایه گذرای خارجی تضمین کننده رشد بازار در میان مدت و بلند مدت است و در کوتاه مدت تنها مقداری p/e بازار را افزایش خواهد داد و بر سودآوری شرکتها تاثیری نخواهد داشت. رفع رکود داخلی میتواند باعث رشد سود شرکتها و افزایش اقبال به آنها شود. در واقع پسابرجام بستر رشد است و نه دلیل آن! برای رشد مداوم باید سودآوری شرکتها افزایش یابد که این مهم نیاز به نقدینگی در داخل شرکتها و وجود تقاضا در محیط بیرونی آنهاست. اما هنوز تا افزایش تولید و بهبود تقاضا فاصله داریم، لذا بعد از برجام عامل تعیین کننده رشد بازار ( خصوصا در میان مدت و تا اواسط سال 95) افزایش سرمایه شرکتها و اقدامات آنها برای تجدید ساختار ترازنامه است که باعث تغییرات قیمتی قابل توجهی بر سهام این شرکتها خواهد شد.

    نکاتی که نباید آنها را فراموش کرد:

    ·     در این بین باید دقت کنید که برخی سهام زیانده و فاقد چشم انداز مثبت نیز در بورس وجود دارند که افزایش سرمایه آنها ممکن است توسط بورس تایید نشود و در بسیاری از مواقع حتی بعد از تایید نیز مبالغ حاصل از افزایش سرمایه را صرف پرداخت بدهیها و یا هزینه های جاری شرکت می‌کنند. بنابراین بهتر است در هر افزایش سرمایه ای شرکت نکنید.

    ·     در بین گروه هایی که در پسابرجام مورد استقبال قرار میگیرند، بهتر است سراغ سهام بنیادی باشید و یا سهامی که حداقل زیان انباشته نداشته باشند. اگرچه در کوتاه مدت همه سهام گروه رشد میکنند اما در میان مدت و بلند مدت و در زمان اعلام سود در گزارشهای بعدی راه این شرکتها به مرور از یکدیگر جدا می شود و شاهد اختلاف قیمتی این نمادها خواهیم بود.

    ·     شرکتهای با p/e پایینتر توان رشد بیشتری خواهند داشت. بهتر است تا حد ممکن در گروه های مورد اشاره به دنبال سهام با p/e پایین باشید.

    ·     همزمان با رشد بازار مقداری هیجان و التهاب نیز در بازار بوجود می آید. مراقب خریدهای هیجانی باشید زیرا در بلند مدت باعث سوخت پول و از دست رفتن فرصت رشد پورتفوی شما می شود.

    ·     در حال حاضر نقدینگی بازار در چند گروه محبوس شده است به نظر می رسد رفته رفته شاهد توزیع بهتر نقدینگی در گروه های مختلف بازار باشیم. بنابراین مراقب گروههایی که رشد قیمتی فزاینده داشته اند باشید.

    برگرفته از پورتال تحلیل و مشاوره سرمایه گذاری شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر ( اماکو)

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها