عصر خودرو

تأمین مالی صد درصدی توسط فاینانسر

جزئیات خرید ۲۰ فروند ATR از کمپانی زیرمجموعه ایرباس

تحویل ۲ تا ۴ فروند از اواخر سال ۲۰۱۶

عصر بازار- مدیرعامل ایران‌‌ ایر با بیان اینکه قرارداد خرید ۲۰ فروند ATR کمتر از یک میلیارد یورو است، از تحویل ۲ تا ۴ فروند آن از اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی خبر داد و گفت: صد درصد منابع مالی خرید این ATR ها توسط فاینانسر تأمین می‌شود.

جزئیات خرید ۲۰ فروند ATR از کمپانی زیرمجموعه ایرباس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، فرهاد پرورش با اشاره به دیدار شب گذشته خود با مدیرعامل ایرباس گروپ و مدیرعامل شرکت هواپیماسازی ATR ایتالیا اظهار داشت: 50 درصد سهام ATR در اختیار ایرباس است و به همین دلیل شب گذشته مدیرعامل ایرباس و مدیرعامل ATR با اینجانب دیدار داشتند و درباره خرید 20 فروند هواپیمای ATR مواردی مطرح شد.

    وی ادامه داد: در دوران برنامه جامع اقدام مشترک رایزنی‌هایی برای خرید هواپیما از کمپانی‌های مختلف داشتیم، ضمن آن که برنامه داشتیم هواپیماهای مناسب برای شهرهای کوچک در فرودگاه‌هایی که کمتر پرواز دارند و همیشه مورد درخواست مردم، استانداران و نمایندگان مجلس بود، تهیه شود.

    پرورش ادامه داد: طبق دستور وزیر راه و شهرسازی برای خرید هواپیماهای کوچک پیگیری‌ها انجام شد تا هواپیماهای کوچک‌تر با برد کمتر که در تعریف بازرگانی ایرلاین‌ها برای «پروازهای درون استانی» استفاده می‌شود، تهیه شود؛ این هواپیماها در پروازهای مشهد - بیرجند، کرمان - سرچشمه و یا شیراز - لار به کار گرفته شود تا مشکل استان‌های مذکور نیز از نظر پروازی رفع شود.

    مدیرعامل ایران‌‌ ایر افزود: یک عده از این هواپیماهای مناسب کوچک برد، هواپیمای ATR بود که قبلاً شرکت هواپیمایی آسمان از آن استفاده کرده و رضایت داشت، ضمن آنکه مناسب شرایط جغرافیایی ایران است.

    وی بیان کرد: در این راستا مذاکرات با شرکت ATR ایتالیا انجام شد و توافقات اولیه به دست آمد، بدین ترتیب 20 فروند هواپیمای ATR  در دوره  3 تا 4 ساله تحویل خواهیم گرفت.

    پرورش ادامه داد: در گام اول 2 تا 4 فروند از این هواپیما در پایان سال 2016 تحویل هما می‌شود.

    مدیرعامل ایران‌‌ ایر افزود: مقرر شده است شرکت ATR صد درصد فاینانس خرید این هواپیماها را تأمین کند که از طریق بانک‌های خارجی و در قالب اجاره و اجاره به شرط تملیک خواهد بود.

    وی ادامه داد: در گام اول در این توافق‌نامه مقرر شد 20 فروند هواپیما خریداری کنیم و در صورت تمایل هما 20 فروند دیگر در دوره پنج ساله و در سالهای آتی خریداری خواهد شد.

    پرورش با بیان اینکه این هواپیماهای کوچک 70 نفر ظرفیت دارند، گفت: هواپیمای مذکور برای باندهای کوتاه است و تجهیزات فرودگاهی زیادی نمی‌خواهد و با امکانات کم به پرواز در می‌آیند و به عنوان هواپیمای ملخی در ناوگان هوایی کشورها پرواز می‌کنند.

    مدیرعامل ایران‌‌ ایر افزود: مقرر شده است صد درصد منابع مالی این ATR از طریق فاینانس شرکت سازنده تأمین شود، البته اگر بانک‌های خارجی و صندوق توسعه ملی ظرفیتی داشته باشند، تلاش می‌کنیم در قالب نقدینگی بخشی از سهم هما را پرداخت کنیم.

    وی با بیان اینکه سود این تسهیلات فاینانس بین 1.5 تا حداکثر 4 درصد خواهد بود بسته به نوع قرارداد کمپانی سازنده با شرکت خریدار نرخ سود متفاوت است.

    وی به جلسه سال گذشته با مدیرعامل ایرباس گروپ و مدیرعامل ATR اشاره کرد و گفت: 50 درصد سهام ATR در اختیار ایرباس است و پس از آنکه ظهر روز گذشته تفاهم‌نامه اولیه خرید ATR ها به امضا رسید، بعد از ظهر نیز مدیرعامل ایرباس گروپ به ایران آمد و شب گذشته تفاهماتی در این باره داشتیم.

    پرورش افزود: مدیرعامل ایرباس گروپ در واقع مدیرعامل ایرباس، هلی‌کوپتری ایرباس و ارتباطات ایرباس است.

    مدیرعامل ایران‌‌ ایر ادامه داد: در هر دو توافق‌نامه خرید ایرباس‌ها و ATR ها مقرر شده است کمپانی سازنده در بخش آموزشی و زیرساختی به ما کمک کند.

    وی افزود: همچنین مقرر شد شرکت ایرباس و ATR چندین نفر دانشجو از بین متخصصان هما در رشته MDA جذب کنند تا آموزش‌ لازم را به این دانشجویان که در واقع متخصصان هما هستند، انجام شود؛ این دانشجویان به مرکز آکادمی ایرباس می‌روند و آموزش می‌بینند.

    پرورش ادامه داد: همچنین مقرر شده است در بخش نصب سیمولاتور (شبیه‌ساز پرواز) کمپانی ایرباس و ATR از ایران ایر پشتیبانی کند و این سیستم را در اختیار ما قرار دهند.

    مدیرعامل ایران‌‌ ایر در پاسخ به این سؤال که میزان قرارداد خرید 20 فروند ATR یک میلیارد یورو است،‌ توضیح داد: این رقم، رقم کاتالوک‌پرایس است و قیمتی که ما توافق کرده‌ایم بسیار کمتر از این رقم است.

    بنا بر این گزارش شنیده‌ها حاکی از آن است که رقم قرارداد ایران ایر با شرکت ATR ایتالیا برای خرید این 20 فروند هواپیما حدود 400 میلیون یورو است.

    پرورش بیان کرد: قیمت یک میلیارد یورو که به عنوان رقم قرارداد هما با ATR برای این 20 فروند هواپیما در نظر گرفته شده است، قیمت واقعی نیست و همان قیمت کاتالوک‌پرایس است؛ در واقع رقم کاتالوک پرایس برای فاینانس و سود، سرمایه‌گذاری و اعتبار از سوی شرکت سازنده عنوان می‌شود.

    مدیرعامل ایران‌‌ ایر با بیان اینکه این موضوع مربوط به آپشن‌ها نیست، گفت: آپشن‌ها در هواپیمایی مثل ایرباس بیش از یک میلیون یورو تفاوت قیمت ایجاد نمی‌کند.

    وی ادامه داد: اما در هواپیمای ایرباس 380 به دلیل پهن پیکر بودن این هواپیما سیستم‌های ناوبری در آپشن‌ها را می‌توان تا 14 تا 15 میلیون دلار تغییر داد و تجهیزات نصب کرد.

    بنا بر این گزارش، روز گذشته توافق‌نامه خرید 20 فروند هواپیمای ATR بین ایران ایر و شرکت ATR ایتالیا در تهران به امضا رسید.

    همچنین شب گذشته مدیرعامل ایرباس گروپ و مدیرعامل ATR در تهران با مدیرعامل ایران ایر درباره این قرارداد دیدار کردند و توافقاتی حاصل شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها