عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

تغییر مسیر بازار سرمایه در معاملات هفته جاری

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: نکته مهمی که باید در معاملات بازار در هفته جاری مورد توجه قرار گیرد، قوانین جدید و دستورالعمل ابلاغ شده در زمینه حجم مبنا است البته این تصمیم بسیار دیر گرفته شده است.

تغییر مسیر بازار سرمایه در معاملات هفته جاری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، هفته گذشته با ورود ایران در لیست سیاه FATF شاهد روند پر فراز و نشیبی در همه بازارهای سرمایه‌گذاری حاضر در ایران بودیم و این اقدام باعث شد تا نخستین روز هفته گذشته با افزایش قیمت طلا و سکه در بازار و نیز افت شدید شاخص بورس همراه شود.

    شنبه هفته گذشته بازار سرمایه آغاز پر تب و تابی را تجربه کرد، به گونه‌ای که در نخستین دقایق معاملات بیش از ١١ هزار واحد کاهش یافت و زمینه ترس در بین سهامداران حاضر در بازار سرمایه را فراهم کرد.

    اما طولی نکشید سرمایه گذاران فرصت کاهش شدید قیمت سهام در بازار را مغتنم شماردند و این فرصت را به عنوان بهترین زمان برای خرید سهام دانستند.

    ورود گسترده حجم نقدینگی در بازار سرمایه باعث شد تا هیجان فروش و افت شاخص بورس در بازار برچیده شود و بازار  به واسطه ورود دوباره نقدینگی به مرور در مسیر افزایشی قرار گیرد.

    این روند افزایشی بازار سرمایه در کنار دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری در چند روز متوالی و تا پایان هفته گذشته ادامه دار بود، تا جایی که اتمام معاملات روز چهارشنبه بورس و محاسبات صورت گرفته نشانگر رشد حدود ١۰ درصدی شاخص بورس در هفته نخست اسفند ماه بود.

    با وجود رشد حدود ١۰ درصدی بازار سرمایه و ورود شاخص بورس به کانال نیم میلیونی اما باز هم این بازار نتوانست از دیگر بازارها سبقت بگیرد و بازار سرمایه در معاملات هفته گذشته از نظر بازدهی، کمترین بازدهی را نسبت به دیگر بازارهای موازی مانند طلا و ارز به دست آورد.

    براساس آمار موجود طلا و سکه با ١٣ درصد و دلار با ١۰ درصد بازدهی، بیشترین بازدهی را نسبت به بورس در معاملات هفته گذشته بازار کسب کردند.

    در پنج روز معاملات هفته‌ گذشته، شاخص بورس 45 هزار و 640 واحد افزایش داشت؛ شاخص کل در پایان روز چهارشنبه (30 بهمن) با عدد 478 هزار و 754 واحد به معاملات پایان داد که این رقم در روز چهارشنبه (هفتم اسفند ماه) به عدد 524 هزار و 394 واحد رسید.

    اصلاح در بازار هفته جاری

    امیرعلی امیرباقری به روند معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت اشاره و بیان کرد: بازار سرمایه هفته گذشته رشد چشمگیر شاخص بورس را تجربه کرد که این رشد را مدیون سهم‌های بزرگ و گروه‌های جا مانده از رشد بازار بود، هر چند که به دنبال این روند افزایشی برخی از سهم‌های کوچک هم به رشد خود ادامه دادند.

    وی تورم انتظاری را به عنوان مهمترین عامل تاثیرگذار بر رشد شاخص بورس مطرح کرد و افزود: ورود سرمایه‌های سرمایه‌گذاران خرد و تازه وارد به بازار سرمایه به عنوان دلیل عمده رشد بازار سرمایه محسوب می‌شود، این قشر از سرمایه‌گذاران با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده در بازار ارز و دیگر بازارها راهی جز ورود سرمایه به بورس نداشتند که این موضوع باعث رشد قیمت سهام در بازار شد.

    امیرباقری با بیان اینکه نکته مهمی که باید در بازار هفته جاری مورد توجه قرار گیرد قوانین جدید و دستورالعمل ابلاغ شده در زمینه حجم مبنا است که بسیار دیر تصمیم اجرایی آن اتخاذ شد، گفت: این دستورالعمل می‌تواند تا حدودی منجر به اصلاح سهام کوچک بازار شود که با سرمایه اندک، رشد قیمتی چندین برابری را تجربه کردند.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود تا از ورود به این نمادها دوری کنند و تمرکز خود را بر روی نمادهایی بگذارند که از چشم انداز بنیادی برخوردارند.

    وی ادامه داد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته با توجه به ویروس کرونا و تاثیر آن بر بازار جهانی که تاکنون باعث کاهش پنج درصدی قیمت نفت شده است شاهد اصلاحی در بازار هفته جاری خواهیم بود.

    به گفته امیرباقری، انتظار می‌رود این اصلاح شامل سهم‌هایی که حبابی شدند و رشد چندین برابری را تجربه کردند در بر بگیرد و تاثیر آن بر سهام بزرگ بازار اندک خواهد بود.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه کنترل قیمت ارز توسط بانک مرکزی از جمله مسایل مهمی تلقی می‌شود که می‌تواند بر روند معاملات سهام بزرگ بازار تاثیر گذار باشد، گفت: بانک مرکزی به عنوان بازارگردان ارز در بازار حضور دارد، این بانک از دوسال گذشته سعی داشته تا به جای تغییر روندها و هدر دادن منابع خود همراه با روندها شود و از هدررفت منابع خود جلوگیری کند که در این میان به خوبی قادر به کنترل بازار بوده است.

    وی اظهار داشت: بانک مرکزی در دو سال گذشته نقش خود را به خوبی ایفا کرده و اکنون به عنوان یک بازیگر اصلی و مهم در بازار ارز کشور مطرح است.

    امیرباقری خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود با کنترل قیمتی که در روزهای آتی توسط بانک مرکزی بر قیمت ارز  صورت می‌گیرد و همچنین اصلاح قیمت در بازارهای جهانی، شاهد ایجاد فشار فروش و کاهش قیمت سهام در بازار سرمایه باشیم اما در بلندمدت و میان مدت چشم انداز سهام بنیادی بازار مثبت و با شیب ملایم افزایشی خواهد بود.

    برچسب ها