عصر خودرو

کاهش شدید قیمت ماسک

۵۰ میلیون ماسک خارجی در راه بازار

عصر بازار- شانه ساز گفت: با توجه به اینکه ماسک‌ها انواع مختلفی دارند و از منابع و کشورهای مختلفی تهیه می‌شوند ممکن است قیمت‌های متفاوتی داشته باشند.

۵۰ میلیون ماسک خارجی در راه بازار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»» به نقل از عصرایران، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ده‌ها میلیون ماسک خارجی از انواع مختلف طی امروز و روزهای آینده وارد کشور می‌شود و علاوه بر مراکز بهداشتی- درمانی در داروخانه‌ها نیز توزیع می‌شود.

    محمدرضا شانه ساز روز شنبه افزود: چند ده میلیون ماسک خارجی طی امروز و یکی، دو روز آینده وارد کشور می‌شود و به سرعت با اولویت مراکز بهداشتی- درمانی و بعد داروخانه‌ها در کشور توزیع می‌شود و بعد از آن هم به بخش صنایع داده می‌شود.

    وی ادامه داد: جلسه مفصلی نیز با تولیدکنندگان ماسک برگزار کردیم. یکسری مطالبات و خواسته هایی داشتند که با همکاری وزارت صنعت، مشکلات آنها بر طرف شد. سازمان غذا و دارو نیز هر مشکل و مانعی در مسیر تولید ماسک باشد بر می‌دارد و هر چقدر که تولیدکنندگان ماسک در کشور تولید داشته باشند به صورت تضمین شده از آنها خریدار می‌شود.

    رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بخشی از ماسک‌های تولید شده را هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت به صورت متمرکز خریداری می‌کند تا در مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌ها توزیع کند و بقیه ماسک‌های تولیدی نیز از طریق شرکت‌های پخش رسمی در داروخانه‌ها توزیع می‌شود تا همه مردم دسترسی داشته باشند.

    وی ادامه داد: در هفته گذشته تولیدات ماسک که در کشور وجود و حتی بیش از 20 درصد نیز افزایش تولید داشتیم اما این ماسک‌ها با اولویت مراکز بهداشتی- درمانی توزیع شد و خرید و فروش آن در داروخانه‌ها ممنوع شده بود چون بیماران بستری در بیمارستان‌ها و کادر پزشکی و پرستاری بیشتر به ماسک نیاز داشتند و گلایه هایی هم داشتند که این مشکل بر طرف شد.

    شانه ساز افزود: اما با افزایش تولید و نیز واردات ماسک به کشور، ممنوعیت خرید و فروش ماسک در داروخانه‌ها برداشته شد و بعد از خرید متمرکز ماسک توسط هیات امنای ارزی، بقیه ماسک‌های تولیدی و وارداتی به شرکت‌های پخش داده می‌شود تا در داروخانه‌ها توزیع شود.

    رئیس سازمان غذا و دارو گفت: علاوه بر تولیدات داخلی حجم قابل توجه چند ده میلیونی ماسک نیز از کشورها و منابع مختلف خریداری شده و به مرور وارد کشور می‌شود و برای توزیع عمومی از طریق شرکت‌های پخش رسمی در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد.

    وی تاکید کرد: اولویت توزیع ماسک در هفته گذشته مراکز بهداشتی-درمانی و توزیع رایگان در استانهایی مثل قم و گیلان بود که بیشتر درگیر بیماری کووید 19 یا ویروس کرونای جدید بودند اما با اجازه وزیر بهداشت ماسک‌های تولیدی و وارداتی در هفته جاری وارد داروخانه‌ها می‌شود. این ماسک‌ها از انواع مختلف است و ماسک‌های سه لایه و N95 را شامل می‌شود و با قیمتی که وزارت بهداشت تعیین می‌کند توزیع می‌شود.

    شانه ساز گفت: با توجه به اینکه ماسک‌ها انواع مختلفی دارند و از منابع و کشورهای مختلفی تهیه می‌شوند ممکن است قیمت‌های متفاوتی داشته باشند.

    رئیس سازمان غذا و دارو افزود: در هفته گذشته بیش از 20 درصد تولید ماسک نسبت به وضعیت معمول و قبل از مسئله ویروس کرونا افزایش پیدا کرد. تولیدات داخلی به طور کامل خریداری و در مراکز - بهداشتی- درمانی توزیع شد اما با توجه به نیاز کشور و شرایط فوق العاده‌ای که ایجاد شد با اینکه تولیدکنندگان ماسک با 120 درصد ظرفیت مشغول تولید هستند اما واردات ماسک نیز انجام شد و این هفته با توزیع آن در کشور مشکل کمبود ماسک بر طرف می‌شود.

    افزایش تولید محلول‌های ضدعفونی

    شانه ساز گفت: تولید ژل و محلول‌های ضدعفونی هم با اختیاری که به دانشگاههای علوم پزشکی برای صدور مجوز داده شده، افزایش می‌یابد و به میزان کافی طی روزهای آینده تولید و توزیع می‌شود. با تفویض اختیاری که به معاونت‌های غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی داده ایم، دانشگاههای علوم پزشکی می‌توانند هر اقدامی که برای سرعت بخشیدن به تولید ژل و محلول‌های ضدعفونی لازم است از جمله افزایش تولید و توزیع الکل انجام دهند. اقداماتی که در گذشته به طور معمول زمان بر بود و حتما باید در ستاد سازمان غذا و دارو مجوزهای آن صادر می‌شد اما در شرایط فعلی با آموزشی که داده شده در استانها انجام می‌شود تا کمبود این اقلام به سرعت بر طرف شود.

    وی گفت: برای افزایش تولید این محصولات به برخی تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی نیز مجوز داده شده است که محصولات خود را تغییر دهند و محلول و ژل ضدعفونی تولید کنند تا کمبود این اقلام بر طرف شود.

    رئیس سازمان غذا و دارو افزود: البته توزیع ژل و محول‌های ضدعفونی‌کننده زیر نظر ستاد سازمان غذا و دارو و هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت انجام می‌شود تا تعادل در توزیع این اقلام وجود داشته باشد و این طور نباشد که چون کارخانه تولید یک محصول در یک استان است، آن استان ذخایر طویل المدت چند ماهه داشته باشد و به استان دیگر نرسد. وزیر بهداشت هم با دستگاههای قضایی و نظارتی هماهنگ کرده است که توزیع محلول و ژل‌های ضدعفونی با هماهنگی سازمان غذا و دارو انجام شود و تخلفی صورت نگیرد.

    شانه ساز در مورد کیت تشخیص بیماری ناشی از کرونا نیز گفت: در مورد کیت تشخیصی نیز پیشنهادهای خوبی برای واردات داریم که در حال بررسی است. ضمن اینکه تولید داخل آن نیز مراحل نهایی را طی می‌کند و اگر تاییدیه‌های لازم را از وزارت بهداشت بگیرد. کیت تشخیصی تولید داخل را نیز خواهیم داشت.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو