عصر خودرو

شاخص ارزی روی قیمت ۳۶۳۵ تومان ماند

کاهش ریسک‌پذیری در بازار ارز

عصر بازار- دوازدهمین روز ماه بهمن، چهارمین سکون قیمت نهایی دلار را رقم زد. در سومین روز هفته، دامنه نوسانات دلار کم شد، ولی سکه با افزایش تغییرات قیمتی به‌سوی کانال بالاتر حرکت کرد.

کاهش ریسک‌پذیری در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، دوشنبه، شاخص ارزی اولین سکون خود از 4 بهمن را ثبت کرد و مانند روز یکشنبه با قیمت 3 هزار و 635 تومان معامله شد. دلار پیشتر در روزهای 13 و 17 دی و 4 بهمن هم با همه نوسان‌ها ثابت مانده بود. برخلاف سکون دلار، سکه با اهرم افزایش اونس در بازارهای جهانی، با 6 هزار تومان رشد از کانال 940 هزار تومان عبور کرد و به قیمت 952 هزار تومان رسید.

    به گفته فعالان بازار، توقف دلار در روز گذشته بیشتر ناشی از احتیاط معامله‌گران در خرید و فروش ارز بود. دوشنبه، نه خالی فروشان ارزی ریسک زیادی کردند و نه خریداران نقدی بازار. درنگ و کاهش فعالیت این دو دسته موجب شد که بازار ارز به یک تعادل نسبی برسد و نوسانات چندانی را تجربه نکند. البته معامله‌گران در ساعات انتهایی روز در بازار غیررسمی، بیشتر گرایش به فروش ارز داشتند. به نظر می رسید سکون روز دوشنبه تا حدی آنها را از رشد قیمت نا امید کرده بود، حال آنکه در روزهای گذشته هر کاهشی با افزایش قیمتی همراه شده بود. در دوازدهمین روز بهمن ماه، شاخص ارزی نوسانات چندانی نداشت و عمدتا در بازه 3 هزار و 632 تومان تا 3 هزار و 642 تومان حرکت کرد. دوشنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 638 تومان آغاز کرد که افزایشی 3 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. تا پیش از ساعت 12 ظهر، این ارز تا قیمت 3 هزار و 642 تومان نیز بالا رفت، ولی پس از رسیدن به این محدوده قیمتی، فروش‌های ارزی افزایش یافت و قیمت در مسیر کاهشی قرار گرفت؛ نتیجه افزایش عرضه، پایین آمدن قیمت دلار تا عدد 3 هزار و 635 تومان بود، رقمی که تفاوتی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه نداشت. سکون روز دوشنبه در حالی ثبت شد که دلار در روزهای گذشته چند رفت و برگشت افزایشی و کاهشی را ثبت کرده بود. به‌عنوان مثال، شاخص ارزی که روز شنبه با 10 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 630 تومان رسیده بود، در دومین روز هفته با 5 تومان افزایش توانست به قیمت 3 هزار و 635 تومان برسد. به این ترتیب می توان گفت که سکون روز دوشنبه تنفسی در میان روزهای افزایشی و کاهشی بازار بود.

    حال باید دید دلار پس از این سکون کدام مسیر قیمتی را برای حرکت خود انتخاب خواهد کرد؟ برخی معامله‌گران امیدوارند که این ارز بار دیگر به‌سوی مرز 3 هزار و 650 تومانی حرکت کند، با این همه بیشتر معامله‌گران انتظار کاهش قیمت را دارند. به گفته فعالان، اتصال به سوئیفت و امکان آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده ایران پس از اجرایی شدن برجام موجب شده که انتظارات کاهشی در بازار قدرت بیشتری داشته باشند. در این میان، در روزهای گذشته معامله‌گرانی موسوم به خالی فروشان بارها سعی کردند که از این انتظارات کاهشی کسب سود کنند. از سوی دیگر، در سومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی از فاز کاهشی خارج شد و اولین افزایش خود پس از 4 افت پیاپی را تجربه کرد. دوشنبه چنانکه اشاره شد سکه با 6 هزار تومان رشد به قیمت 952 هزار تومان رسید. رشد فلز گرانبهای داخلی بیشتر تحت‌تاثیر افزایش اونس در بازارهای جهانی و عبور آن از مرز قیمتی هزار و 120 دلار تا ساعت 3 بعدازظهر بود. رشد اونس، معامله‌گران را بیش از پیش به افزایش سکه امیدوار کرده و موجب افزایش خرید در این بازار شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها