عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که "آخرین خبرها از عرضه اموال مازاد بانک‌ها در بورس کالا"،" قیر مورد نیاز دستگاه‌ها از طریق بورس کالا تامین شود"، "تقویت برند ملی زعفران در بورس کالا" و "راه اندازی سررسید های جدید پسته و زعفران" از مهم ترین آنها بود.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کلاخبر، مهمترین رویدادهای تالار نقره ای به شرح زیر است:

    آخرین خبرها از عرضه اموال مازاد بانک‌ها

    در هفته گذشته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار آخرین وضعیت مذاکره با وزارت اقتصاد برای عرضه اموال مازاد بانک‌ها در بورس را تشریح کرد.

    شاپور محمدی گفت: معاونت بانک و بیمه وزارت اقتصاد با سازمان بورس در مورد عرضه اموال مازاد بانک‌ها، زمین و املاک و مستغلات در بورس کالا مذاکره کرده‌اند.

    وی با بیان اینکه موضوع مورد مذاکره با معاونت بانک و بیمه عرضه امکلاک و مستغلات و زمین در بورس کالا بود که در تابلو هم مشخص است، ادامه داد: بانک‌ها می‌توانند سهام خود را در بورس عرضه کنند و منعی برای آن وجود ندارد زیرا ساز و کار آن از قبل وجود داشته و به ساز و کار جدید نیاز ندارد.

    قیر مورد نیاز دستگاه‌ها از طریق بورس کالا تامین شود

    مدیرکل بودجه وزارت نفت با اشاره به فساد شکل گرفته در توزیع قیر پروژه‌های عمرانی به شیوه تهاتری، گفت: برای حل مشکل باید دستگاههای اجرایی مکلف شوند قیر مورد نیاز خود را از بورس کالا خریداری کنند تا همه چیز شفاف شود و برخی سوء استفاده ها در بازار قیر تهاتری کنار رود.

    یاسر میرزایی گفت: در قانون بودجه بندی وجود دارد که در آن تاکید می‌کند وزارت نفت باید ماده اولیه تولید قیر را که در پالایشگاه‌های تحت نظر این وزارت خانه تولید می‌شود، به دستگاه‌هایی نظیر وزارت راه، آموزش و پرورش، کشور و بنیاد مسکن تحویل دهد تا قیر مورد نیاز پروژه‌های عمرانی آنها تأمین گردد.

    وی با بیان اینکه باید با دلالی در بازار قیر مقابله کرد، گفت: همه فروش‌های قیر در حال حاضر به صورت شفاف از طریق بورس کالا انجام می‌شود و باید به پیمانکاران اعتباراتی پرداخت شود تا آنها نیز در حوزه ذکر شده، قیر مورد نیاز خود را از طریق بورس کالا تأمین نمایند تا امکان سوء استفاده در این بازار باقی نماند.

    تقویت برند ملی زعفران در بورس کالا

    نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس با تاکید بر اینکه زعفران به عنوان یک محصول استراتژیک باید با حجم بالاتری وارد بورس کالا شود، گفت: ارزش گذاری زعفران باید در بورس کالا صورت بگیرد زیرا از مسیر بورس، برند سازی زعفران ایرانی تقویت می شود.

    حمید بنایی عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در سال 96 و در قالب خرید تضمینی زعفران سازمان تعاونی روستایی با کمک وزارت جهاد کشاورزی بیش از 90 تن محصول از کشاورزان خریداری کرد، تصریح کرد: خرید تضمینی زعفران منجر به تقویت تولید این محصول ارزآور شد، این قول به کشاورزان داده شد که زعفران در بورس کالا عرضه شود اما متاسفانه در این بخش خیلی پر قدرت ورود نکردیم که در صورت تحقق آن، صنعت زعفران تقویت می شود.

    وی با اشاره به اینکه برند سازی زعفران در بورس جایگاه آن را تقویت کرده است، افزود: کشاورزان برای تولید زعفران دلسرد شده‌اند زیرا سود عمده عرضه این محصول در بازار به جیب دلالان می‌رود و در سال جاری نیز قیمت آن کاهش چشمگیری داشت که مجددا خرید تضمینی کلید خورد.

    راه اندازی سررسید های جدید پسته و زعفران

    در هفته گذشته مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران از راه اندازی سررسید های جدید پسته و زعفران در بورس کالای ایران خبر داد.

    براساس اطلاعیه مدیریت توسعه بازار مشتقه، قرارداد آتی پسته تحویل خرداد 99  از روز دوشنبه 5 اسفند ماه راه اندازی شده و تا تاریخ  25 خرداد 99 قابل معامله خواهد بود.

    همچنین قرارداد آتی زعفران نگین تحویل تیر 99 از روز چهارشنبه 7 اسفند 98 راه اندازی شده و تا تاریخ  22 تیر ماه قابل معامله خواهد بود.

    سررسید جدید قرارداد آتی زعفران پوشال تحویل تیر 99 نیز از شنبه هفته آینده در بورس کالای ایران راه اندازی می شود.بر این اساس قرارداد آتی زعفران پوشال تحویل تیر 99 از روز شنبه 10 اسفند ماه راه اندازی شده و تا تاریخ  24 تیر سال آینده قابل معامله خواهد بود.

    فرآیند تحویل زعفران نگین سررسید اسفند 98

    همچنین در هفته گذشته فرآیند تحویل قراردادهای آتی زعفران نگین سررسید اسفند 98 اعلام شد.

    بر اساس این اطلاعیه فرآیند تحویل در قرارداد آتی زعفران نگین تحویل اسفند 98 در روز دوشنبه 12 اسفند ماه و از طریق گواهی سپرده زعفران مطابق ضوابط انجام خواهد شد.بنابراین کلیه مشتریان فروشنده و خریدار دارای موقعیت تعهدی باز موظفند بر اساس ضوابط اعلام شده جهت انجام فرایند تحویل اقدام کنند.

    آغاز فعالیت یک انبار جدید زیره سبز

    نماد جدید زیره سبز درجه یک انبار شرکت تعاونی مینو بذر گلستان در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران گشایش یافت.

    بنابراین از روز شنبه 3 اسفند ماه انبار محصول زیره سبز شرکت تعاونی مینو بذر گلستان با نماد زیره سبز 9903 شرکت مینوبذر(پ) فعال شده و آماده پذیرش محصول مشتریان است همچنین نماد معاملاتی انبار از روز سه شنبه 6 اسفند ماه گشایش می یابد.

    پذیرش آهن اسفنجی و سیم و مفتول مسی دو شرکت در بورس

    مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که پذیرش کالای آهن اسفنجی(بریکت) تولید شرکت صبا فولاد خلیج فارس، پس از بررسی مدارک و مستندات در دویست و چهل و پنحمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ 27 آذر  98 در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت.

    همچنین کالای سیم و مفتول مسی، تولید شرکت فرآوری مس درخشان تخت گنبد، پس از بررسی مدارک و مستندات در دویست و چهل و هشتمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ 6 اسفند ماه 1398 در بازار اصلی این بورس مورد پذیرش قرار گرفت

    برچسب ها