عصر خودرو

ارزش معاملات بورس از ۵ هزا رمیلیاردتومان فراتر رفت؛

سریال سقف‌شکنی‌ها در بازار سهام

عصر بازار- روز گذشته بازار سهام باز هم بر مدار صعودی قرار داشت و طی ۱۰ دقیقه نخست معاملات جهش ۱۲ کانالی را تجربه کرد. اما بعد از این ساعت در پی افزایش تمایل سهامداران به حفظ سود به سبب عواملی مانند افزایش نااطمینانی به اتفاقات آخر هفته و بازار جهانی و همچنین کسب سود قابل‌توجه در روزهای اخیر، موجب شد تا به‌صورت گسترده در سمت فروش سهام قرار بگیرند.

سریال سقف‌شکنی‌ها در بازار سهام
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به همین دلیل دماسنج اصلی بورس تهران از سقف روزانه با عقب‌نشینی 6 کانالی مواجه شد. به این ترتیب در پایان ساعت کاری بورس تهران شاهد رشد 5 هزار 881 واحدی نماگر اصلی بازار سهام و رسیدن آن به کانال 524 هزار واحد بودیم. طی روز گذشته ارزش معاملات خرد بورس تهران برای اولین بار از مرز 5 هزار میلیارد تومان گذر کرد و رکوردی جدید در کارنامه بورس تهران به ثبت رساند. دیروز دماسنج اصلی بازار سهام 1/ 1 درصد به ارتفاع خود افزود تا بازدهی بورس تهران از ابتدای سال جاری به 194 درصد برسد. در همین حال نماگر هموزن که اثرپذیری یکسانی از تمام نمادها دارد نیز طی روز گذشته 8/ 1 درصد دیگر رشد کرد تا رشد این نماگر از ابتدای امسال به 428 درصد برسد. به عبارتی دیگر میانگین قیمت سهم‌ها در بورس تهران طی سال جاری حدود 3/ 5 برابر شده است.
    رشد بی‌وقفه ارزش معاملات

    میل بالای برخی از معامله‌گران به فروش سهام بدون مشتری نبود و در سمت مقابل شاهد هجوم عده‌ای دیگر برای خرید سهام در قیمت‌های پایین‌تر بودیم. نتیجه تقابل این دو دسته از بورس‌بازان، ثبت رکورد جدیدی در ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) بود. درحالی روز گذشته ارزش معاملات خرد در بورس تهران به رقم بی‌سابقه 5 هزار و 244 میلیارد تومان رسید که رکورد قبلی این متغیر مهم در روز سه‌شنبه هفته جاری با رقم 4 هزار و 805 میلیارد تومان بوده است. به این ترتیب برای دومین روز پیاپی شاهد ثبت رکوردی جدید در ارزش معاملات خرد هستیم. در همین راستا می‌توان خاطرنشان کرد که طی روز گذشته ارزش معاملات خرد فرابورس ایران هم به 2 هزار و 928 میلیارد تومان رسید. به این ترتیب دیروز شاهد معامله خرد 8 هزار و 172 میلیارد تومان سهم در بازار سهام بودیم. علاوه بر آمار ارزش معاملات، در پایان بازار دیروز ارزش صف‌های خرید گسترده‌ای که برای 191 نماد بورسی، فرابورسی و بازار پایه‌ای ایجاد شده بود به عدد 1242 میلیارد تومان رسید. به این ترتیب می‌توان گفت قدرت تقاضا طی روز گذشته بیش از 9 هزار و 400 میلیارد تومان بود.

    دیروز باز هم معامله‌گران حقیقی در سمت خرید سهام فعال‌تر سهامداران حقوقی ظاهر شدند. به‌طوری که خالص تغییر مالکیت بورس تهران 150 میلیارد تومان به سمت کدهای حقیقی بود. به این ترتیب خالص خرید معامله‌گران حقیقی در هفته جاری به رقم 1585 میلیارد تومان رسید. این حجم از اقبال حقیقی‌ها به بازار سهام در هفته اول اسفند ماه، منجر به رشد 5/ 9 درصدی شاخص کل بورس تهران شد.
    سایه کرونا بر بورس تهران؟

    طی روز گذشته شاهد میل بالای برخی از معامله‌گران به فروش سهام خود بودیم. به نظر می‌رسد در کنار میل به کشف سود، می‌توان افزایش نااطمینانی‌ها و در پی آن نگرانی از رخداد اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی در تعطیلات دو روزه پایان هفته را علت دیگر فروش گسترده سهام دانست. اواخر هفته گذشته بود که اولین گزارش‌ها از انتشار ویروس کرونای جدید در ایران منتشر شد. شیوع این بیماری به سرعت موجب شد تا بسیاری از مراکز تعطیل یا نیمه‌تعطیل شوند.

    همزمان با گزارش‌هایی از ابتلای ایرانیان به کرونا ویروس جدید، در برخی دیگر از کشورها مانند ایتالیا و کره‌جنوبی شاهد سرعت بالای شیوع بیماری بودیم. همین اتفاق موجب شد تا سرمایه‌گذاران در اقصی نقاط دنیا با نگرانی مواجه شوند. در همین پی شاهد افت‌های نسبتا شدیدی در بازارهای جهانی بودیم. به‌طوری که مس از روز دوشنبه تا دیروز با افت 5/ 2 درصدی و نفت برنت نیز طی همین مدت با افت 6/ 8 درصدی مواجه شده است.

    البته طی هفته جاری شاهد رشد نرخ دلار در بازار داخلی بودیم. به‌طوری که نرخ دلار در صرافی‌های منتخب بانک مرکزی از 5شنبه هفته گذشته تا دیروز حدود 10 درصد رشد داشته است. به همین علت در داخل کشور به‌رغم افت قیمت‌های جهانی، شاهد رشد قیمت ریالی کامودیتی‌ها بودیم. به نظر می‌رسد رشد گروه‌های کالا محور بورس تهران در هفته جاری هم تحت تاثیر همین اتفاق بود.
    بازگشت داروسازان به محور اصلی معاملات

    طی هفته جاری در اغلب روزها شاهد صدرنشینی گروه‌های کامودیتی‌محور در فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات بودیم. به‌عنوان مثال دیروز، صنعت فلزات اساسی با 529 میلیارد تومان معامله در صدر فهرست مذکور قرار گرفت و در همین پی رشد 3/ 1 درصدی شاخص صنعت را تجربه کرد. جایگاه دوم فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات هم به گروه محصولات شیمیایی با ارزش معاملات 497 میلیارد تومانی اختصاص یافت. اما نکته جالب توجه گروه محصولات دارویی بود که با 457 میلیارد تومان معامله، سومین صنعت بورسی با بیشترین ارزش معاملات بود. این صنعت از شهریور تا نیمه مهر ماه سال جاری رشد بالایی را تجربه کرده بود. اما شاخص این صنعت از میانه‌های مهر تا اواخر دی ماه تغییر چندانی را تجربه نکرد. ولی از ابتدای هفته جاری و با تایید رسمی هجوم کرونا ویروس جدید به کشور، بار دیگر شاهد اقبال بالای معامله‌گران به این دسته از سهم‌ها هستیم. به‌طوری که طی هفته جاری این صنعت در اغلب روزها در سطوح بالای فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار داشته است. همچنین شاخص این صنعت طی 5 جلسه معاملاتی هفته جاری رشد 20 درصدی را تجربه کرده است.

    برچسب ها