عصر خودرو

لبنان به رغم تهدید‌های رژیم صهیونیستی تا ساعتی دیگر استخراج نفت را آغاز می‌کند

عصر بازار- رئیس جمهور لبنان با بیان اینکه با چنگ و دندان از سرزمین‌های آبی خود دفاع خواهد کرد، از آغاز عملیات حفاری استخراج نفت در منطقه مورد مناقشه با رژیم صهیونیستی تا ساعاتی دیگر خبر داد.

لبنان به رغم تهدید‌های رژیم صهیونیستی تا ساعتی دیگر استخراج نفت را آغاز می‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸:۰۰

    به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «میشل عون»، رئیس‌جمهور لبنان گفت که لبنان تا چند ساعت دیگر به جمع کشورهای تولید کننده نفت خواهد پیوست.

    عون شامگاه چهارشنبه (هفتم اسفند) طی نشست خبری گفت که لبنان فردا (پنجشنبه) شاهد یک روز تاریخی خواهد بود و فردا روزی است که این کشور به طور رسمی به عضویت باشگاه کشورهای تولید کننده نفت در جهان درخواهد آمد.

    به گزارش شبکه المیادین، عون گفت که عملیات اکتشاف و استخراج نفت باید سال 2013 انجام می‌شد ولی طمع‌ورزی‌ها، برخی تصمیمات و اظهارات مانع از تحقق این کار شد. رئیس جمهوری لبنان گفت:‌ «همانگونه که در گذشته و حال از حقوق خود بر هر وجب از خاک لبنان دفاع کرده‌ایم، با چنگ و دندان نیز از حقوق خود بر آب‌های سرزمینی خود دفاع خواهیم کرد».

    میشل هون گفت که منابع نفتی و گازی لبنان متعلق به همه شهروندان این کشور است و عواید آن نیز ثروتی است که نمی‌توان در باره آن کوتاهی کرد یا به دست فساد و تباهی سپرد. او گفت که عملیات حفاری برای کشف نفت، نردبانی برای برون‌رفت از «پرتگاه» فعلی است و رویداد مهمی است که می‌تواند اقتصاد لبنان را از اقتصادی رانتی و منفعت‌طلب به اقتصاد تولید کننده که همه در آن مشارکت دارند، تبدیل کند.

    لبنان تا ساعتی دیگر عملیات حفاری برای اولین چاه نفت را آغاز خواهد کرد. لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر ترسیم مرزهای آبی خود در دریای مدیترانه اختلاف دارند. از آنجایی که منطقه مورد منازعه بین طرفین، دارای نفت و گار است، رژیم صهیونیستی بارها لبنان را تهدید کرده است تا مانع از استحصال نفت در آب‌های سرزمینی لبنان شود.

    سال 2018 بود که اختلافات لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر بلوک نفتی شماره 9 تشدید شد و در پی میانجی‌گری برخی طرف‌ها از جمله آمریکا، این تنش‌ها کاهش یافت.

    تاریخ بلوک نفتی شماره 9 به سال 2009 بازمی‌گردد. در این تاریخ یک شرکت آمریکایی، میدانی نفتی و گازی در بخش شرقی دریایی مدیترانه به مساحت 83 هزار کیلومتر مربع کشف کرد. میدان نفتی مذکور در آب‌های منطقه‌ای سوریه، لبنان، قبرس و فلسطین اشغالی قرار دارد.

    کل مساحت نفتی آب‌های منطقه‌‌ای لبنان حدود 22 هزار کیلومتر مربع است و مساحتی که با رژیم صهیونیستی بر سر آن منازعه وجود دارد به 854 کیلومتر مربع می‌رسد. این مساحت مورد منازعه به 10 منطقه یا بلوک تقسیم شده که بلوک نفتی شماره 9 یکی از آن است (جزئیات بیشتر).

    لبنان از سال 2018 بارها اعلام کرده است که به دنبال استخراج نفت از این بلوک است. اقدامی که اگر صورت بگیرد و به نتیجه برسد، می‌توان به اقتصاد آسیب‌پذیر لبنان که با اعتراضات اخیر هزینه‌های زیاید متحمل شده، کمک شایانی کند.

    حوزه نفتی لبنان| بلوک نفتی 9

    برچسب ها