عصر خودرو

مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک مطرح کرد:

ارائه خدمات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان و SME کار ویژه صندوق نوآور

عصر بازار- مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک با اشاره به اینکه این شرکت در اواسط سال ۹۶ تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شد و سرمایه آن طی یک مرحله افزایش سرمایه به ۴ میلیارد تومان رسیده است، گفت: فاینتک مدیر نخستین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی در ایران یعنی صندوق خصوصی اعتماد سرمایه نوآفرین است که از روز گذشته پذیره‌نویسی آن در فرابورس آغاز شده است.

ارائه خدمات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان و SME کار ویژه صندوق نوآور
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، مهدی فرازمند با بیان اینکه شرکت فاینتک به عنوان یک نهاد مالی که خدمات تامین مالی، مدیریت دارایی، سبدگردانی و ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها را به مشتریان خود ارائه می‌دهد، اظهار کرد: این شرکت با هدف ارائه خدمات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها اقدام به تاسیس یک نهاد مالی تخصصی در این حوزه کرده تا هم این شرکت‌ها از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای رفع نیازهای خود استفاده کنند و هم فعالان بازار بتوانند از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌مند شوند.

    به گفته فرازمند، فاینتک در زمینه تامین مالی جمعی، اولین پلتفرم کراودفاندینگ را تاسیس کرده و در راستای تامین مالی از طریق بازار سرمایه نیز تلاش می‌کند شرایطی را فراهم کند که شرکت‌های استارتاپی و SME بتوانند از ابزارهای مالی اعم از صکوک و اوراق مختلف استفاده کنند. از این رو فاینتک در حال طراحی و انتشار اولین اوراق تامین مالی با نام اوراق نوآوری برای یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان است.

    مدیر صندوق خصوصی اعتماد سرمایه نوآفرین در ادامه به معرفی صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی (Private Equity) پرداخت و توضیح داد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی که چند دهه از فعالیت آن‌ها در بازارهای جهانی می‌گذرد، با هدف فراهم‌سازی امکان تجهیز منابع از بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری آن‌ها در شرکت‌ها غیربورسی توانمند و دارای ظرفیت بالای رشد، ایجاد شده‌اند و مدیر صندوق با توجه به تخصص خود به رشد شرکت‌های موجود در پورتفو صندوق کمک کرده و سپس با عرضه سهام در بازار سرمایه و یا فروش به یک سرمایه‌گذار دیگر از آن خارج و برای سرمایه‌گذاران صندوق سودآوری ایجاد می‌کند.

    به گفته فرازمند صنعت سرمایه‌گذاری خصوصی، استراتژی‌های مختلفی اعم از تملک کامل سهام یک شرکت برای سرمایه‌گذاری دارد و دارایی‌های تحت مدیریت صندوق‌های PE در سال 2018 به بیش از پنج تریلیون دلار رسیده است.

    مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک، رشد دارایی‌های تحت مدیریت صنعت سرمایه‌گذاری خصوصی را با ارزش بازار شرکت‌های بورسی در بازه زمانی 2002 تا 2017 مقایسه کرد و گفت: در این دوره، خالص ارزش دارایی‌های تحت مدیریت صنعت سرمایه‌گذاری خصوصی، حدود هفت برابر رشد کرده این در حالی است که ارزش بازار شرکت‌های بورسی 2.5 برابر افزایش یافته است.

    نخستین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی در ایران

    فرازمند، سرمایه صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی اعتبار سرمایه نوآفرین (نوآور) به عنوان نخستین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی در ایران را 50 میلیارد تومان و ارزش اسمی هر واحد این صندوق را یک میلیون ریال اعلام کرد و افزود: دستورالعمل تاسیس و فعالیت صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی در ایران در اواسط سال 1397 به تصویب سازمان بورس رسید که فاینتک درخواست تاسیس اولین صندوق خصوصی ایران را به دلیل رسالت خود در ارائه خدمات مالی به شرکت‌های کوچک و متوسط و دانش‌بنیان به فرابورس ارائه کرد و سپس موفق به اخذ موافقت اصولی و در نهایت مجوز پذیره‌نویسی این صندوق در سال جاری شد.

    مدیر صندوق خصوصی اعتماد سرمایه نوآفرین، موسسین این صندوق را شامل صندوق نانو، صندوق زیست فناوری، صندوق توسعه تکنولوژی، صندوق دانشگاه تهران، صندوق نوین، صندوق تبادل فناوری و دو نفر شخص حقیقی اعلام کرد و افزود: مدیر این صندوق، مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک، متولی آن موسسه آزموده کاران و حسابرس نیز موسسه رهبین است.

    به گفته فرازمند عمر صندوق نوآور، هفت سال است که چهار سال اول، دوره سرمایه‌گذاری بوده و سه سال آخر نیز دوره خروج از سرمایه‌گذاری‌هاست.

    گفتنی است پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق نوآور با نماد «نوآور» از ششم اسفندماه 98 در فرابورس آغاز شده و تا بیستم این ماه ادامه دارد. حداقل تعداد واحدهای قابل پذیره‌نویسی در این صندوق 1000 واحد است که البته در زمان پذیره‌نویسی 35 درصد ارزش اسمی آن‌ها واریز شده و مابقی باید طی زمان‌بندی مشخص در انتهای سال‌های اول‌، دوم و سوم به ترتیب به میزان 25، 25 و 20 درصد پرداخت شود.

    برچسب ها