عصر خودرو

طی گفت‌وگو با رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران بررسی شد:

چه تغییرات تجاری برای پسابرجام نیاز است؟

عصر بازار- رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران با اشاره به تغییراتی تجاری پیشنهادی برای دوره پسابرجام، عنوان کرد: ما نباید از این بترسیم که در زمینه مشارکت‌های تجاری با کشورهایی وارد بحث و گفت‌وگو می‌شویم که سوابق خوبی ندارند.

چه تغییرات تجاری برای پسابرجام نیاز است؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، «رضی میری»، در پاسخ به این سؤال که با اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی، برای تسهیل تجارت ایران چه تغییراتی در قوانین تجاری کشور لازم است؟ اظهار کرد: مسائل بسیاری باید حل شود تا ما بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم. من فکر می‌کنم مسائل گسترده‌ای وجود دارد.

    وی در ادامه با تأکید بر اینکه اصلاح قوانین کار آسانی نیست، در این باره گفت: برای تغییر قوانین فرآیندی پیچیده و طولانی باید طی شود. به هر حال باید لایحه تدوین شود، لایحه به مجلس فرستاده و در آنجا بررسی شود. اما به هر حال یکی از مسائلی که ما در حال حاضر با آن درگیر هستیم، لایحه مالیات است که چندی پیش تصویب شد و واجد مسائل بسیاری است. این مسائل می‌توانند پیش‌گیرنده از فعالیت‌های اقتصادی باشند و اجازه ندهند مردم آن طور که باید و شاید کار کنند.

    میری سپس با تأکید بر اینکه مسائلی که مطرح می‌کند بیشتر مربوط به موضوع صادرات است، اظهار کرد: چون راجع به برجام صحبت می کنیم، طبیعی است حرف مان بیشتر از منظر تولید و صادرات است. به نظر من مسائل مربوط به مالیات بر ارزش افزوده و قانون مالیات‌ها مهم است. نظام جدید مالیاتی نپخته است و وضعیتش به نحوی است که قطعا موجب پیشگیری از روند رشد اقتصادی خواهد شد.

    وی ادامه داد: مسائل دیگری از قبیل مسائل گمرکی نیز وجود دارد که شاید بتوان آنها را سریع تر حل کرد. ما بیشتر در زمینه مسائل مربوط به قانون دچار چالش‌های سنگین هستیم. تغییر قوانین هم دشوار است چون قوانین باید در مجلس به تصویب برسند.

    رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران همچنین با تأکید بر اهمیت تغییر نوع نگاه به ارتباط با کشورهایی که دست اندر کار فشارهای واردشده به ایران بوده‌اند، اظهار کرد: به نظر من ما اصلا نباید نگران این باشیم که داد و ستد با کشورهایی که در این چند سال خواسته‌اند نظرات غیرمنطقی خود را به ما تحمیل کنند، تکرار شود. ما هوشمند هستیم و می‌توانیم در قراردادها جانب حقوق خودمان را حفظ کنیم. بنابراین نباید از این بترسیم که در زمینه مشارکت‌های تجاری با کشورهایی وارد بحث و گفت‌وگو می‌شویم که سوابق خوبی ندارند. به هر حال می شود رفتار این کشورها را تغییر داد.

    وی سپس اضافه کرد: الان ما داریم از موضع بالا با کشورهای غربی صحبت می‌کنیم، چون آنها هم با توجه به بحران‌های اقتصادی که در کشورهای‌شان هست، نیاز دارند با ما ارتباط اقتصادی برقرار کنند. کشور ایران در منطقه دارای ثبات نسبی است و کشورهای غربی هم علاقه دارند بیشتر از دیگر کشورهای منطقه با ایران ارتباط برقرار کنند. همه اینها به یک روابط عمومی خوب نیاز دارد مانند همان روابط عمومی‌ای که وزارت امور خارجه در طول به ثمر رساندن پروژه برجام از آن سود جست. ما از این مقطع به بعد برای ارتباط برد – برد با کشورهایی که می‌خواهند با ما وارد مذاکره، بستن قرارداد و سرمایه‌گذاری شوند، به یک روابط عمومی قوی نیاز داریم.

    «میری» تأکید کرد: باید نوع نگاه‌مان را مثبت کنیم و ضمن هوشمندی و دقت نسبت به حقوق خودمان، درها را به روی هر کسی که می خواهد با ایران تعامل اقتصادی داشته باشد، باز بگذاریم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها