عصر خودرو

مدیر عامل شرکت توسعه گوهران امید عنوان کرد:

افزایش سرعت افزایش سرمایه ها با تسهیلات جدید سازمان بورس

ابزار فروش تعهدی نیاز بازار امروز

عصر بازار- این روزها با افزایش حجم معاملات در بازار سرمایه، لزوم حضور ابزارهای معاملاتی جدید برای حمایت از حجم معاملات و پشتیبانی از بازار احساس می شد که ابزار فروش تعهدی یکی از این محصولاتی است و می تواند در روزهای منفی نیز، برای سرمایه گذار عایدی ایجاد کند.

افزایش سرعت افزایش سرمایه ها با تسهیلات جدید سازمان بورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، سیاوش وکیلی، مدیر عامل شرکت توسعه گوهران امید در خصوص این ابزار معاملاتی بیان داشت: ابزار معاملاتی فروش تعهدی یا همان short selling توسط سازمان بورس و اوراق بهادار طراحی شد تا در شرایط منفی نیز با دو طرفه کردن بازار، موجب کسب سود برای فعالان حرفه ای شده و سرمایه گذاران بتوانند از این پتاسیل استفاده کنند.

    وی ادامه داد: یکی از ویژگی های دستورالعمل فروش تعهدی این است که کلیه اوراق بهادار را شامل می شود و فقط مختص به سهام نیست. از این ابزار در اوراق صکوک، اسناد خزانه اسلامی و صندوق های بادرآمد ثابت  نیز می توان بهره برد. البته باید تاکید داشت که فقط سرمایه گذاران حرفه ای و متخصص، که دانش مالی و سرمایه گذاری دارند از این ابزار استفاده کنند و تازه واردها برای کاهش ریسک پرتفوی خود از صندوق های سرمایه گذاری و شرکت های مشاور سرمایه گذاری بهره ببرند.

    وی در خصوص دیگر اقدامات برای رونق بازار سرمایه بیان داشت: بحث افزایش سرمایه از محل صرف سهام نیز یکی دیگر از مباحثی است که در دستور کار سازمان بورس قرار گرفته و اجرای آن تسریع پیدا کرده است .

    وکیلی گفت: با حمایت قانون تجارت از افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق تقدم از سهامداران دیگر و استفاده از این نوع افزایش سرمایه، سرعت افزایش سرمایه ها بسیار بیشتر شده و در واقع نقدینگی جدید به این حجم اضافه می شود. این فرصت بسیار مغتنمی است که جای خوشحالی دارد اما به کارگیری این ابزار نیازمند توسعه و ارتقاء فرهنگ سهامداری است.

    مدیرعامل شرکت توسعه گوهران امید در این خصوص افزود: با توجه به افزایش حجم ورود سرمایه گذاران جدید به بازار سرمایه و عدم آشنایی برخی از این گروه با بازار سرمایه، قوانین، اصطلاحات و ... لازم است به زیرساخت های فرهنگی بازار سرمایه توجه ویژه ای شود تا به این ترتیب، شاهد حضور سهامدارانی با دانش سرمایه گذاری کافی در بازار سرمایه باشیم .

    وکیلی در ادامه با ارائه پیشنهادی به قانون گذاران بازار سرمایه بیان داشت: با حضور سرمایه گذاران جدید و افزایش تمایل مردم به بازار سهام به نظر می رسد مناسب باشد تا نهاد قانون گذار مجوزهای لازم را برای افزایش شناوری سهام شرکت ها اعطا کند و سهامداران عمده از این طریق 5 تا 10 درصد از سهام فعلی خود را در بازار عرضه کنند . از طریق این عرضه نه تنها خللی در مالکیت سهم سهامداران عمده ایجاد نمی شود بلکه عطش بازار نسبت به سهام موجود کمتر می شود و این حجم از ورود نقدینگی که به بازار اتفاق افتاده است می تواند به راحتی جذب شود.

    برچسب ها