عصر خودرو

خزاعی عنوان کرد

ورود ۴۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی تا پایان سال ۹۵

عصر بازار- رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی فنی ایران درباره‌ ورود سرمایه‌گذاری خارجی به ایران گفت: پیش‌بینی‌های ما این است که تا انتهای سال ۱۳۹۴، هفت میلیارد دلار و طی سال ۱۳۹۵، ۴۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی به کشور وارد شود.

ورود ۴۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی تا پایان سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محمد خزاعی در نشست خبری که امروز یکشنبه 12 بهمن‌ماه در وزارت اقتصاد برگزار شد، در توضیح سکوت رسانه‌ای خود از زمان روی کار آمدنش، اظهار کرد: با توجه به نقش مهمی که رسانه‌ها در دوران تحریم داشتند انتشار هرگونه اطلاعاتی از سوی سازمان سرمایه‌گذاری‌ و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران زمینه برای سوء استفاده دشمن را فراهم می‌ساخت.

    وی درباره‌ سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران توضیح داد: این سازمان حاکمیتی است وظایف متعددی برعهده داشته که شرکت در کمیسیون‌های مشترک اقتصادی با کشورهایی مانند هند، چین، کره جنوبی، بوسنی هرزگوین، همچنین پیگیری مطالبات ایرانی از مسوولیت‌های سازمان به شمار می‌رود.

    خزاعی همچنین درباره‌ی مسوولیت سازمان در زمینه‌ فاینانس اظهار کرد: وقتی قرار است مذاکرات انجام شود می‌بایست تمام مراحل آن توسط بخش‌های دیگر طی شده که فقط زمانی که قرار است از فاینانس استفاده شود ما ورود می‌کنیم.

    رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی فنی ایران اظهار کرد: در دوران تحریم حجم روابط خارجی کشور ما کم و فشرده بود و اگر هم روابطی برقرار می‌شد از طریق فاینانس چین اتفاق می‌افتاد.البته گاهی با مهارت تحریم‌ها دور زده می‌شد، ولی به‌طور کلی روابط محدود بود.

    وی درباره‌ی رتبه اعتبار کشور اظهار کرد: اکنون رتبه اعتبار کشور هفت است و امیدواریم بهبود پیدا کرده و ه رتبه‌های کمتری برسیم.

    رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی فنی ایران درباره تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی و صدور ضمانت‌نامه برای سرمایه‌گذاران خارجی توضیح داد: در این زمینه تضمین در مقابل ریسک‌های غیرتجاری خواهد شد و این موضوع زمانی محقق می‌شود که سرمایه‌گذاری‌ها مراحل خود را در سایر دستگاه‌ها طی کرده باشند.

    خزاعی با بیان این‌که در دوران تحریم‌ها ما در جنگ اقتصادی قرار داشتیم، ادامه داد: علت موفقیت برجام دو موضوع مهم مقاومت مردم و درایت و حضور به موقع مقام معظم رهبری در مباحث مربوط به برجام بود.

    رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی فنی ایران با بیان این‌که حضور دولت‌ها در روابط اقتصادی بین‌المللی اهرم سیاسی و اقتصادی است، اظهار کرد: از نظر من فقط یک بعد حضور در روابط اقتصادی می‌تواند رفع نیاز کشور باشد چنانچه که اکنون می‌بینیم بسیاری از کشورهایی که مشکل مالی ندارند در بازارهای مالی و پولی دنیا حضور دارند.

    وی همچنین به تاثیر مهم سرمایه‌گذاری خارجی اشاره و بیان کرد: قیمت نفت کاهش پیدا کرده و درآمد سالانه ما حدود 100 میلیارد دلار پایین‌تر آمده است، بنابراین ضرورت تامین منابع مالی بیشتر احساس می‌شود. اکنون در تمامی اسناد بالادستی و در چارچوب اقتصاد مقاومتی مساله‌ی سرمایه‌گذاری به طور خاص از الزامات برنامه اقتصادی کشور محسوب می‌شود و در واقع چیزی نیست که بتوانیم از آن صرفه‌نظر کنیم.

    خزاعی همچنین درباره‌ی چارچوب سازمان در بحث فاینانس اظهار کرد: اگر سرمایه‌گذاری داخلی موفق نباشد ما فاینانس را تایید نمی‌کنیم و به هر نوع سرمایه‌گذاری خوش‌آمد نمی‌گوییم، بلکه سرمایه‌گذاری برای ما مطلوب است که ارزش افزوده به کشور وارد کند، ایجاد اشتغال کرده و باعث افزایش صادرات و انتقال فناوری و تکنولوژی شود.

    رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی فنی ایران گفت: همچنین در این بخش نیز اقتصاد مقاومتی سرلوحه کار دولت است و تاکید دولت بر این است که هرگونه برنامه اقتصادی ملی در چارچوب اقتصاد مقاومتی تعریف شود و در این زمینه کارگروه ویژه‌ای به نام برونگرایی اقتصادی تشکیل شده که باعث آن شود در چارچوب اقتصاد مقاومتی در حرکت باشیم.

    وی همچنین با تاکید بر این‌که در بحث فاینانس باید از تجارت به سمت سرمایه‌گذاری حرکت کرد، ادامه داد: ما از ورود سرمایه‌گذار خارجی برای ورود کالا استفاده نخواهیم کرد و اساسا سرمایه‌گذاری خارجی فقط زمانی قرار است محور کار ما قرار گیرد که قرار باشد در کشور تولید صورت گرفته و از کشور ما با سایر کشورها صادرات انجام شود.

    خزاعی درباره‌ی دو مشخصه فاینانس که در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: فاینانس‌ها باید برای پروژه‌های زیربنایی تخصیص یابد و دیگر این‌که باید به سمت فاینانس خودگردان برویم، یعنی بار استقراض دولت را افزایش ندهیم، در واقع برای پروژه‌هایی فاینانس دریافت می‌شود که بتواند فاینانس اقساط اش را پرداخت کند.

    رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی فنی ایران همچنین با تاکید بر اهمیت استفاده از فاینانس بیان کرد: نگاهی به عواید حاصل از فروش نفت و مقایسه‌ی آن با عواید حاصل از سرمایه‌گذاری خارجی نشان می‌دهد در سال‌هایی که نفت بشکه‌ای 120 دلار به فروش می‌رسید یک میلیون دلار سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور معادل فروش هشت هزار بشکه نفت بود، ولی اکنون اگر نفت را بشکه‌ای 25 دلار حساب کنیم یک میلیون دلار سرمایه‌گذاری معادل فروش 35 هزار بشکه نفت است.

    وی همچنین پیش‌بینی کرد که تا پایان اسفندماه سال جاری بالغ بر هفت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی خواهیم داشت همچنین چشم‌انداز سال 1395 نشان می‌دهد که میزان سرمایه‌گذاری خارجی تا اسفندماه سال آینده 45 میلیارد دلار خواهد بود.

    خزاعی همچنین با بیان این‌که میزان بدهی ایران به کشورهای خارجی بسیار اندک است، ادامه داد: میزان بدهی ما در حدود دو میلیارد و 700 میلیون دلار و معوقات عقب ‌افتاده ما نیز به خاطر عدم امکان ما در نقل و انتقالات طی سال‌های گذشته است.

    رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی فنی ایران در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که کشور برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی نیاز به تزریق سالانه 90 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد، اظهار کرد: پیش‌بینی شده که 25 میلیارد دلار آن از محل سرمایه‌گذاری خارجی تامین شود.

    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که بانک‌های خارجی علاقه چندانی برای ورود به معاملات ایران ندارند، ادامه داد: من موافق نیستم با این موضوع، بانک‌های خارجی با صراحت برای همکاری با ایران ابراز علاقه می‌کنند، بلکه ما محتاط هستیم که چه منابعی را بپذیریم چون نمی‌خواهیم استفاده از فاینانس را به هر سمتی سوق دهیم. تاکنون اظهاراتی با کشورهای مختلف داشتیم بانک‌های کشورهای کره جنوبی، ژاپن، سوئد، دانمارک، سوریه و غیره انجام شده که در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد ولی تاکید وزیر اقتصاد این است که باید سرمایه‌گذاری‌ها مدیریت شده انجام شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها