عصر خودرو

آغازبه‌کار جدیدترین ابزار بازار سرمایه؛

فروش تعهدی در ۳ نماد فرابورسی از امروز امکان‌پذیر شد

عصر بازار- همزمان با رونمایی از یک ابزار جدید در بازار سرمایه، معاملات فروش تعهدی در سهام ۳ شرکت فرابورسی در راستای افزایش کارایی بازار و رفع نیاز فعالان و سرمایه‌گذاران از امروز ۴ اسفندماه ۹۸ امکان‌پذیر شد.

فروش تعهدی در ۳ نماد فرابورسی از امروز امکان‌پذیر شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، مطابق با «دستورالعمل فروش تعهدی اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران»، امکان معاملات فروش تعهدی شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در نماد «سرچشمه»، شرکت بیمه پاسارگاد در نماد «بپاس» و شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه در نماد «میدکو» از امروز فراهم شد.

    سررسید در نظر گرفته شده برای معاملات فروش تعهدی در هر سه نماد سرچشمه، بپاس و میدکو 60 روز معاملاتی از زمان انجام معاملات است و هزینه‌های معاملاتی فروش تعهدی نیز عینا مطابق با هزینه‌های معاملاتی اوراق بهادار موضوع قرارداد فروش تعهدی خواهد بود.

    انجام معاملات فروش تعهدی تنها به صورت برخط و صرفا از طریق کارگزارانی که مجوز انجام این معاملات را دارند، امکان‌پذیر است.

    گفتنی است که کارکرد فروش استقراضی بدین صورت است که فروشنده با توجه به انتظاراتی که نسبت به کاهش قیمت دارد، اوراق بهادار مورد نظر خود را از ‏دارنده سهام استقراض می‌کند و هر زمان برحسب درخواست دارنده یا تشخیص خود، سهام را بازخرید و به دارنده سهام بازمی‌گرداند.

    در مدل ‏متعارف فروش استقراضی، متقاضی در ازای پرداخت نرخ بهره مشخص، سهام را از دارنده قرض می‌گیرد و متعهد می‌شود که سهم را ‏بازگرداند اما مطابق الزامات شرعی، رابطه استقراض و پرداخت نرخ بهره دارای اشکال است در نتیجه با انجام پژوهش‌های مختلف، در ‏نهایت «وکالت» به عنوان رابطه جایگزین تعریف و سازوکار پیشنهادی تحت عنوان «فروش تعهدی» معرفی شد.‏

    برای آگاهی از شرایط و محدودیت‌های معاملات اعم از روز و ساعت ورود هر سفارش، حداقل و حداکثر تعداد اوراق بهادار فروش تعهدی، شرایط توقف ارسال سفارش، شرایط تسویه نهایی، ضرایب وجوه تضمین و سایر نکات قابل توجه در مورد فروش تعهدی به اطلاعیه‌های آغاز معاملات فروش تعهدی در نمادهای سرچشمه، بپاس و میدکو مراجعه کنید.

    برچسب ها