عصر خودرو

مدیرعامل فرابورس ایران:

فروش تعهدی، ابزاری تمدن ساز است

عصر بازار- ابتکار کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در انطباق ابزار فروش تعهدی با مسائل شریعت، موجب شد یکی از بازارهای پیشرو در منطقه در بحث فروش استقراضی (short selling ) شویم .

فروش تعهدی، ابزاری تمدن ساز است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، امیر هامونی، مدیر عامل فرابورس ایران، در آیین رونمایی از ابزار فروش تعهدی که به صورت آنلاین برگزار شد، بیان داشت: ساز و کار فروش تعهدی بازار را دوطرفه خواهد کرد و موجب تبدیل بازار، به یک بازار حرفه ای می شود.

    وی در این خصوص افزود: در بورس های کشورهای اسلامی این ابزار به سختی تصویب و معامله می شود به این دلیل که در کشورهای اسلامی پذیرفته نیست که دارایی نداشته به فروش برسد به این دلیل که دارایی منفی ایجاد می کند .

    هامونی گفت: در مباحث توسعه اقتصادی دارایی منفی وجود ندارد در حالی که، هنگامفروش استقراضی ( short selling) دارایی منفی ایجاد می کنیم و آن را به فروش می رسانیم اما در این میان ابتکاری که کمیته فقهی سازمان بورس در بحث طراحی این ابزار داشته است نه تنها در کنار فروش تعهدی از ابزار قرض و بدهی (لندینگ و باروئینگ) ایجاد شده استفاده می شود بلکه قرض گیری سهام در قالب عقد وکالت صورت می پذیرد.

    مدیرعامل فرابورس ایران ادامه داد: به این ترتیب سهامداری فکر می کند بازار منفی می شود و در نظر دارد سهم خاصی را به فروش برساند لذا از کسی که سهم را در اختیار دارد این دارایی را قرض می گیرد و به عنوان وکیل در بازار به فروش می رساند .

    هامونی گفت: این مکانیزم در کمتر جایی از دنیا استفاده شده است .در واقع این دارایی است که به فروش می رسد و مالکیت آن متعلق به فرد دیگری است و آن را قرض می گیریم و در بازار می فروشیم و دوباره در بازار می خریم و به جای اصلی باز می گردانیم .این ابتکار جای تشکر دارد و باید این ابزارهایی را که کمیته فقهی در راستای جهانی سازی بازار سرمایه طراحی می کند، ابزارهای تمدن ساز نامید.

    وی ادامه داد: یکی از ویژگی های دستورالعمل فروش تعهدی این است که کلیه اوراق بهادار را شامل می شود و فقط مختص به سهام نیست ما در اوراق صکوک و اسناد خزانه اسلامی نیز می توانیم از این ابزار استفاده کنیم .حتی صندوق های بادرآمد ثابت  نیز می توانند از این ابزار استفاده کنند. 

    وی در پایان گفت: تنها هشداری که در خصوص استفاده از این بازار باید اعلام کنم این است که فقط سرمایه گذاران حرفه ای و متخصص، که دانش مالی و سرمایه گذاری دارند از این ابزار استفاده کنند و تازه واردها برای کاهش ریسک پرتفوی خود فقط از صندوق های سرمایه گذاری و شرکت های مشاور سرمایه گذاری بهره ببرند.

    برچسب ها