عصر خودرو

گفت‌وگو با دکتر حامد سلطانی نژاد مدیرعامل جدید بورس کالای ایران

بورس کالا را در ۲ حوزه بازار و ابزار توسعه می دهیم

عصر بازار: مدیرعامل جدید بورس کالای ایران اعلام کرد: برنامه اصلی ما حرکت در جهت اوراق بهادار شدن بورس کالا است. براین اساس در دوره جدید مدیریت، ضمن تقویت ساختارهای موجود، تلاش می‌کنیم بورس کالا را بیش از پیش به یک بازار مبادله اوراق بهادار مبتنی بر کالا تبدیل کنیم.

بورس کالا را در ۲ حوزه بازار و ابزار توسعه می دهیم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، دکتر حامد سلطانی نژاد درباره سیاست‌ها و برنامه‌های دوره جدید مدیریت در  بورس کالا گفت: برنامه‌های خود را در دو قالب همسو تدوین کرده‌ام. بر این اساس به دنبال توسعه فعالیت‌های بورس کالا در 2 حوزه بازار و ابزار هستیم.
    دکتر حامد سلطانی نژاد با اشاره به برنامه‌هایش برای توسعه ابزارها تاکید کرد: بورس کالا می‌تواند به مرکز تبلور حضور مردم در عرصه اقتصاد تبدیل شود. برای این منظور در وهله نخست تلاش خواهیم کرد همه زیرساخت‌های این بازار را الکترونیک کنیم تا زمینه برای دسترسی سهل و آسان عموم مردم و سرمایه‌گذاران به بورس کالا فراهم شود. در مرحله بعدی قصد داریم با متنوع کردن ابزارها بورس کالا را برای متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازارهای ثانویه هم جذاب کنیم.
    او تاکید کرد: بورس کالا با معیشت مردم ارتباط دارد بنابراین جهت‌گیری اصلی بورس کالا تلاش برای افزایش حضور همه مردم حتی معامله‌گران خرد است. اعتقاد دارم این هدف از طریق طراحی برخی مکانیزم‌ها قابل دستیابی است. برهمین اساس به دنبال افزایش تعداد معامله‌گران در بورس کالا در نتیجه افزایش تنوع کمی و کیفی فعالان بورس کالا هستیم.
    او با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای بورس کالا در حوزه بازار افزود: در این حوزه بازار جدید مبادلات آتی یا مشتقات ارز تاسیس خواهد شد. مدیرعامل جدید بورس کالای ایران درباره جزییات این طرح گفت: تشکیل بازار آتی ارز به منظور پوشش ریسک تلاطمات و نوسانات بازار ارز ضروری است. درنظر داشته باشید موضوع پوشش ریسک نوسان‌های ارزی در دوره پس از رفع تحریم‌ها، برای سرمایه‌گذاران خارجی هم حائز اهمیت است. اوتاکید کرد: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد بازار آتی ارز، به لحاظ حجم وارزش مبادلات آن به بازاری بزرگ تبدیل خواهد شد.
    دکتر سلطانی نژاد گفت: برنامه بعدی ما در حوزه توسعه بازارها، تقویت رینگ صاداراتی بورس کالاست. البته توسعه رینگ صادراتی را طوری انجام نخواهیم داد که به بازارهای فعال در رینگ‌های داخلی خللی وارد شود. مدیرعامل جدید بورس کالا استفاده از ظرفیت بورس‌های جهانی کالا را از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای خود برشمرد و افزود: برای ایجاد ابزار پوشش ریسک و جذب فعالان بخش مالی اقتصاد به بورس کالا باید پیوندمان را با بازارهای جهانی برقرار کنیم. واقعیت این است که بازار ما درحال حاضر بازاری نوپا و کوچک است، بنابراین فعالان اقتصادی باید بتوانند از طریق بورس کالا به بازارهای جهانی متصل شوند و ریسک خود را پوشش دهند.
    او با اشاره به برخی چالش‌های فعلی بورس کالا ادامه داد: بورس کالا ذی‌نفعان بسیاری دارد و بروز چنین چالش‌هایی بعضا گریزناپذیر است اما برای نزدیک کردن دیدگاه ذی‌نفعان بازار به یکدیگر قصد داریم میزهای اختصاصی صنایع را در بورس کالا تشکیل دهیم. او درباره سازوکار فعالیت میزهای صنعت توضیح داد: در قالب این میزها مصرف‌کننده‌ها، عرضه‌کننده‌ها و هم چنین سیاستگذاران را دور هم جمع خواهیم کرد. تلاش می‌کنیم از طریق تعاملات و توافقات ایجاد شده در این میزها بورس کالا را به بازوی اصلی پیوند خریداران و فروشندگان کالاها تبدیل کنیم.
    مدیرعامل جدید بورس کالای ایران در پایان ضمن تقدیر و تشکر از دکتر حسین پناهیان گفت: مجموعه مدیران سابق بورس کالا زحمات زیادی کشیدند علاوه بر این که زحمات آنان را قدر می‌نهیم، تلاش می‌کنیم راهشان را ادامه داده و زحماتشان را بی‌نتیجه نگذاریم. اعتقاد دارم تغییر مسئولیت‌ها فقط فضایی را فراهم می‌کند که با ایده‌های جدید آشنا شویم.

    برچسب ها